Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mussolini fortfarande het i Italien

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om jag är ensam om att tycka att det är en aning obehagligt att den gamle facisten Mussolini fortfarande är het i Italien? iPhone-applikationen iMussolini är nämligen numera den näst-bäst säljande applikationen i Apples italienska App Store.

iMussolini beskrivs som ett kompendium över italiensk facism och innehåller över 100 tal, 20 ljud- och videoklipp. Intressant nog har Italien en lag från 1952 som förbjuder facism men det tycks inte ha stoppat mannen bakom applikationen, en 25-årig italienare.

Vad kommer härnäst? Mein Kampf i Apples nya elektroniska bokhandel, eller varför inte Hitlers Greatest Hits på iTunes? Apple borde städa upp här.

Läs vidare här.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Vad kommer härnäst? Mein Kampf i Apples nya elektroniska bokhandel, eller varför inte Hitlers Greatest Hits på iTunes? Apple borde städa upp här.

Men om de gör det beskylls de för censur. :/

edit: stavfel

Senast redigerat 2010-02-03 13:31

Då får de väl ta bort Wikipedia me'.. :/

Demokrati är ingen tebjudning. Även idioter och smaklösa kräk har full rätt att tala och sprida sina onda åsikter och estetiska dynga. Så länge det inte strider mot specifika hets-lagar så finns inget att göra. I samma sekund som man censurerar så har man själv blivit en Mussolini - då vann ondskan. Det är inte konstigare än så. Att inte alla förstår detta är ett mycket, mycket större problem är alla dessa knäppgökar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 20:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Demokrati är ingen tebjudning. Även idioter och smaklösa kräk har full rätt att tala och sprida sina onda åsikter och estetiska dynga. Så länge det inte strider mot specifika hets-lagar så finns inget att göra. I samma sekund som man censurerar så har man själv blivit en Mussolini - då vann ondskan. Det är inte konstigare än så. Att inte alla förstår detta är ett mycket, mycket större problem är alla dessa knäppgökar.

Äh, kan inte citera ordagrannt men...

"Demokratins största svaghet är att även antidemokraterna har talan"

- Arne Anka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 13:25

Om man nu ska städa upp vilket jag är osäker på så borde man ta bort alla politiska saker i App Store. Vill minnas att det finns en del appar om kommunism.

Drar man sedan gränsen där eller ska man ta bort Sven Wolters kommunisthyllningar?

Tycker man ska vara försiktig hur hårt man censurerar bort saker bara för att de är obekväma.

Senast redigerat 2010-02-03 15:23
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-03 15:01

Tänk på att inte sväva ur i diskussionen då det inte är tillåtet att diskutera politik på 99.se.
/Admin

Vi europeer har ofta svårt att fatta att USA är en annan kultur och har en annan historia - en annan planet kan man säga :-D. Att förbjuda politiska yttringar - t.ex. hakkorset - går inte i USA. Någon lag om hets mot folkgrupp finns inte heller i detta land. Lagar mot särbehandling, ja, men inga lagar som på något sätt begränsar individens yttrandefrihet i bild, text eller verbalt. USA's konstitution förhindrar alla ingrepp i yttrandefriheten (man bör veta att många försök har gjorts av presidenter och andra maktfakorer i det landet - Högsta Domstolen har alltid gett bakläxa).
iTunes Store är ett amerikansk företag.
Olika organisationers, företags och marknaders (Hollywood t.ex.) självvalda censur är en annan sak. Statlig censur finns inte. Däremot har som ett märkningssystem för att varna medborgarna innan dom köper. :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vi europeer har ofta svårt att fatta att USA är en annan kultur och har en annan historia - en annan planet kan man säga :-D. Att förbjuda politiska yttringar - t.ex. hakkorset - går inte i USA. Någon lag om hets mot folkgrupp finns inte heller i detta land. Lagar mot särbehandling, ja, men inga lagar som på något sätt begränsar individens yttrandefrihet i bild, text eller verbalt. USA's konstitution förhindrar alla ingrepp i yttrandefriheten (man bör veta att många försök har gjorts av presidenter och andra maktfakorer i det landet - Högsta Domstolen har alltid gett bakläxa).
iTunes Store är ett amerikansk företag.
Olika organisationers, företags och marknaders (Hollywood t.ex.) självvalda censur är en annan sak. Statlig censur finns inte. Däremot har som ett märkningssystem för att varna medborgarna innan dom köper. :-D.

