Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad stödjer Flash [Uppdatering: NOT]

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I Apples egna reklamfilm stödjer iPad Flash, säger 9to5mac:

Flash på Paddan

Den som lever får se....

Och när Jobs själv surfade runt på NYT i onsdags var det bara en blå legobit med frågetecken på.

Det håller inte direkt som bevis.

Kan det inte vara så att det är en avancerad form av klipp och klistra (om än för video) så att det råkade följa med från en skärmdump gjord på datorn?

Kom ihåg att detta hände för iPhone också: Did Steve Jobs demo a Flash-enabled iPhone 3G?

Den gången var det bara ett montage.

Jovisst. Är helt klart benägen att ordna in mig bland tvivlarna.

Men det är lite kul/intressant att de marknadsför sin produkt med Flash- och detta till råga på allt monterat (som ju är en ytterst medveten handling).

Det är ju att medge att åtminstone estetiskt så ser webben bättre ut när man inte stryper Flash.

Jag är själv en av dem som använder ClickToFlash, så det är ingen dealbreaker för mig att inte ha det. Jag anser absolut inte att all Flash är av ondo, men tyvärr är ratiot mellan NyttoFlash och FulFlash 1:50 om inte ännu värre....

Samtidigt undrar man vad den verkliga anledningen är till att Flash inte kommer.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men det är lite kul/intressant att de marknadsför sin produkt med Flash- och detta till råga på allt monterat (som ju är en ytterst medveten handling).

För att göra bätte marknadsföringsmaterial fejkar man ofta rätt mycket (skärmdumpar istället för äkta bild på skärmen är väl standard).

MacRumors:

MacRumors has heard from a source that The New York Times itself generated high-resolution images of several of its pages, including Flash and ad content, in order to improve the look of the pages for Apple's use in iPad marketing materials.

Läs mer: Display of Flash Content in iPad Promo Materials Likely Not Indicative of Actual Flash Compatibility

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Samtidigt undrar man vad den verkliga anledningen är till att Flash inte kommer.

Läs: Apple, Adobe, and Flash

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 17:39
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 23:49

Hur illa man än tycker om Flash eller hur illa man än tycker att iPad borde ha det. Så tycker jag det är ännu värre att man måste installera ett plug-in 2010 för att surfa på webben. Det är på tiden att man släpper stödet för det enda plug-in:et som sabbar för de flesta webläsare oavsett plattform. För att inte tala om hur seeeeeeeeegt flash ibland är. Hittade en bra artikel som verkligen summerar det hela: Is It Firefox Or Is It Flash? | PCMech

Jag vet inte, men jag tror att många delar min åsikt om att det är frustrerande att Flash inte finns till iPod touch/iPhone/iPad då det är en de facto standard, men helst skulle vi alla vilja slippa den om det gick.

HTML 5 är räddningen, men verkar ännu vara en bra bit bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 01:03

HTML5 är bara en del, och ja det kommer sen.
Det går redan idag att göra de flesta grejer som går att göra med flash om man använder java, css och html, inte allt med det mesta.

90% av det flash man ser på siter idag går att göra utan flash - lika bra, och lika snabbt - eller lite snabbare faktiskt.

Så att man vill ha flash beror på att det är så vanligt. Inte att det är så bra.

Vi utvecklar en del siter, och mer och mer frångår vi flash - så ofta vi kan.
Inte alltid, det finns tillfällen där flash är helt överlägset, framförallt till PC.
Det r allmänt känt att OSX versionen av flash är crappy.

Jag är beredd att ta smällen nu för att slippa Flash sen.

Apples agerande kombinerat med dessa enorma grepp om den mobila marknaden kan vara den enskilt viktigaste faktorn för att få webbutvecklare och webbsajter att byta från Flash till teknik baserad på öppna standarder.

Förresten, såg ni vad Mozilla gjorde med Firefox för Maemo (Nokias plattform)?

The Adobe Flash plugin used on many sites degraded the performance of the browser to the point where it didn’t meet our standards.

Vad tjänar det till att Apple stoppar in Flash i iPad om det ger en usel användarupplevelse?

Ursprungligen av Adrian B:

Vad tjänar det till att Apple stoppar in Flash i iPad om det ger en usel användarupplevelse?

Fördelen är väl att det då är användaren själv som avgör vad som är en OK användarupplevelse och inte "storebror"?

