Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apoteket - skratta eller gråta?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På hederliga Apoteksbolaget bygger man på "trygghet och säkerhet" och då blir det Exploder och Winblows! Som praktiserande läkare använder jag dagligen sk Edos som innebär att jag ordinerar läkemedel via webben. Jag loggar in med mitt personnummer och lösenord av enklaste snitt, jag tror sex tecken räcker. Men att kunna sköta detta från min mac med Safari eller FF si det går inte. Nu har iofs Datainsp nyligen begärt högre säkerhet så systemen kommer ändras till elektronisk ID/dosa eller ngt. Jag har epostat "supporten" flera ggr och påpekat det gravt olämpliga att stänga ute andra plattformar och hur urbota idiotiskt deras "säkerhetstänkande" är och att man inte skyddar sig bättre än att en 5-åring kan logga in. Då om något borde man kunna släppa in andra plattformar. Jag har påpekat att jag minsann kan sköta mina bankärenden och betala stora belopp från min mac, liksom betala på kontokort, göra upp med RSV etc etc med BETYDLIGT högra säkerhetskrav. Inga argument biter dock på betongsitsarna på Apoteket. Tryggt skedmatade av Micro$ofts IT-maffia så bygger man vidare sina luftslott av "säkerhet". För några veckor sdn hade man gjort några subtila men ändå synliga förändringar av webbsidans utseende och döm min förvåning så kunde jag ordinera från min mac. Men det gick ändå inte helt att avsluta operationen. Glad i hågen och i tron att man nu erkände öppna standarder o bekände sig till den heliga konkurrensen mailade jag "supporten" med en hyllning och påpekade att man nu "nästan var framme" om man bara fixade en liten sak till.
NÄSTA DAG HADE HÅLET FÖR MAC TÄPPTS TILL!!!
Men historien om Apoteket tar tyvärr inte slut här. I lördags behövde jag veta mitt apoteks öppettider. Jag gick in på apoteket.se där jag hittade funktionen att söka efter visst apotek, inte som läkare men som ALLMÄNHET.
(http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/hittaapotek.aspx)
SAFARI BOMBAR!!! Flera försök ger samma resultat (FF funkar dock). Provar så med min iPhone 3GS - SAMMA RESULTAT, tvärstopp! Jag tvingades t.o.m. starta om maskinen!
Nytt osande email till apotekets kundtjänst - inget svar än...
Och detta är 2010 - vårt svenska apoteksbolag som med exotisk programmering för den allra simplaste sökfunktion stänger ute kanske 10-15 % av sveriges dator/telefonanvändare!

Önskar den IT-avdelningen galopperande skelettcancer i mängd.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-01 22:03

Snacka om frustrerande . . .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 22:06

Jag måste säga att det är pinsamt dåligt, för att inte tala om olagligt, eller olagligt är kanske lite starkt - men jag vet att alla statliga och kommunala verksamheter måste följa rådande standarder.

Kommer inte ihåg vart jag läst det, men är övertygad om att det är så.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-01 22:19
Ursprungligen av Tangen:

Jag måste säga att det är pinsamt dåligt, för att inte tala om olagligt, eller olagligt är kanske lite starkt - men jag vet att alla statliga och kommunala verksamheter måste följa rådande standarder.

Kommer inte ihåg vart jag läst det, men är övertygad om att det är så.

Det är nog barriärfriheten som du menar men jag tror inte det är lag ännu utan endast en rekommendation.

//Rob

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-01 22:45
Ursprungligen av Tangen:

Jag måste säga att det är pinsamt dåligt, för att inte tala om olagligt, eller olagligt är kanske lite starkt - men jag vet att alla statliga och kommunala verksamheter måste följa rådande standarder.

Kommer inte ihåg vart jag läst det, men är övertygad om att det är så.

Tror inte det finns någon sådan regel, bla Jordbruksverket kräver Windows och Explorer, inget annat kommer in. Mycket frustrerande och jag påpekar det för dom varje gång jag måste göra en ansökning med pappersblanketter och inte via min dator och internet.

Gör en anmälan till konkurensverket - eller ännu hellre EU's motsvarighet. Redan en anmälan kan framkalla ändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 22:25

Nu är jag inte läkare, och föredrar pappersrecept av någon anledning.

