Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro - Vad har hänt med mitt batteri?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har en relativt ny Macbook Pro. Ca 10 månader gammal. Har haft fantastisk batteritid hela tiden tills för ungefär en vecka sedan.

Nu har jag ca 2 timmar på batteriet när det är fullt, förut 5 timmar. Förstår inte riktigt vad det var som hände? Enligt iStatPro så är jag 100% i health. Jag har pratat med någfra människor som haft samma problem men det har efter ett tag fixat sig självt. Jag skulle gärna vilja veta mer.

Kanske värt att notera, detta inträffade nästan samtidigt som jag inskaffade en iPhone 3GS och laddade den genom Macen.

Tack för hjälp.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-02 09:53

Du kan få lite mer information om ditt batteri med tex programmet coconutbattery.

Apples rekommendationer:
Apple - Batteries

Brukar funka för mig att köra min Macbook PRO till batteriet tar helt slut och sedan laddar upp det till 100% igen. Inget småduttande. Ibland gör jag det två gånger direkt efter varandra, med en omstart därimellan.

"Exercise Your Machine
Lithium-ion polymer batteries need to be used for maximum performance. If you don’t use your device often, be sure to complete a charge cycle at least once a month."

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-02 10:07

Om 2 timmar är de facto tiden du får ut av datorn, är det nog tyvärr så att den ganska plötsligt blivit sämre. Batteriets hälsa avgör man just genom den faktiska tiden man får ut av den, inte av siffror generade av mjukvara. Jag hade 90% hälsa på ett batteri som varade i 15 minuter...

Jag aldrig hört talas om att ett batteri blivit bättre genom någon som helst åtgärd, men kan ha fel. Det går alltid att få bättre siffror i testprogram, men faktisk up-tid har jag aldrig sett något batteri vända till det bättre.

Det ska gå att kalibrera batteriet (enligt apple geniuset jag pratade med). Ladda batteriet fullt, låt sedan datorn vara igång på batteridrift tills det är helt urladdat. Ladda det sedan fullt igen utan att datorn är igång (låt den vara stängd efter att den gått i vila). Om det inte hjälper så ska man upprepa en gång till.

Har dragit upp hälsan några % för mig när jag prövat, kanske gör mer för ditt batteri.

1
Bevaka tråden