Vi måste ju skilja på Flash och Flash. Dels har vi all reklam, men sen har vi ju även applikationer av olika slag.

Jag kan tänka mig att de finns de som gillar Flash. Sen är vi nog rätt många som är trötta på det, men som kan se en vinst med selektivt flashande.

Det är ju heller inte så att Apple konsekvent stryper Flash. Vi har det ju till våra Macar.

Det är på mobilsidan som Apple säger "nej, tack". Detta för mig osökt tillbaka till min tidigare fråga: vad är den verkliga anledningen?

For the record: den dagen alla browsers renderar "standards compliant" och internet är fritt från plugins, korkar jag upp nåt vällagrat.

Jag uppskattar länkningen till Grubers artikel (hade läst den dock), men det är ju hans åsikter, på gott och ont.

När det gäller iPad är jag nyfiken på om Flash är strypt som en konsekvens av att iPad kör iPhone OS och MobileSafari, eller om det är ett aktivt beslut att inte heller Paddan skall kunna spela Flash.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 10:55
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Fördelen är väl att det då är användaren själv som avgör vad som är en OK användarupplevelse och inte "storebror"?

Vi måste ju skilja på Flash och Flash. Dels har vi all reklam, men sen har vi ju även applikationer av olika slag.

Jag kan tänka mig att de finns de som gillar Flash. Sen är vi nog rätt många som är trötta på det, men som kan se en vinst med selektivt flashande.

Det är ju heller inte så att Apple konsekvent stryper Flash. Vi har det ju till våra Macar.

Det är på mobilsidan som Apple säger "nej, tack". Detta för mig osökt tillbaka till min tidigare fråga: vad är den verkliga anledningen?

For the record: den dagen alla browsers renderar "standards compliant" och internet är fritt från plugins, korkar jag upp nåt vällagrat.

Jag uppskattar länkningen till Grubers artikel (hade läst den dock), men det är ju hans åsikter, på gott och ont.

När det gäller iPad är jag nyfiken på om Flash är strypt som en konsekvens av att iPad kör iPhone OS och MobileSafari, eller om det är ett aktivt beslut att inte heller Paddan skall kunna spela Flash.

Ganska stor skillnad på hårdvaran i en Mac och en iPhone.

Jag tror att Apple inte stödjer det för att det kommer att slöa ner/krascha alldeles för ofta, på de sättet slipper de också bli överrösta med problemrapporter...

Ursprungligen av zappee:

Ganska stor skillnad på hårdvaran i en Mac och en iPhone.

Jepp.

Men här gäller det ju Paddan. Den befinner sig mittemellan. Och jag tror inte att nån tvivlar på att iPad har kraft nog att hantera Flash i MobileSafari.

Apple skrev ju om flera program specifikt för iPad, men det verkar inte som Safari fått nån kärlek. Jag är heller inte säker på att det behövs. MEN, hade Safari skrivits om hade man ju kunnat överväga att låta den hantera Flash generiskt redan från början, och på det sättet ändå inte behövt öppna upp för en pluginstruktur.

Jag har lite svårt för tanken att Apple stryper Flash för att de inte vill att man skall kunna spela Flash-spel och kolla på video online, som vissa är inne på. Det känns otroligt girigt och ängsligt. Inte som det visionära företag som jag är investerad i.

Och det är heller inte så det fungerar. Vill man att folk skall köpa Apps så får man bygga en attraktiv plattform och se till att utbudet är det som folk vill ha. Jag tycker att det är exakt det som Apple har gjort. Långsiktigt kan man inte tvinga folk till ett beteende de inte vill ställa upp på. Då är det bättre att varsamt visa vägen genom att tillverka/erbjuda överlägsna produkter och se till att folk får kännedom om dem.

Men i slutändan är det inte Apples roll att bestämma vad folk spelar/tittar på, eller hur man konfigurerar sin dator.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Fördelen är väl att det då är användaren själv som avgör vad som är en OK användarupplevelse och inte "storebror"?

Om man har det problemet bör man nog inte använda Apples produkter överhuvudtaget. Men tänk ur Apple synvinkel: Det är totalupplevelsen som är betyget på deras produkt och om en komponent - som Apple dessutom inte har kontroll över - drar ner helhetsbetyget så ligger det i Apples intresse.