Men apotekets hemsida är en katastrof. Nästan varannat besök ligger någon funktion nere. Särskilt "mina sidor" har entendens att aldrig fungera.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-01 22:48

Provade att göra en sökning efter öppettider hos apoteket. Resultatet var att Safari kraschade.

Ursprungligen av joakimo:

Provade att göra en sökning efter öppettider hos apoteket. Resultatet var att Safari kraschade.

Funkade för mig från min iPod Touch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 23:13

Gjorde också en sökning precis, fungerade bra på Mac'en men iPhone hängde sig.

Ursprungligen av joakimo:

Provade att göra en sökning efter öppettider hos apoteket. Resultatet var att Safari kraschade.

Chrome fungerar inte heller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 23:03

Det har något med lagen om upphandling att göra, läste det för säkert två år sedan, att om dom inte typ: "gör tjänster tilgängliga för den breda allmänheten så, bla bla bla nånting

Kommer inte ihåg.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-02 07:53

Försökte logga in med BankID. Firefox hängde sig.

@iGruocho: Håller med om att e-dos gränssnittet tunnar ut mina kvarvarande strån på skalpen alltsom oftast men jag kan logga in på tjänsten utan problem och få fram vårdtagare. Var skär det sig för dig?

Hej Harlekin!
Jo jag kan logga in och titta på patienter men man kan inte ordinera eller göra något. Vissa funktioner som inte ens handlar om att ändra ngt som t.ex harmlösa "Visa utsatta" ger "tekniskt fel"!!
Från win/IE funkar edos anständigt frånsett perioder då man "lägger om systemet" vilket händer tämligen ofta, då funkar inget. Två förmiddagar gick åt h-e för mig pga detta - inget som bryr Apoteket dock.
Jag har provat det där med Konkurrensverket tidigare och dom e helt ointresserade av såna här fall. Skandal bara det. Apoteksbolaget har ju f.övr inget myndighetsstatus. Bara (tidigare) monopol.

Testade att köpa en produkt. safari fick ett psykutbrott, även jag.

Japp , upptäckte att jag har samma problem med ordination mm i e-dos som iGroucho, det är mkt frustrerande att bli hänvisad till IE och MS när det borde vara plättlätt att ordna, vad är problemet? Endast ovilja kan ju knappast förklara beteendet!

  • Oregistrerad
  • 2010-02-02 23:56

TACK SÅ JÄVLA MYCKET FÖR INGEN "HEADSUP" när man klickar på länken, safari hängde sig och mina 22 tabbar försvann. GAH!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 23:59

Prova "öppna alla fönster från senaste sessionen" under historik?

hoppas...

Det riktigt roliga kommer när kombinationen Apples marknadsandel ökar, Windows minskar, Linux och annat ökar med...

Helt plötsligt skall ngn pösmagad IT-chef förklara för ledningen varför 25% av kundbasen inte kan handla på Apoteket.....

Det fotmärket i det feta arschlet lär höras ända hit.....

  • Medlem
  • 2010-02-03 18:25

Det här svaret fick jag idag:
Hej igen!

Jag har nu kontaktat systemförvaltarna för hemsidorna apoteket.se samt apoteketfarmaci.se och har även bifogat både ditt mejl samt uppmärksammat dem på länken i mejlet.

Jag fick alldeles för en stund sedan besked om att de kommer att arbeta med ärendet och svara dig i frågan.

Hälsningar
Nima

Ursprungligen av reze:

Det här svaret fick jag idag:
Hej igen!

Jag har nu kontaktat systemförvaltarna för hemsidorna apoteket.se samt apoteketfarmaci.se och har även bifogat både ditt mejl samt uppmärksammat dem på länken i mejlet.

Jag fick alldeles för en stund sedan besked om att de kommer att arbeta med ärendet och svara dig i frågan.

Hälsningar
Nima

Ä de nån som har en Valium?

(eftersom jag nu får privata mail och ombeds förklara mig och mitt misstänkta Valiumberoende då...)

Ville bara skoja till det i tråden och tyckte att deras svar var lite så man fick blodtryckshöjning av det... det är ngn sketch där huvudrollsinnehavaren säger "Är det nån som har en Valium - stor som en hockeypuck ungefär"...

Trodde det kunde pigga upp en annars rätt dyster tråd.

