Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP och felsökning

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 17:56

Hej!

jag har installerat PHP och MySQL på burken så min webbdelning har blivit mer avancerad. Dock när jag skriver viss kod så har jag väldigt svårt att felsöka den när jag får så kryptiska felmeddelande (som jag aldrig brytt mig om att förstå )

Jag undrar om det går att slå på någon extra-info som PHP skall skriva ut när ett fel sker... typ "extra-debug-info: 1"

Parse error:  parse error, unexpected T_STRING in /Volumes/Users/ivar/Sites/le/gastbok.php on line 33

såna här slags fel händer lite då och då... Vore toppen om någon kunde berätta vad det är för någe fel php syftar på när det står så.

Ett tips jag kan ge när det gäller felsökning och MySQL är att vid tex

mysql_query()

alltid lägga till

or die("Error: " . mysql_error());

Det har underlättat min felsökning enormt!

Det går tyvärr inte att få så mycket bättre felrapportering - det enda är att det går att få felrapporteringen att rapportera lite fler småfel, men felmeddelandena är desamma. Med set_error_handler() och de andra felhanteringsrelaterade funktionerna kan du ju däremot anpassa felhanteringen lite, men det är fortfarande rätt begränsat.

Lite läsning:
http://www.php.net/manual/en/ref.errorfunc.php

1
Bevaka tråden