Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple är troligen #1 på mobiltelefoner (hejdå Nokia!)

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple visar 50% högre vinst än Nokia
En ny rapport från Strategy Analytics hävdar att Apples vinst för mobiltelefoner var 1.6 miljarder dollar (11 miljarder kronor) senaste kvartalet vilket är 50% mer än Nokias vinst under samma kvartal.

Nokia säljer fler telefoner men med tanke på att vissa modeller bara kostar några hundralappar och en iPhone 3Gs kostar sidådär 7000kr så är det inte svårt att räkna ut vem som tjänar mest per telefon.

Huruvida Apple verkligen är #1 inom mobiltelefoner vinstmässigt är inte helt enkelt att utläsa eftersom siffrorna blandas i kvartalsrapporten men John Gruber har räknat baklänges att vinsten är 216 dollar per telefon (1450kr).

Cnet hade nyheten

iPhone har nu 17% av världsmarknaden för Smartphones
Apples marknadsandel inom området Smartphones ökade med över 49% räknat år-från-år samtidigt som Nokia fortsätter minska. RIM som tillverkar Blackberry såg en nästan lika stor tillväxt på 47%.

Arstechnica hade nyheten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 20:28

Samtidigt som Windows Mobile tappar nästan 30% av sin marknadsandel. Undrar hur Ballmer tycker om sin strategi fungerar?

Ursprungligen av acke:

Samtidigt som Windows Mobile tappar nästan 30% av sin marknadsandel. Undrar hur Ballmer tycker om sin strategi fungerar?

Jag skulle skratta om jag såg någon med en Windows Mobile telefon idag

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-25 11:37
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle skratta om jag såg någon med en Windows Mobile telefon idag

Gör inte det. Det är nog synd om de användarna som det är.

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle skratta om jag såg någon med en Windows Mobile telefon idag

Jag skrattar bara jag ser nån som använder en pc!:)

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle skratta om jag såg någon med en Windows Mobile telefon idag

Min Macbook skrattade inte när jag kopplade in en Samsung med Windows Mobile 6.5 till den. Även telefonen hängde sig.

Ursprungligen av maxcarlgren:

Min Macbook skrattade inte när jag kopplade in en Samsung med Windows Mobile 6.5 till den. Även telefonen hängde sig.

...det skulle jag oxå göra ifall nån försökte tvinga på mig windows!;)

Ca 35 offtopic- och trams-inlägg raderade.

Håll er till ämnet.

Mycket konstigt att ingen tryckt på "Rapportera"-knappen i den här tråden tidigare.

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-16 20:59

Windows Mobile är vanligt på de fake-iPhones som säljs i Kina. Men jag är tveksam om MS tjänar så mycket på det...

(Väntar med spänning på de första "riktiga" fake-iphones som har lyckats kopiera hela systemet rakt av, alt gör en Android-version... )

Faktum är att jag tror att Apple kommer tacka mycket när Android-telefonerna kommer igång på allvar. Framtiden för mobilbranchen är riktigt spännande faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-26 13:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Faktum är att jag tror att Apple kommer tacka mycket när Android-telefonerna kommer igång på allvar. Framtiden för mobilbranchen är riktigt spännande faktiskt.

Jag skulle säga att framtiden är Apples

Ursprungligen av PeeMaN:

Faktum är att jag tror att Apple kommer tacka mycket när Android-telefonerna kommer igång på allvar. Framtiden för mobilbranchen är riktigt spännande faktiskt.

Får lov att hålla med om att det ser spännande ut framöver! Android kan nog komma stort som utmanare tror jag... Det lilla jag har testat ser iaf riktigt bra ut och kan man bara rätta till de brister som finns så kan man nog vara med i matchen. Iphonen har trots allt också sina brister och är långt ifrån fulländad även om det är den bästa mobiltelefon jag haft (mest pga snabbheten jämfört med de windowsmobiler jag haft innan som kunde göra allt, ofta på ett riktigt bra sätt efter mycket konfigurerande, men var/är hopplöst slöa i jämförelse med iphonen) Man ska nog inte ta ut slutsegern i förskott för Apple även om det just nu onekligen ser bra ut... Imponerande att de kan tjäna så mycket som 1450 kr per enhet är det ju iallafall.

