Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini Display adapter -> hdmi strul!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-03 10:53

Hey alla!

Har idag köpt mini display till hdmi adapter. Men får ingen bild på tv:n iallafall.
Bilden på min mac blir blå i en sekund och på min tv står att de inte finns någon input.

Har försökt leta men inte hittat vad som kan vara problemet? man behöver väll ingen software eller ställa in något?

Jag har en philips 42" lcd, typ 2 år gammal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-03 12:00

Har du sökt i forumen innan du postade detta inlägget? Det finns massor av trådar gällande denna typ av setup.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-03 14:53
Ursprungligen av zinned:

Har du sökt i forumen innan du postade detta inlägget? Det finns massor av trådar gällande denna typ av setup.

yes har jag gjort. Inget av det jag hittat hjälper mig. Ingen som har liknande problem med mini display till hdmi. Alla pratar om DVI och tjocktv

Borde funka.

Se till att du har rätt upplösning inställd. Systeminställningar > Bildskärm, någon av flikarna där. Du kan samla fönster (inställningsfönster) på din huvudskärm, i och med att det ju är lite svårt att se vad som pågår på TVn.

Se exempelvis till att inte ha 1080-upplösning om din TV inte stödjer det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-03 14:52
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Borde funka.

Se till att du har rätt upplösning inställd. Systeminställningar > Bildskärm, någon av flikarna där. Du kan samla fönster (inställningsfönster) på din huvudskärm, i och med att det ju är lite svårt att se vad som pågår på TVn.

Se exempelvis till att inte ha 1080-upplösning om din TV inte stödjer det.

Det som finns under bildskärm är "bildskärm" och "färg".
När jag har kabeln i och trycker "sök bildskärmar" ska jag då på något sätt kunna se tv:n på macen? Alltså se så jag kan göra inställningar på den etc.
Läste i hjälpen och det ska tydligen finnas en "samla fönster" flik eller knapp, men den har inte jag..

Och vart ändrar jag 720, 1080-upplösningar etc? det enda jag kan ändra är upplösningar på macen? Och den listan har jag gått igenom från högsta till lägsta för att se om jag når teven men icke :/

Senast redigerat 2010-02-03 15:11

Jag har precis samma problem. Och ingen lösning verkar finnas i tidigare trådar.
Köpte igår en ny philips 42 tums full-hd. Som Gritte säger blir skärmen blå en sekund när man byter mellan HDMI-ingångarna på TVn. Om jag startar datorn i windows så visas windows i TVn (Ovanligt när något funkar på PC). Dvs TVn har kontakt med datorn, alltså sladdarna är hela.
jag kör från mini-dvi -> hdmi -> TV
Under bilskärmsinställningar finns ej bilduppställnings-valen då datorn säger att bara en skärm finns. Väldigt underligt allting.

Senast redigerat 2010-02-03 19:33
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-03 23:31

Om det är en MacBook. Har ni laddaren ikopplad?

Ursprungligen av joakimo:

Om det är en MacBook. Har ni laddaren ikopplad?

Japp laddaren är inkopplad

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-04 12:27

Har ni köpt orginal konverters från apple?

Ursprungligen av kainen:

Har ni köpt orginal konverters från apple?

Japp det är en orginal från apple.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-04 15:08

Samma här.
Jävligt mysko allting. Har inte provat i windows än.
Kattsand, kör du bootcamp eller VMware?

Apple gör väl inga Mini DisplayPort-HDMI-adaptrar? Det finns i alla fall inga Appletillverkade sådana på Apples hemsida. Till VGA och DVI finns ju.

jag har en mini-dvi till vanlig dvi, där jag har stoppat in hdmi kabeln. Det funkar ju i windows så det borde inte vara något fel i sladdarna, men man vet ju aldrig.
mini-dvi tilll vanlig dvi adaptern är den jag fick till när jag köpte datorn.
Menar du att man kanske måste ha en annan adapter/konverterare?

edit: mini-display kanske det heter inte mini-dvi

Senast redigerat 2010-02-04 16:17

Då är jag med. Dessutom blir det lite förvirrande när ni blandar DVI och Mini DisplayPort titt som tätt Det är ju inte alls samma sak.

Nej, men jag vet att det finns tillverkare som gör "rena" MDP-HDMI adaptrar. Huruvida dessa fungerar bättre eller ej vet jag dock inte.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-04 17:20

Jag har iallafall till 100 % mini display och inget annat
Och adaptern är inte apple, utan deltaco. Men är köpt på digital inn.

Capeman har helt rätt, det är mini display jag också har

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-13 14:49

Mystery solved!

Det är min port som är paj

1
Bevaka tråden