Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera många filer i Finder utan avbrott vid korrupta filer?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator visar snurrande badboll i tid och otid och loggen "Kernel: I/O Error".

Jag har fått rådet att snabbt göra backup på allt jag har men problemet är
att det Finder avbryter ett långt kopieringsjobb om det är någon fil som är korrupt
och det går inte att köra "resume".

Finns det någon smart person som har tips på hur jag gör ett "batch jobb"
på att kopiera alla filer i vissa mappar SAMT att kopieringen INTE avbryts
pga enstaka korrupta filer?? Jag vill istället ha en slutrapport när det är klart där det framgår om någon/några filer inte gick att kopiera.

Är det enkelt och finns det t o m nått särskilt program för detta?

Supertacksam för svar!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-02-03 22:43

Jag skulle starta datorn i FireWire target mode (hårddiskläge) och koppla in den till en annan Mac och kopiera över filerna. Till det behöver du en firewirekabel.
Så här använder och felsöker du FireWire-hårddiskläget

Borde man inte kunna använda Unix "cp" (copy) kommando med ngn switch (flagga) som säger att om en fil knasar skall inte det hindra resten....

Även om "problemmacen" hängs på som en extern disk (firewire target mode) så ser väl Terminalen och cp den som vilken enhet som helst.

Ngn som är bra på Unix-delen av OSX ramlar säkert snart in....

  • Medlem
  • 2010-02-03 22:50

Man kan jämföra filstorlek eller checksum på källa och mål efter cp. Kan inte i huvet hur man gör, men det går nog att googla fram.

  • Medlem
  • 2010-02-03 22:51

Fast om det är en vanlig backup du sk göra finns det ju verktyg för det, tex Carbon Copy Cloner. Finns Super Duper fortfarande?

Aha, intressanta tanke. Jag provade Carbon copy cloner men även detta program stötte på patrull vid en korrupt fil (och det är säkert några % som är korrupta totalt).

Det bästa vore om man kunde göra kopiering av allt som går och att den lämnar kvar sådant som är korrupt och struntar i detta. Det rör sig om ca 150 gb, det spelar ingen roll om jag själva "bevakar" kopieringen eftersom det inte går att göra några manuella ingrepp som förbättrar situationen. Finder kan inte "återuppta" kopieringen utan börjar från början och kör fast på samma plats igen.

Ursprungligen av ejoakim:

Aha, intressanta tanker. Jag provade Carbon copy cloner men även detta program stötte på patrull vid en korrupt fel.

Det bästa vore om man kunde göra kopiering av allt som går och att den lämnar kvar sådant som är korrupt och struntar i detta. Det rör sig om ca 150 gb, det spelar ingen roll om jag själva "bevakar" kopieringen eftersom det inte går att göra några manuella ingrepp som förbättrar situationen. Finder kan inte "återuppta" kopieringen utan börjar från början och kör fast igen på samma plats.

Låter ju mer som ett Unix cp * -r -flagga -flagga kommando

Det lilla jag kan copy alla filnamn, rekursivt (för varje underbibliotek)

flagga = nån bokstav som gör att den försöker och fixar den det inte så avbryter den INTE utan den tar nästa fil "force" eller ngt sånt....

Öppna terminalen och skriv "man cp" (utan citat), betyder ManualPages for cp
så skall du få en hel sida (flera?) med hur copy fungerar.

  • Medlem
  • 2010-02-03 23:35

Är du säker på att filerna är korrupta? Äldre filsystem hanterar inte filer större än 4 GB. Kan det vara det som ställer till det?

Jag ska kolla upp unix CP kommandot, låter som en bra tanke.

Det bör inte vara några problem med filsystemet tycker jag, helt ominstallerat för 1 år sedan med Leopard. "Filsystem: Journaled HFS+"

Ursprungligen av ejoakim:

Jag ska kolla upp unix CP kommandot, låter som en bra tanke.

Det bör inte vara några problem med filsystemet tycker jag, helt ominstallerat för 1 år sedan med Leopard. "Filsystem: Journaled HFS+"

Fast vad kopierar du till? Är det HFS+ ska det fungera, men kopierar du t ex till en extern hårddisk som är formaterad som FAT32 så kommer det inte att fungera med större filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-03 23:52

cp lär ju fungera, men jag vet inte om det klara av filer som det är fel på, tror dock inte att det avbryter kopieringen. Om du vet vilka filer det rör sig om kan du ju testa på en liten mapp innan du kör hela disken :D. Jag testade precis detta och det kopierar mappen jag står i till en mapp med namnet backup på skrivbordet.

mkdir ~/desktop/backup ; for i in * ; do cp -r "$i" ~/desktop/backup/"$i" ; done

När du startar upp terminalen står du ju i din hemkatalog så om du skulle köra detta direkt från start i terminalen skulle hela hemkatalogen kopieras till mappen backup på skrivbordet. För hela hårddisken kan du ju först köra cd /.

Vill du kopiera till en annan disk så får du byta ut sökvägen "~/desktop/backup" till "/volumes/måldisk/målmapp".

Obs, var noga så du skriver rätt och testa som sagt gärna först på en liten skräp mapp. Allt på eget ansvar :D.

Intressant förslag, ska prova det snarast, tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 11:16

En liten avstickare. Hoppas på att HFS+ ersättare klarar av att hoppa över trasiga filer.

Aha, missförstod din fråga. Den andra disken är också HFS+.

Jag kör skriptet från Fred! och det verkar funka, jättetack! Det tar lite tid eftersom varje "korrupt" fil den stöter på stoppar allt (hela datorn) i någon minut men den fortsätter sedan och det är det viktigaste.

1
Bevaka tråden