Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel - två diagramproblem

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå alla excelguruar!

Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa diagramproblem...

1. Lyckas inte skapa ett cirkeldiagram med 2 olika värden tagna från 2 olika sheets i samma dokument. Finns värdena på samma sheet är det dock inget problem... Stapeldiagram fungerar...

2. Mer angeläget. Har ett dokument som i princip ser ut så här:

Jag vill använda de rosa cellerna för att skapa ett stapeldiagram.

2.1 Om jag väljer cellerna en och en och sedan skapar stapeldiagramet sparkar excel bakut och hävdar att formeln är för lång (för många fält ≈ 30).

2.2 Om jag väljer de två kolonnerna som innehåller värdena och skapar stapeldiagrammet inkluderas de tomma fälten mellan värdena:

Lyckas inte hitta någon valmöjlighet att exkludera tomma fält - någon som vet?

Supertacksam för ett snabbt svar - vh vic

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 15:12

Jag som alltid väljer att göra saker den svåra vägen brukar göra ett mytt blad, som länkar bara till den informationen som jag vill ha i diagrammet, inget annat, och sen göra diagrammet där

Omvänt, och lite bökigt, men det brukar funka

Jo, jag har funderat på det (och redan använt lösningen för problem 1.), men eftersom jag inte vet på förhand antal rader i tabellen och eftersom den är trolig att ändra sig vill jag gärna hitta en dynamisk lösning som inte innebär att datan måste matas in på flera ställen....

En illustrationsfil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 17:45

Det går alltid att manuellt välja vilka data man vill ha i diagrammet, men problemet är att det just måste göras manuellt, kan du ladda upp en större mer komplex fil - så man kan labba lite?

Större exempel uppladdat. Hoppas det inte blev för rörigt... Rosa fälten är som tidigare de att använda i diagrammet.

Tack på förhand - vic

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-02 21:08

Gruppera (Group and Outline på eng.) och använd summa-raderna till diagrammet. Du får dessutom finessen att delmängderna syns i diagrammet när gruppering är "utfälld" och endast summorna när gruppering är "ihopfälld".
Skjuter du in nya rader så hamnar de per automatik i summaraderna

PS
Jag har gjort några screenshoots men begriper inte hur jag ska gör för att bifoga dem.:p

Ursprungligen av Gunnar B:

Gruppera (Group and Outline på eng.) och använd summa-raderna till diagrammet. Du får dessutom finessen att delmängderna syns i diagrammet när gruppering är "utfälld" och endast summorna när gruppering är "ihopfälld".
Skjuter du in nya rader så hamnar de per automatik i summaraderna

PS
Jag har gjort några screenshoots men begriper inte hur jag ska gör för att bifoga dem.:p

Är rädd att jag måste se dem för att förstå... Speciellt som mitt excel är på italienska

Om du zippar dem har du möjlighet när du skriver ett svar att bifoga filer, en knapp lite längre ner på sidan under text-fältet som öppnar ett nytt litet fönster. Där kan du välja fil, sen klickar du ladda upp och sedan stäng fönster och voila!

Tackar på förhand!

Ett alternativ är att använda en Pivottabell länkad till dina data. Sedan är stapelkdiagrammet i sin tur länkad till pivotabellen.

Försöker att bifoga din fil med inlagt exempel på hur det kan göras. Annars är Gunnars förslag bra, men jag brukar själv inte använda de funktionerna.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-02-03 09:48

Det enklaste är väl att

sätta in "autofilter" i raden med kolumnnamnen, sedan när du har skrivit klart i raderna så är det bara att sätta autofiltret i kolumnen "Titolo" på "visa ifyllda", då kommer diagrammet att visa endast de som är ifyllda.
Jag försöker att skicka med exemplet som är gjort i 2004 års Excel, men det borde finnas autofilter även i 2008.
Det finns även ett makro som gör ovanstående (lägger in autofilter osv) men jag är inte säker på att den funkar på 2008.
Utökas raderna är det ju bara att ändra i "källdata" i diagrammet.

Ursprungligen av Hjopek:

sätta in "autofilter" i raden med kolumnnamnen, sedan när du har skrivit klart i raderna så är det bara att sätta autofiltret i kolumnen "Titolo" på "visa ifyllda", då kommer diagrammet att visa endast de som är ifyllda.
Jag försöker att skicka med exemplet som är gjort i 2004 års Excel, men det borde finnas autofilter även i 2008.
Det finns även ett makro som gör ovanstående (lägger in autofilter osv) men jag är inte säker på att den funkar på 2008.
Utökas raderna är det ju bara att ändra i "källdata" i diagrammet.

Jo, det är ju faktiskt en riktigt enkel lösning, men problemet är att jag måste visualisera datan, då att dölja raderna i det här fallet är ingen lösning

Ursprungligen av M. Sundbom:

Ett alternativ är att använda en Pivottabell länkad till dina data. Sedan är stapelkdiagrammet i sin tur länkad till pivotabellen.

Försöker att bifoga din fil med inlagt exempel på hur det kan göras. Annars är Gunnars förslag bra, men jag brukar själv inte använda de funktionerna.

Hej,

Detta är ju en lösning som skulle kunna fungera, men problemet är ju dock ändå att den kräver en extra tabell, en kopia av källan, för att fungera. Den borde ju dock gå att gömma undan någonstans...

Hur är det med Pivot-tabellen - uppdateras den om jag lägger till nya rader i originaltabellen, t ex nya delmängder under varje titel, eller ifall jag lägger till nya titlar?

Eller måste den skapas om från början...?

Ursprungligen av scooterbabe:

Hej,

Detta är ju en lösning som skulle kunna fungera, men problemet är ju dock ändå att den kräver en extra tabell, en kopia av källan, för att fungera. Den borde ju dock gå att gömma undan någonstans...

Hur är det med Pivot-tabellen - uppdateras den om jag lägger till nya rader i originaltabellen, t ex nya delmängder under varje titel, eller ifall jag lägger till nya titlar?

Eller måste den skapas om från början...?

Det är bara att klicka på det röda utropstecknet i pivotabell-verktygsfältet för att uppdatera pivottabellen. Du behöver egentligen inte ha din summeringskolumn utan pivottabellen kan summera åt dig. Du behöver dock ha din beteckning ("a" "b" osv) på varje rad. De behöver inte ens vara i ordning du kan bara fylla på vartefter förutsatt att pivottabellens dataområde är tillräckligt stort. Det kan sträcka sig långt ner bland tomma celler, spelar ingen roll. Ursäkta den kortfattade beskrivningen men jag måste rusa...

Hoppas Gunnar B ser inlägget och bifogar sin lösning

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-03 19:03

OK, nu använder jag Safari och kan bifoga filer.

Bild 1 är raderna grupperade och utfällda. I bild 2 har jag klickat på minustecknen ute i vänsterkolumnen och grupperna är ihopfällda och bara summaraderna syns.

1
Bevaka tråden