Javisst, betänk också att landet är ju grundat av de som stack från Europa för att de inte trivdes / förföljdes osv.
Det är därför de har sådana väldigt individskyddande lagar, enorm religionsfrihet osv

Ser heller inget problem. Kan inte avgöra om det skulle vara propaganda eller historia. Kan rätt lite om mussolini men kommer så klart inte att ladda ner appen. Men Apple borde skulle lätt kunnat stoppa detta utan att hamna i allt för mycket blåsväder. Skumt faktist.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Vad kommer härnäst? Mein Kampf i Apples nya elektroniska bokhandel, eller varför inte Hitlers Greatest Hits på iTunes? Apple borde städa upp här.

Åter igen. Det är bättre att belysa o diskutera än att låta ljusskygga grupper skapa något tolkningsföreträde.

Å andra sidan censurerar de sina markbundna TV-kanaler från förbjudna ord och ni har väl hört talas om deras free speech zones?
Än så länge känns det som att jag är friare i Sverige… även om det inte är hugget i sten, tyvärr.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-04 07:16
Ursprungligen av Laseranders:

Å andra sidan censurerar de sina markbundna TV-kanaler från förbjudna ord ...

Den censuren var väl helt frivillig och TV-bolagen som stod för, inte staten. Själv har jag lite förståelse för dubbelmoral, må den vara i USA eller EU.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 07:37
Ursprungligen av Laseranders:

Å andra sidan censurerar de sina markbundna TV-kanaler från förbjudna ord och ni har väl hört talas om deras free speech zones?
Än så länge känns det som att jag är friare i Sverige… även om det inte är hugget i sten, tyvärr.

Friare i Sverige?
Javisst, så länge du tycker som PK-media.

Då måste försöka förstå skillnaden mellan statlig censur och när företag (t.ex. tevebolag) själva väljer att censurera. Om du inte kan se denna fundamentala skillnad så kan du aldrig få en klar blick på hur världen ser ut och hur den fungerar. Jag upprepar: I USA finns ingen stalig censur och en statlig censur där är omöjlig på grund av deras konstitution. USA är ett i stort sätt vidrigt primitivt land där man avrättar folk (som i Kina och Nordkorea) - MEN...dom har ingen statlig censur. Bara ett faktum - ingen hyllningssång till nationen.

Ursprungligen av Laseranders:

Å andra sidan censurerar de sina markbundna TV-kanaler från förbjudna ord och ni har väl hört talas om deras free speech zones?
Än så länge känns det som att jag är friare i Sverige… även om det inte är hugget i sten, tyvärr.

Ursprungligen av Zimmerman:

Då måste försöka förstå skillnaden mellan statlig censur och när företag (t.ex. tevebolag) själva väljer att censurera. Om du inte kan se denna fundamentala skillnad så kan du aldrig få en klar blick på hur världen ser ut och hur den fungerar. Jag upprepar: I USA finns ingen stalig censur och en statlig censur där är omöjlig på grund av deras konstitution. USA är ett i stort sätt vidrigt primitivt land där man avrättar folk (som i Kina och Nordkorea) - MEN...dom har ingen statlig censur. Bara ett faktum - ingen hyllningssång till nationen.

Tror du behöver läsa på lite om FCC innan du anklagar Laseranders för att inte veta hur världen fungerar.

Vad har FCC med detta att göra?

Ursprungligen av Hagelin:

Tror du behöver läsa på lite om FCC innan du anklagar Laseranders för att inte veta hur världen fungerar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad har FCC med detta att göra?

Haha, ställde precis mig själv samma fråga...

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad har FCC med detta att göra?

Om du med "detta" menar trådens egentliga ämne, Mussolini-appen, så är nog svaret: mycket lite. Om du däremot undrar vad det har men ditt påstående om att det inte finns statlig censur i USA att göra så är svaret att det är FCC som har till uppgift att övervaka och se till att de federala censurlagarna (eller "indecency regulations") för radio- och tv-sändningar som går över "public airwaves" efterlevs.