Hannes

Altså vem kommer vilja betala typ 1000 spänn för Tomtom och Navigon när följande program kommer helt gratis till Android-telefonerna till exempel:

Google Maps Navigation on your mobile phone

Ursprungligen av PeeMaN:

Altså vem kommer vilja betala typ 1000 spänn för Tomtom och Navigon när följande program kommer helt gratis till Android-telefonerna till exempel:

Google Maps Navigation on your mobile phone

Det finns ju rykten om att Google Navigation snart kommer till iPhone gratis med.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-26 14:14

Det är ju superb, frågan är ju bara om Googles kan mäta sig till deras nivå - gratis.

Det där såg ju riktigt najs ut, och gratis är ju alltid bättre än 1000 kronor. Men när allt ska vara gratis hur ska de då tjäna några pengar?

Hannes

Ursprungligen av Hamparaffe:

Det där såg ju riktigt najs ut, och gratis är ju alltid bättre än 1000 kronor. Men när allt ska vara gratis hur ska de då tjäna några pengar?

Hannes

Reklam, reklam, reklam - det är det som de tjänar pengar på idag. De kommer kunna se var du har varit, var du har rest och kommer sälja den informationen till intresserade kunder så att de kan rikta sin reklam mot rätt person - just dig!

Känns det som en trevlig framtid?

--iPad, Desire to get away from Android

Tyvärr, Nokia kommer behålla mig som kund om jag inte får tag på en billig stulen iPhone eller en billig legit iPhone. Men priset är inte mitt enda/ända (bah svenska...) skäl. iPhone tilltalar inte mig för att den är overkill på alla sätt; storlek, funktionalitet, design, touch etc..

Apples utbud av telefoner är som vi alla vet, helt värdelöst när det kommer till alternativ och därför kommer nog Apples telefonförsäljning stå halv stilla på marknaden om något år eller två. De behöver släppa fler alternativ som tilltalar hela marknaden, först då kan vi snacka "hejdå Nokia!". Exakt på samma sätt de gjort med iPod serien. (även om jag tycker de behöver göra en shuffle med pytte-display)

iPhone tävlar inte med de billigare knappsats-Nokiorna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-26 16:23
Ursprungligen av Linkert:

iPhone tävlar inte med de billigare knappsats-Nokiorna.

Jag tror inte att det är apples mål att tävla med de billiga knappsats-nokiorna. Det är en nisch med mycket små marginaler och välidgt låg kundlojalitet.

Det kanske tål att uprepas igen: iPhone är ingen telefon. iPhone är en liten dator som det går utmärkt att ringa med. De flesta användare ägnar nog 90-99% av tiden med sin iPhone åt att göra just andra saker än att ringa. Telefondelen finns där iom att det innebär att man inte behöver en separat telefon samt att man kan göra smutta integrationer med kontaktlistan och telefondelen.

För iphone "behövde" jag ha med mig dessa prylar:
Laptop
Telefon
Ipod
Kalender

Numera:
iPhone

iPhone ersätter dessutom en PSP/Nintendo DS, en videospelare, en GPS och en med lite vilja en kamera.

Snacka om "fickbantning"

Ursprungligen av rhesus:

Jag tror inte att det är apples mål att tävla med de billiga knappsats-nokiorna. Det är en nisch med mycket små marginaler och välidgt låg kundlojalitet.

Det kanske tål att uprepas igen: iPhone är ingen telefon. iPhone är en liten dator som det går utmärkt att ringa med. De flesta användare ägnar nog 90-99% av tiden med sin iPhone åt att göra just andra saker än att ringa. Telefondelen finns där iom att det innebär att man inte behöver en separat telefon samt att man kan göra smutta integrationer med kontaktlistan och telefondelen.