Mike Pinkerton, killen bakom Camino och numera anställd på Google och jobbar med Chrome för Mac, hade en Nexus One i förväg innan den lanserades och han skrev såhär om bakgrundsprocesser (som Apple inte tillåter medan Nexus One gör):

- Managing background applications feels like Windows 3.1. If you install anything useful (Twitter, SportsTap, Facebook, etc etc), you will be installing an app that wants to be online 24/7, and on Android these apps can be as long as the phone has juice. And they will continue to do so until they run the phone out of juice. Don't want them to kill your battery? You have to go to the settings of every single app, individually, and tweak the 5+ different settings (per app) on update frequency, etc. It's also very confusing when certain apps run in the background. I have a SportsTap widget that will update me with sports scores, but it didn't start working until I interacted with its widget. Now it's telling me about things from last night (shouldn't it already have?), and now I don't know if I can stop it until it kills my battery (yes yes, there is a screen for that, but it's buried and non-techies would never ever find it).

Och han kommer till slutsatsen, som är det intressanta:

Yes, it sucks having to switch apps and not be able to run background processes on the iPhone, but if this is the alternative, I'll take the iPhone any day. Thanks Steve.

Om man försöker upprätthålla en vissa nivå av användarupplevelse kan det helt enkelt vara rätt att ta beslut som på ytan kan verka tokiga, men egentligen är väl motiverade.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vi måste ju skilja på Flash och Flash. Dels har vi all reklam, men sen har vi ju även applikationer av olika slag.

Jo, men hur väl skulle dessa applikation fungera med ett pekgränssnitt ändå? Inte speciellt bra tror jag.

Jag tror videosajter ligger bakom nästan alla önskemål om Flash på iPhone. Spel och andra applikationer är nog ett mycket mindre problem för de flesta webbsurfare. Men Flashbaserade videosajter finns det tretton på dussinet, för att inte tala om hur populärt det är att bädda in artiklar, på bloggar osv.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är ju heller inte så att Apple konsekvent stryper Flash. Vi har det ju till våra Macar.

För det första är Macarna en öppen miljö till skillnad från Apples hermetiskt tillslutna iPhone-miljö, så även om Apple inte ville det skulle vi kunna köra Flash där ändå. För det andra så är problemet inte lika stort där som i en liten mobil processor. Men även moderna Macar kan gå på knäna av flash. Och det är inget gränssnittsproblem heller.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är på mobilsidan som Apple säger "nej, tack". Detta för mig osökt tillbaka till min tidigare fråga: vad är den verkliga anledningen?

Kan det inte vara en kombination av allt ovanstående?

1) Usel prestanda på en modern Mac och antagligen hopplöst dålig i en liten mobil processor.
2) Kod som Apple inte har kontroll över, som Apple inte kan fixa buggar i eller förändra.
3) Dålig anpassning till det speciella pekgränssnittet.
4) En vilja att på sikt rubba Flash dominanta position och styra över sajter och utvecklare till HTML/JS/CSS.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag uppskattar länkningen till Grubers artikel (hade läst den dock), men det är ju hans åsikter, på gott och ont.

Förvisso, men han kan ju ha rätt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

När det gäller iPad är jag nyfiken på om Flash är strypt som en konsekvens av att iPad kör iPhone OS och MobileSafari, eller om det är ett aktivt beslut att inte heller Paddan skall kunna spela Flash.

Jag skulle gissa på både och.

Apple är ju i en situation där de när de vill kan lägga till stöd för Flash om de känner sig tvungna och Adobe till exempel levererar en version som verkligen fungerar bra på mobila processorer. Apple har vänt på en femöring utåt sett tidigare också, när det passat (som med SDK:n till iPhone). Men om de hade börjat med Flash hade de aldrig kunna plocka bort det. Och det är ju inte direkt så att iPhone har såld dåligt utan Flash, så varför inte testa samma mynt med iPad?

@Adrian B:

Kul med lite meningsutbyte. Även om det kanske inte förefaller så spontant på ditt föregående inlägg, så är vi överens om det mesta.

Ett par invändningar

Ursprungligen av Adrian B:

Om man har det problemet bör man nog inte använda Apples produkter överhuvudtaget.

Det här håller jag inte med om alls. Och ärligt talat anser väl inte du heller att förkärlek till underkastelse är ett krav för problemfritt Macanvändande?