Citat:

E-dos är konstruerat för Internet Explorer version 6.0 service pack 2 eller högre. Vilket innebär att e-dos inte garanterat fungerar i andra webbläsare som till exempel Netscape, Firefox, Mozilla m.fl. Då E-dos kräver Internet Explorer kan inte Mac-datorer användas då den senast tillgängliga versionen av Internet Explorer för Mac-plattformen är 5.0

Ärendet, angående andra webbläsare, har diskuterats tidigare men tyvärr utan att något beslut fattats. Då behovet nu har uppmärksammats mer och mer och förfrågningar inkommit från olika håll, så är det åter igen uppe för diskussion på Apoteket IT. Vi kan tyvärr inte ge något exakt besked om eller när detta kan realiseras men vi hoppas få ett besked inom kort.

Med vänlig hälsning
Irene E
Apoteket Kundcentrum

Fick lite respons på ett mail till supporten på edos iallafall, kanske inte vad man ville höra men många bäckar små...

Varför inte påpeka vad ordet "kund" i "kundcentrum" betyder? Samt att inte ta något beslut är de facto ett beslut på att inte supporta.

Och jag blir alltid lika irriterad när det hela avslutas med "Med vänlig hälsning". Jag vill inte ha vänliga hälsningar, jag vill ha resultat.

Eller varför påpeka att hon skrev fel när hon skrev "inte garanterat...", hon menar väl "garanterat inte..."

"E-dos är konstruerat för Internet Explorer version 6.0 service pack 2 eller högre" - bara här börjar det lukta illa. Man skolas/skedmatas av M$-certifierade gossar som predikar att deras system är "säkrast" och billigast och "fungerar bäst" och kryddar med det vanliga FUD:et, att man tar risker med att öppna för andra plattformar etc etc. Till detta kommer goda middagar och allmänt imponerande om hur lätt allt blir med glassiga PP-presentationer och live-projektioner och på detta trevlig samvaro i pauserna. Så suggereras man in i M$-illusionen om en stabil och säker IT-policy!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 00:06

Det där är ett standard svar som alltid slutar med att inget händer. Låter bättre än att säga till kunden att de inte tänker ändra något.

Ungefär som när IT avdelningen vill byta ut Macar mot PC burkar och vill ha argument varför man ska behålla Macarna. Du kan samla ihop 1000 argument men Macarna byts ändå ut.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ungefär som när IT avdelningen vill byta ut Macar mot PC burkar och vill ha argument varför man ska behålla Macarna. Du kan samla ihop 1000 argument men Macarna byts ändå ut.

På min arbetsplats är det tvärtom. Brukarna skall komma med väldigt goda skäl för att de skall få PC istället för Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 10:46

Hej alla,

vill bara säga att vi tack vare den här tråden hittade buggen på "Hitta apotek" på apoteket.se: http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/hittaapotek.aspx

Det var en lite lurig bugg som inte orsakades av våra Microsoft-produkter, så jag hoppas den där galopperande cancern är reversibel...

Det var en jQuery-selector som letade efter en label som inte fanns, enkelt uttryckt. Det här hängde Safari (även i iPhone) och Chrome om man använde enter-knappen för att submitta formuläret. Ledsen att det tog ett tag att hitta, testa och lägga ut en rättning, men efter nattens deploy funkar det.

/Linus, Webbredaktör apoteket.se

Ursprungligen av osmart:

Hej alla,

vill bara säga att vi tack vare den här tråden hittade buggen på "Hitta apotek" på apoteket.se: http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/hittaapotek.aspx

Det var en lite lurig bugg som inte orsakades av våra Microsoft-produkter, så jag hoppas den där galopperande cancern är reversibel...

Det var en jQuery-selector som letade efter en label som inte fanns, enkelt uttryckt. Det här hängde Safari (även i iPhone) och Chrome om man använde enter-knappen för att submitta formuläret. Ledsen att det tog ett tag att hitta, testa och lägga ut en rättning, men efter nattens deploy funkar det.

/Linus, Webbredaktör apoteket.se

Klart den är reversibel när ni åtgärdar felen och inte, som är mycket vanligt, fullkomligt skiter i de som kör annat än Windows.
Ber att få tacka och anser att Apoteket får guldstjärna för lyhördhet.

Snyggt jobbat.

Bevaka tråden