För iphone "behövde" jag ha med mig dessa prylar:
Laptop
Telefon
Ipod
Kalender

Numera:
iPhone

iPhone ersätter dessutom en PSP/Nintendo DS, en videospelare, en GPS och en med lite vilja en kamera.

Snacka om "fickbantning"

Håller helt med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 23:57
Ursprungligen av rhesus:

Jag tror inte att det är apples mål att tävla med de billiga knappsats-nokiorna. Det är en nisch med mycket små marginaler och välidgt låg kundlojalitet.

Det kanske tål att uprepas igen: iPhone är ingen telefon. iPhone är en liten dator som det går utmärkt att ringa med. De flesta användare ägnar nog 90-99% av tiden med sin iPhone åt att göra just andra saker än att ringa. Telefondelen finns där iom att det innebär att man inte behöver en separat telefon samt att man kan göra smutta integrationer med kontaktlistan och telefondelen.

För iphone "behövde" jag ha med mig dessa prylar:
Laptop
Telefon
Ipod
Kalender

Numera:
iPhone

iPhone ersätter dessutom en PSP/Nintendo DS, en videospelare, en GPS och en med lite vilja en kamera.

Snacka om "fickbantning"

Jag behöver fortfarande min Macbook Pro men annars stämmer det in på mig med. Fantastiskt att ha allt i samma apparat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-26 16:06

En iPhone som inte blir något av ett nav för den egna mediakonsumtionen och kommunikationen är overkill. Det gäller att utnyttja potentialen. Och bara iPhone har en sådan enorm potential idag. Men som sagt: behoven styr.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-27 08:55

Skriver helt under på rhesus beskrivning också. På pricken.

Jag gillar inte att prata i telefon och jag tycker dessutom att realtidskommunikation över nät är otidsenligt och i mitt liv och profession ineffektivt och ofta omöjligt. Att kommunicera i realtid - att två eller fler låser fast sig i tiden för kommunikation - känns väldigt 1900-tal. Det är ungefär lika modernt som tv-tabloider - att man ska låsa fast sig en icke självvald tid för att se en film/program. Det är ju stenålder :-D. Lika stenålder som telefoner med sladd i väggen. Eller att hämta ut kontanter över disk på banken (minns ni?).

Med dessa premisser så kom iPhone som en skänk från ovan. Jag kommunicerar nu oerhört effektivt och jag gör det när jag vill och kan. Jag svarar bara i telefonen när släkt och vänner ringer (har egen signal). Alla andra skickas till svararen där en vänlig röst förklarar att jag kommunicerar med SMS och epost - och att jag inte lyssnar av meddelanden så det är ingen mening att lämna något. Avslutningsvis säger jag min epostadress så tydligt som möjligt tre gånger.

Att iPhone dessutom synkar med mina datorer (MobileMe) - och att den har en användbar kalender (som man t.o.m. ser) - har gjort att jag nu på fullaste allvar skulle få ett sämre liv utan denna manick - ett liv där jag skulle få mindre tid att leka med min dotter t.ex. Något alternativ till iPhone på mobilmarknaden har jag inte sett. Kanske kommer det, men idag finns bara EN produkt som håller måttet. Det är ganska ovanligt i industrialismens historia.

Marginal jakten är det det handlar om, man vet sen en tid att marknaden för telefoner kommer inte växa i den takt man behöver för att blidka marknadens krav på tillväxt. Nisch spelare kommer att utkristalliseras och Apple tillhör en av dessa. Det som säkert kommer att förvåna flera är att ett flertal kända märken kommer inte att kunna klara sig på den nya marknaden och får antingen packa ihop eller slå sig samman med annan spelare. Nya märken som kommer som raketer kommer från kina och från traditionella PC dator tillverkar världen, så som DELL, Acer med flera. Det finns en hel del märke runt om i världen som sannolikt väldigt få har hört om i sverige, det gäller att höja blicken en aning. Flera operatörer börja få upp ögonen för dessa tillverkare som för oss konsumenter kan vara okända just nu. Huawei känner alla till eller? ZTE med flera.. Kina överlag... och en del från sydkorea så småningom.

helt nya spelare..
Plattformar baserade på nya innovativa system för exakt det du beskriver och inget annat kommer från bland andra Intel. Intel har beslutat sig för att ge sig in i "apples värld". Att göra både hårdvara och mjukvara under ett tak.