Jag håller dock med om att det är långt ifrån alla som vet sitt eget bästa, och på den linjen kan ett mer slutet system vara av fördel. Jag har framförallt inget emot om grundkonfigurationen är mer restriktiv.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men hur väl skulle dessa applikation fungera med ett pekgränssnitt ändå? Inte speciellt bra tror jag.

Jag vill kunna se fotogallerier och inbäddade videor. Det funkar nog utmärkt med pekgränssnitt.

Med alla citat och ordvändningar blir resonemangen lätt lite söndertrasade, så låt mig än en gång understryka att det är egentligen inte Flash jag vill ha. Det jag däremot starkt ogillar är den fulhet och känsla av trasighet som besudlar surfupplevelsen när dels alldeles för många sajter använder Flash och dels Apple inte stödjer det på iPad.

Jag är den första att skaka på huvudet åt alla invändningar mot iPad från folk som tror att det är en dator. Det är det inte, det är en Pad. Den tillhör Pod-kategorin betydligt mer än Mac-kategorin. Men skärmens storhet, iPadens snabbhet, samt den allmänna konsensus av de som testat den- att den faktiskt är formidabel att surfa på- gör att jag tycker att det känns tarvligt att relativt mycket oskyldigt innehåll på nätet faller bort. Ett ansvar som alls inte bara faller på Apples axlar.

Men samtidigt. Apple har väl alltid föredragit ett normativt beteende och producerar produkter för ett idealiserad värld. Jag tror att jag älskar Apple lite av just den anledningen. Men att ha i alla fall ett finger i den syltskål som är "internet idag- take it or leave it" skadar ju inte heller.

Teori i all ära, men till slut är det ju Apple som bestämmer. De har rätt i att webutvecklare så snabbt som möjligt skall implementera webstandards- men det kommer att ta tid. Under tiden är det som det är. Alla följer pengarna. Och så länge Flash är den minsta gemensamma nämnaren så kommer det att bita sig fast.

Jag är övertygad om att AppStore kommer att blomma ut en andra gång för iPad och det kommer att bli ett fantastiskt ekosystem. En riktig ank... nej, paddamm.

Jag har inte bestämt mig än om jag skall klämma in en iPad i min hierarki, men gör jag det så är det såklart utan ånger... Man önskar bara att internet vore lika vackert som produkten som presenterar det.

Liten avrundning:

Flash kommer inte att komma till iPad. Från Apple. Däremot är det inte alls omöjligt att det kommer modifierade firmwares med alla möjliga tillägg som man kan slänga in. Och då kan det mycket väl vara så att när man kört Flash ett tag- om inte möjligheten med Click-To-Flash kommer, så kommer man vilja ta bort det igen, eftersom fördelarna inte kan väga upp nackdelarna.

Själv så känner jag mig nu tvingad att hitta en ny lösning på min bild/videovisare Slideshow Pro. Jag har använt den för att på ett bekvämt och konfigurerbart sätt leverera media till Joomlasajter. Men om iPad inte visar Flash så går det inte längre. Inte hela världen- den utmaningen ser jag fram emot.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Även om det kanske inte förefaller så spontant på ditt föregående inlägg, så är vi överens om det mesta.

Mm, det känner jag också. Kanske därför det går att hålla en konstruktiv diskussion

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det här håller jag inte med om alls. Och ärligt talat anser väl inte du heller att förkärlek till underkastelse är ett krav för problemfritt Macanvändande?

Näe, det menar jag inte. Men har man väldigt svårt för att ett företag anser sig veta bättre än användarna vad dom vill ha så är Apple kanske inte rätt företag att köpa produkter av menar jag.

Apple har sedan starten alltid gjort val åt användarna som retat en del. Ibland har det gått att komma runt det (som att köpa en mus med två knappar från något annat företag när Apple ansett att en knapp varit det enda man behöver) men ibland inte (som att enkelt byta batterier på iPod).

För min del tycker jag Apple gör ovanligt goda avvägningar i de flesta fall och utifrån vad jag läser på nätet så är jag helt övertygad om att Apple inte bör lyssna på användarna alltför mycket, för de saknar ofta förmågan att lyfta blicken lite längre och se helheten (som att en bråkdel av kunderna någonsin byter ut ett utbytbart batteri).

