Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator - snabbt gå till bakomliggande objekt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-02-03 12:16

Finns kortkommando för att gå "genom objektnivåer" i Illustrator?
Dvs INTE själva lagren.

Jag har fått en illustration där jag just upptäckt att det ligger skräpobjekt under de som är synliga. Vill rensa bort de undre som ändå inte syns. Måste ju finnas någon tangentkombination så jag kan klicka mig igenom översta objekten till bakomliggande!?!

(har sökt i Illustrator-Hjälpen, samt här på forumet, söker förmodligen på fel ordval...)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 13:12

Kommando + Y?

  • Medlem
  • 2010-02-03 17:05

tre fingrar och d
alltså skift+alt+ctrl/cmd+d
I Illustrator SC3

Det bildas automatiskt ett nytt underlager för varje objekt. Klicka på den lille pilen i det lager du vill rensa så öppnas alla objekt som egna lager och du kan både markera objektet genom att klicka i cirkeln (för att se var de ligger så du inte slänger nåt som ska vara kvar) och slänga direkt i lagerfönstret.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-02-03 21:29

Tusen tack!!

Tre fingrar + nåt, var det jag letade.

Underlager har jag aldrig förstått mig på, men nu hajjar jag vitsen. Dock lite otympligt då det är molekyler av småbitar spridda bakom. TÄNK om man kunde avmarkera/släcka allt som låg "överst" och markera resterande i ett svep... What a dream.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-06 12:34

Det kan du - fast man måste använda lagerpaletten. Klicka på ögat bredvid det översta objektet.
Själv saknar jag Freehands variant där man kunde äppleklicka och nästa objekt under markerades. Man tycker ju att de borde plocka in de smarta grejorna från Freehand när de ändå äger det, men jag hoppas nog förgäves...

1
Bevaka tråden