Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Wifi på iBook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag använder en gammal iBook G4 med 512mb Ram, 1,2 GHz PowerPC processor och har system 10.5.8 installerat.

Omodern men har hängt med i uppdateringar och fungerat jättebra tills för en månad sedan. Min vän snubblade över strömkabeln som iBooken var kopplad till och outrustad utan tjusig magnetkontakt åkte datorn i stengolvet och dog.

Då ryckte en vän och och fixade ny 120 GB hårddisk, räddade nästintill allt material från den gamla disken och installerade "ny" systemvara och nu fungerar den som en klocka igen förutom att inga trådlösa nätverk är synliga längre.

Några få, med väldigt stark signal, poppar upp för någon sekund för att sedan snabbt försvinna. Hörde mig för och det kan vara så att min vän kom åt Wifiantennen när han öppnade upp datorn. Airportkortet verkar det inte vara något fel på iaf.

Funderar på om man kan lösa detta med en Wifi-USB-sticka. Är det en bra lösning? Fungerar isåfall en sådant USB med vanliga nätverk man kan hitta i offentliga miljöer?

Hoppas att det finns någon som har tid och lust att hjälpa mig!

Tack!

Har bytt rubrik på tråden.

Ur forumreglerna:
"Välj en rubrik som tydligt visar vad diskussionen handlar om."

/Mod

Om han nu har "kommit åt" antennen så kan ni väl öppna datorn, och koppla in antennen igen...?

Och annars:
Ja, det funkar med USB. Men tänk på att de flesta sådana som finns på marknaden inte fungerar med Mac. Så köp inte första bästa, utan se till att den verkligen funkar med Mac. Det finns flera trådar här på forumet som handlar om Wifi via USB. Sök, och läs lite där, så får du nog en hel del tips om vad du ska välja.

Detta skedde i samband med utlandsflytt så tyvärr finns inte min vän tillgänglig. Det känns lite tveksamt att lämna in en sådan gamal dator för reparation när man ändå måste köpa ny inom minst ett år.

Ja jag har läst på om Wifi via USB och förstått att alla inte passar. Ville väl mest kolla om den lösningen skulle fungera.

Tusen tack för ditt svar!

  • Medlem
  • 2010-02-03 07:22

Å andra sidan är inte iBooken särskilt svår att öppna heller. Vrid ett kvarts varv på skruven som även är en lampa, mitt i tangentbordet, högst upp, för ner spärrarna på var sida högst upp, och sen lyfter du bara försiktigt ur tangentbordet. Därunder hittar du även AirPortkortet. Kika även på den här guiden för mer hjälp.

iBook RAM replacement (iBook G4 and G3 white series)

1
Bevaka tråden