Shit!! Jag glömde ju kärringen Bushs skitlag :-D. Sorry. Nå - även denna lag som bara ska stoppa fula ord är mycket, mycket ifrågasatt i USA - men den finns. Det gäller alltså bara fula ord - inte politik eller någonting annat som har med att yttra en åsikt, övertygelse, lögn, sanning...tja, denna lag har inte med "censur" att göra i ordets egentliga mening. Det tror jag du förstår. Att man inte får säga fitta är inte samma sak som att man inte skulle få säga Hitler är bäst eller uppmana till kommunistisk väpnad revolution. Etc. Lagen gäller alltså bara sändningar av ljud och bild genom etern. Ingenting annat. Den är alltså inte generell. Den är inte åsiktsreglerande.
Indecency regulations är löjlig och pinsam...men sådant oroar mig verkligen inte. Jag önskar att Europa - och Sverige - bara hade en sådan löjlig inskränkning på yttrandefrihet.

Ursprungligen av Hagelin:

Om du med "detta" menar trådens egentliga ämne, Mussolini-appen, så är nog svaret: mycket lite. Om du däremot undrar vad det har men ditt påstående om att det inte finns statlig censur i USA att göra så är svaret att det är FCC som har till uppgift att övervaka och se till att de federala censurlagarna (eller "indecency regulations") för radio- och tv-sändningar som går över "public airwaves" efterlevs.

Ursprungligen av Zimmerman:

Shit!! Jag glömde ju kärringen Bushs skitlag :-D. Sorry. Nå - även denna lag som bara ska stoppa fula ord är mycket, mycket ifrågasatt i USA - men den finns. Det gäller alltså bara fula ord - inte politik eller någonting annat som har med att yttra en åsikt, övertygelse, lögn, sanning...tja, denna lag har inte med "censur" att göra i ordets egentliga mening. Det tror jag du förstår. Att man inte får säga fitta är inte samma sak som att man inte skulle få säga Hitler är bäst eller uppmana till kommunistisk väpnad revolution. Etc. Lagen gäller alltså bara sändningar av ljud och bild genom etern. Ingenting annat. Den är alltså inte generell. Den är inte åsiktsreglerande.
Indecency regulations är löjlig och pinsam...men sådant oroar mig verkligen inte. Jag önskar att Europa - och Sverige - bara hade en sådan löjlig inskränkning på yttrandefrihet.

Hade du sagt att det inte är censur för att de inte har rätt att förhindra sändningar utan bara bötfälla dem i efterhand så hade jag nog delvis fått hålla med dig. Dina argument känns dock ganska tveksamma.

Att den gamle fascisten är populär i Italien förvånar mig inte. Se bara på pajasen Berlusconi som överlever skandal på skandal utan att tappa popularitet. Italienarna har inte så höga krav på sina politiker...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 13:22

Klart att Mein Kampf skall kunna finnas i iBookstore. Den är säkerligen värdefull i utbildningssyfte eller om man är intresserad av andra världskriget eller politik och historia i största allmänhet. Man kan inte hålla på och rensa bort allt som handlar om obekväma ämnen. Möjligtvis kan man markera på något sätt om en publikation innehåller sådant som vissa kan vara känsliga för, men om Apple skulle sitta och kontrollera innehållet i iBookstore på det sättet skulle det aldrig kunna ersätta verkliga böcker.

Apple får ju göra precis vad dom vill i sin egen butik - det skulle jag också göra om jag hade en butik. Jag skulle t.ex. vägra sälja Mein Kampf. Men om STATEN skulle börja censurera/förbjuda böcker - oavsett vilka böcker det är - då osäkrar jag mitt vapen. Direkt. Då är Staten min fiende och alla demokrater måste bekämpa denna stat med alla medel.

Nu är iMussolini borta från App Store. Verkar som om programmeraren själv plockade bort den, allt enligt DN.

Jo, appen var ju proppfull med copyrightat material :-D. Andras copyrightade material.

Ursprungligen av Capeman:

Nu är iMussolini borta från App Store. Verkar som om programmeraren själv plockade bort den, allt enligt DN.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-05 12:06

Ok, nu börjar det spåra ur här så jag låser innan det spårar ur ordentligt.
/Admin

1
Bevaka tråden