Det krävs lite extra guts att våga gå tvärt emot vad många anser är rätt när man har en inre vision om vad kunderna egentligen vill ha.

Nintendo är ett företag som liknar Apple på denna punkten. Pressen och tyckarna var inte nådiga mot Wii när den lanserades för i deras [trångsynta] värld var det en flopp utan dess like då den inte hade vissa tekniska specar och finesser samt att Wiis unika fördelar inte förstods alls. Men Nintendo struntade i allt sådant (de gör inte ens kundundersökningar när de utvecklar en produkt!) och kunderna visade sin uppskattning genom att köpa Wii fortare än Nintendo kunde tillverka under flera år.

Nu är inte Wii en produkt för alla. För många - speciellt teknikentusiaster - är Xbox 360 eller PS3 ett bättre val. Men för den stora massan har Wii visat sig vara väldigt rätt och satsningen på rörelseteknik framför processorkraft har visat sig vara en fullträff.

Det var lite av ett sidospår, men min poäng är att ibland behöver man företag med visioner som agerar "storebror" när det i slutändan leder till bättre produkter. Inte så mycket i relation till Flash just, men bara i allmänhet när det gäller Apple.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag vill kunna se fotogallerier och inbäddade videor. Det funkar nog utmärkt med pekgränssnitt.

Ja, det har du nog rätt i. Enklare peka- och klicka-applikationer i Flash fungerar nog utmärkt med pekgränssnitt. Jag har själv försökt introducera min lilla dotter för Utbildningsradions pedagogiska spel i Flash och jag tror dessa skulle fungera bra rent gränssnittsmässigt i en iPad också.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Med alla citat och ordvändningar blir resonemangen lätt lite söndertrasade, så låt mig än en gång understryka att det är egentligen inte Flash jag vill ha. Det jag däremot starkt ogillar är den fulhet och känsla av trasighet som besudlar surfupplevelsen när dels alldeles för många sajter använder Flash och dels Apple inte stödjer det på iPad.

Jo, och det är olyckligt förstås. Men det kanske kan vara den hävstång som behövs för att flytta tyngdpunkten tillräckligt mycket hos utvecklarna så att de väljer standardteknik istället för Flash när de utvecklar webbsidor. Och då är jag beredd att ta den smällen. Faktum är att jag tror Apple redan startat detta med iPhone (vilket jag har en separat tråd om).

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men skärmens storhet, iPadens snabbhet, samt den allmänna konsensus av de som testat den- att den faktiskt är formidabel att surfa på- gör att jag tycker att det känns tarvligt att relativt mycket oskyldigt innehåll på nätet faller bort. Ett ansvar som alls inte bara faller på Apples axlar.

Det är ju fullt möjligt att om Adobe spelat sina kort bättre från början hade vi aldrig hamnat i denna sits. Om inte Flash-pluginen till Safari var en sådan nagel i ögat på Apple redan (vilket den defintivt är, kolla bara vad Jobs sa internt till sin personal förra veckan) och om det fanns en stabil, snabb plugin även för mobila processorer så kanske, kanske, att Apple hade skickat med den.

Nu har Apple valt att sätta hårt mot hårt och jag gillar det, om inte annat så för att det representerar kampen för "det goda" i mina webbutvecklarögon.

Nackdelen är förstås att på kort sikt är det användaren som hamnar i korselden och att webben på iPad inte blir lika rik som på en dator. Men på lång sikt tror jag det kommer något gott ur detta och jag tror inte det dröjer så hemskt länge.

Det som både YouTube och Vimeo gjorde härom veckan (när de visade upp testsidor med HTML5 video) är en bra fingervisning om att förändringar kan komma snabbare än man kanske tror.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Själv så känner jag mig nu tvingad att hitta en ny lösning på min bild/videovisare Slideshow Pro. Jag har använt den för att på ett bekvämt och konfigurerbart sätt leverera media till Joomlasajter. Men om iPad inte visar Flash så går det inte längre. Inte hela världen- den utmaningen ser jag fram emot.

Slideshow Pro är en riktigt fin produkt faktiskt. Förhoppningvis kommer det ersättare som jobbar med javascript istället. Jag har själv använt Views Slideshow till Drupal för enklare bildspel som fungerar precis lika bra i iPhone som på datorn tack vare att det använder jQuery i grunden.