Google gör en variant av samma tema och fler kommer att följa.

Apple har enligt mig ett försprång via sin Iphone OS plattform och innovation inom applikationer/hårdvara(givare/sensorer). PA semi köpet kommer att ställa massor av ODM och brandade tillverkare på pottkanten. PA semi, helägt av apple, kommer att ge apple den extra hårdvaran som kommer att göra Apple unikt.

Intel, SAMSUNG,LG är några av de som har kapacitet att gör något liknande men som har mycket kvar att bygga upp innan de kan sig på detta. MS kan göra det men det har ett förtroende problem att tampas med och de verkar inte vilja ta i det, operatörernas värld är en aning tuffare än PC tillverkarnas värld. MS måste lyckas med windows mobile 7 annars kan de praktiskt taget se fram emot att långsamt tyna bort... Det finns så många spelare som slåss om kunderna och de kan inte börja med att bygga upp sitt "mobila" imperium vol2 genom att sälja något som de inte har, som de gjorde förra gången.

usch är klockan så mycket? så går det när man kan göra inlägg utan tecken begränsning efter en sen hemkomst

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag gillar inte att prata i telefon och jag tycker dessutom att realtidskommunikation över nät är otidsenligt och i mitt liv och profession ineffektivt och ofta omöjligt. Att kommunicera i realtid - att två eller fler låser fast sig i tiden för kommunikation - känns väldigt 1900-tal. Det är ungefär lika modernt som tv-tabloider - att man ska låsa fast sig en icke självvald tid för att se en film/program. Det är ju stenålder :-D. Lika stenålder som telefoner med sladd i väggen. Eller att hämta ut kontanter över disk på banken (minns ni?).

Med dessa premisser så kom iPhone som en skänk från ovan. Jag kommunicerar nu oerhört effektivt och jag gör det när jag vill och kan. Jag svarar bara i telefonen när släkt och vänner ringer (har egen signal). Alla andra skickas till svararen där en vänlig röst förklarar att jag kommunicerar med SMS och epost - och att jag inte lyssnar av meddelanden så det är ingen mening att lämna något. Avslutningsvis säger jag min epostadress så tydligt som möjligt tre gånger.

Att iPhone dessutom synkar med mina datorer (MobileMe) - och att den har en användbar kalender (som man t.o.m. ser) - har gjort att jag nu på fullaste allvar skulle få ett sämre liv utan denna manick - ett liv där jag skulle få mindre tid att leka med min dotter t.ex. Något alternativ till iPhone på mobilmarknaden har jag inte sett. Kanske kommer det, men idag finns bara EN produkt som håller måttet. Det är ganska ovanligt i industrialismens historia.

Vet inte hur jag ska reagera när jag läser ditt inlägg, antar att det är i yrket du "kommunicerar oerhört effektivt" låter tragiskt och cementerande.

Jag vill hävda att utan talad kommunikation, med nya vinklingar, ideer står man kvar och stampar på samma plats och upprepar det man gjort tidigare.

Klart det finns saker som lämpar sig för SMS och korta mail men det handlar inte om kommunikation.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-23 09:29

Jag hade gärna använt min iPhone i jobbet också, men kraven därifrån säger att jag ska ha en Blackberry. Är iofs väldigt nöjd med den också.

Tvillingkortet används dock flitigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-02 19:55
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-02 20:20

Kan vara så att man väntade på vad "eventet" skulle ge och nu på nästa gen iPhone, så det kan nog sjunka ytterligare.

Bevaka tråden