Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BAS 2006 Kontoplan som SIE-fil?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter en SIE-fil med BAS 2006 Kontoplanen i, för import till bokföringsprogram. Någon som vet var man kan hitta en sådan?

Det jag har hittat är dels detta ställe som verkar konstruera BAS-kontoplanen: http://www.bas.se/ och dels detta ställe som verkar konstruera SIE-formatet: http://www.sie.se/ men ingen av dem har den senaste kontoplanen som nedladdningsbar fil i SIE-formatet. (Har skrivit till det första ställen och frågat men inte fått svar).

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-06 22:43

Sorry Ola, såg din fråga först nu, antar att du vill ha för ett AB:
http://khedron.wilk.se/BAS2006_AB.KP

Hoppas det funkar.

Jag tror sådan fil finns i paketet med iOrdning, kolla på www.iordning.se

Stefan: Har köpt iOrdning för en tid sedan och den kontoplan som finns där är en delmängd av BAS 2002. Och någon annan finns inte med där. Men trots detta så rekommenderar jag iOrdning. Jag som har ett AB och ett HB och haft rejält med otur med både bokförinsbyrå och revisorer har nu tvingats bli expert på bokföring och årsredovisningar - så nu vet jag allt. Ett litet enkelt program som iOrdning är perfekt för att göra även avancerade saker då man kan växa med det.

Stort tack till Khedron för kontoplanen. Toppen.

Ursprungligen av Taz_1999:

Men trots detta så rekommenderar jag iOrdning...

Jag kan bara hålla med. Har en enskild firma och har precis lärt mig att lägga in verifikationer tack vare iOrdning och lite basal inläsning om bokföring.
Fuskkörde tidigare en "bok" i Excel, vilket ej kan rekommenderas... (kan med all säkerhet inte heller rekommenderas av revisorer, skatteverket usw...)

Kan tillägga att jag även fick svar från Baskontogruppen - ansvariga för att utveckla BAS-kontoplanen om jag förstår saken rätt. De säger att någon BAS 2006 i SIE-formatet inte finns ännu för att SIE-formatet tvingar till att använda 30 tkn eller mindre i kontonamnen och det trunkerar en del av kontonamnen i BAS 2006!

Kul att ena instansen (BAS) är inkompatibla med den andra (SIE) och man som företagare sitter i mitten och undrar vad de håller på med och hur de kan vara så lite insatta i varandras jobb...

Trots detta tror jag att planen jag fått av Khedron är helt korrekt, att det finns en del bokföringsprogram som har denna vet jag, och även att det finns en exportmöjlighet till SIE från dessa.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-09 12:08

Ola, jag kan STARKT rekommendera "BAS 2006 Kontoplan med instruktioner" som utges av Nordstedts Juridik. Kostar en slant tyvärr men kommer hjälpa dig att undvika många fallgropar med vilka konton som är lämpliga för olika konteringar och även ge dig en förståelse för BAS-kontoplanen i sin helhet.

http://www.nj.se/njab/produkt.nsf/lf1?ReadForm&01B0B2D7481358D2C1256CB1004DB8AD?Open

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-05-09 12:12

SPCS Administration som jag använder har både den ena och den andra kontoplanen, för att inte tala om möjlighet att ändra friskt i dem. Använder även SPCS Bokslut, Anläggninsgregister samt Analys (det sistnämnda är egentligen onödigt) för det gör livet så mycket lättare. Många saker man slipper göra själv om man använder de programmen till sina fulla potentiall. Tyvärr så finns de bara för Windows...

  • Oregistrerad
  • 2009-12-29 11:38

Jag är också på jakt efter en mer komplett kontoplan än den som medföljer iOrdning. Länkarna ovan fungerar tyvärr inte längre.

Ursprungligen av Iphone77:

Jag är också på jakt efter en mer komplett kontoplan än den som medföljer iOrdning. Länkarna ovan fungerar tyvärr inte längre.

Även jag!

Senast redigerat 2010-01-04 09:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-02 17:14
Ursprungligen av David Slättne:

Även jag!

...och jag.

  • Medlem
  • 2010-04-13 19:10

Så även jag. Jag har inte ens en kontoplan i iOrdning och jag är inte vidare sugen på att göra en själv. Jag vet inte ens hur man gör.

1
Bevaka tråden