Om vi nu ska prata om HTML5 och Flash, så har flash funkat snabbare för mig, när jag har jämfört på YouTube. Visserligen är HTML5 på YouTube en beta, men det tog grymt lång tid att få fram en film, med Flash så startar det direkt.

PCWorld: Apple Pulls Flash Content From iPad Promos

edit:
eller Apple Corrects iPad Promo Video to Show No Flash Capability om man föredrar att läsa MacRumors över PCWorld...

Det var det här jag väntade på- en kommentar från Apple, helst Steve Jobs.

Nu är det här inte direkt från källan, men vi kan ju leka med tanken på att det ändå ligger sanningen nära (från 9to5Mac):

Apple does not support Flash because it is so buggy, he says. Whenever a Mac crashes more often than not it’s because of Flash. No one will be using Flash, he says. The world is moving to HTML5.

Så... en kombination av instabilitet och en vilja att gå mot webstandards.

Fler "citat" om Adobe och Google om ni följer länken ovan.

Att en mobiltelefon kan klara sig hjälpligt utan Flash kan man kanske förstå, jag menar, hur mycket surfar folk EGENTLIGEN på en iPhone? Knappt någonting alls (jämfört med en dator)

Men frågan är om iPad inte ställer helt andra krav? Jag kan nog se att det finns en hel grupp användare, typiska hemanvändare som använder datorn till lite surf, mail osv. som skulle kunna använda en iPad som sin huvudsakliga internet-enhet, men måste den då inte stödja Flash?

Det är ju ganska kasst om säg var 3, eller 5, eller va tusan det nu är, sajt inte funkar –.då funkar ju liksom inte enheten till att surfa

Själva skulle jag aldrig någonsin köpa en dator som inte kan hantera Flash, då skulle jag hellre lämna Mac OS

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att en mobiltelefon kan klara sig hjälpligt utan Flash kan man kanske förstå, jag menar, hur mycket surfar folk EGENTLIGEN på en iPhone? Knappt någonting alls (jämfört med en dator)

Men frågan är om iPad inte ställer helt andra krav? Jag kan nog se att det finns en hel grupp användare, typiska hemanvändare som använder datorn till lite surf, mail osv. som skulle kunna använda en iPad som sin huvudsakliga internet-enhet, men måste den då inte stödja Flash?

Det är ju ganska kasst om säg var 3, eller 5, eller va tusan det nu är, sajt inte funkar –.då funkar ju liksom inte enheten till att surfa

Själva skulle jag aldrig någonsin köpa en dator som inte kan hantera Flash, då skulle jag hellre lämna Mac OS

Helt korrekt. En av tre anledningar till att jag inte har någon användning för en iPad.

Ett exempel: Just nyss satt jag här i vardagsrummet i min läshörna och surfade runt lite på min iPhone. Tänkte gå in på Fleetwoods sida för att kolla deras maffiga husbilar. Det enda jag möttes av var en massa blå legobitar. Tänk om det hade varit en iPad jag surfade på istället? Samma resultat. Visst, jag är inget stort fan av Flash, men så länge det är så pass vanligt så kan man inte ha en iPad som primär surfenhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-31 20:39

John Gruber säger väl det rätt bra. Att Flash saknas är ett problem just nu, men ge web utvecklare lite tid så kommer du snart inte ens märka av att Flash har dött ut. "Developers go where the users are."

Daring Fireball: Who Can Do Something About Those Blue Boxes?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själva skulle jag aldrig någonsin köpa en dator som inte kan hantera Flash, då skulle jag hellre lämna Mac OS

Håller med!

Jag tror inte Apple är rädda för Flash som en del av en webbsida. Apple är rädda att utvecklare skulle nöja sig med att göra Flash-applikationer till iPhone istället för native-applikationer (som garanterat inte går att porta till någon annan plattform).

Idag har vi väl 140K olika iPhoneprgram, där de flesta inte alls går att flytta till nån annan plattform - skulle vi haft Flash till iPod/iPhone skulle det finnas massa Flashprogram som så klart gick att köra på andra mobila plattformar.

Jag har faktiskt flera PC-vänner som är utvecklare som skaffat sig en Mini för att utveckla iPhone-applikationer (vem vet - dom kanske börjar skriva OS X appar när dom nu fått upp ångan). Hade Flash varit ett alternativ hade dom kanske nöjt sig med att göra jobbet på sin existerande PC.

Jag tror att skäl som att Flash kräver mycket systemresurser och är ett säkerhetsproblem bara är skenargument- det egentliga skälet är att Apple vill låsa in sin kunder och utvecklare till sina system, och göra barriären att byta till något annat mycket högt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-31 21:38
Ursprungligen av ace4711:

Jag tror inte Apple är rädda för Flash som en del av en webbsida. Apple är rädda att utvecklare skulle nöja sig med att göra Flash-applikationer till iPhone istället för native-applikationer (som garanterat inte går att porta till någon annan plattform).

Isåfall borde de vara ännu mer rädda för HTML5, det lilla man sett vad man kan göra med HTML5 så...

Ursprungligen av Jetwash:

Isåfall borde de vara ännu mer rädda för HTML5, det lilla man sett vad man kan göra med HTML5 så...

Det är säkert ett hot också, men det är svårare att hitta gångbara skenargument för att inte implementera webbstandarder, när väl dessa klubbas igenom och blir etablerade.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-31 23:51

Får man fråga varför folk är så aggresivt för Flash? Tänker på alla som säger att de hellre ger upp OS X än Flash etc. Med tanke på att Flash har funnits till OS X i hur många år som helst så har ju Adobe mer än väl visat sin ovilja att fixa sin helt klart ofärdiga produkt. Förstår inte hur de kan vänta sig att Apple ska välkomna dem med öppna armar för att de gör livet besvärligt för miljoner användare varje dag.

Det mesta som Flash används till idag kan man idag göra bättre, snabbare och billigare med HTML 5 (och i Apples fall med deras SDK). Vad gör det om Flash dör, det leder ju till något bättre?

iPad och iPhone gör ju bara att vi närmar oss Flashs död ännu fortare eftersom utvecklare upptäcker att det finns andra sätt att ge sina användare samma funktionalitet. Jämför tex Adobe's skrämmande version (The Flash Blog The iPad provides the ultimate browsing experience?) och det som faktiskt händer (Do you really need Flash for the Web? on Flickr - Photo Sharing!).

Och, Android är ju öppet och har varit ute i över ett år nu. Om nu Flash hade varit så fantastiskt bra på mobila enheter, varför har då inte Adobe utvecklat en Android version och visat upp den för världen? Typ "Det här är vad Apple kunder missar."

Ursprungligen av ace4711:

Jag tror inte Apple är rädda för Flash som en del av en webbsida. Apple är rädda att utvecklare skulle nöja sig med att göra Flash-applikationer till iPhone istället för native-applikationer (som garanterat inte går att porta till någon annan plattform).

Intressant teori men jag tror inte på den. Jag tror inte det är huvudsyftet för Apples motstånd mot Flash, jag tror det är för att Flash är en "bag of hurt" om Jobs skulle ha valt orden, och för att det tekniskt inte är möjligt att få något bra flyt i Flash på en mobil processor i dagsläget.

Det är inte direkt så att det varit svårt att få utvecklare att göra program till App Store och jag tror inte alla dessa program finns idag bara tack vare att Flash inte finns för iPhone.

Adobe köpte ju Macromedia för att komma över Flash. Den enorma investeringen går om intet om HTML5 utrotar Flash :-D. Om dom inte redan tjänat in investeringen på licenser. Tveksamt. Det var big bizniz den där affären. Very big.

På något vis blir det upp- och nervända världen när Apple-användare pratar Flash, eftersom de på något sätt tror att det Apple gör skulle styra totalbilden, vilket det såklart inte gör. Apple har mindre än 5% av browsermarknaden och iPad/iPhone bara en bråkdel av det.

Flash kom, sågs och segrade därför att det var bättre än alla andra alternativ, och det är det fortfarande, eftersom det inte finns några alternativ.

Visst, det går ju att snacka vackert om HTML 5, men i den verkliga världen sitter folk inte på Safari eller Google Chrome och det är många många år tills HTML5 blir ett realistiskt alternativ.

Faktum är: Flash idag är det enda alternativet för den som vill göra en site med film och animerad vektorgrafik, och som vill att alla ska kunna se den.

Så, åter då till trådens huvudämne, iPad, kommer iPad att förändra detta, och jag kan inte med bästa vilja i världen se att iPad ens skulle orsaka ett hack i kurvan.

Bevaka tråden