Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hindra Adobe att ringa hem?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-01-28 21:41

Har installerat CS2 från originalskivor, men tillhörande aktiveringskod är ju förbrukad. Vad kan jag göra för kunna fortsätta använda CS efter de 30 dagar man har på sig att aktivera har passerats. Har hört några olika varianter om att lägga in något i Terminal som gör att CS inte kan ringa hem till Adobes aktiveringsserver eller att skaffa Little Snitch. Vad funkar och vad är bäst? Tacksam för alla tips.

Jag använder inte Adobe-produkterna och har inte riktigt helt koll på dem, men detta ska du kunna fixa genom att ta kontakt med Adobes kundjänst.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-01-28 21:47

Jo, fast då kommer de ju att säga att licensen inte gäller min dator, utan min kompis dator...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-28 21:58
Ursprungligen av lawe:

Jo, fast då kommer de ju att säga att licensen inte gäller min dator, utan min kompis dator...

Isåfall så äger du ingen licens. Då får du glatt köpa en. Svårare än så är det inte.

Ursprungligen av lawe:

Jo, fast då kommer de ju att säga att licensen inte gäller min dator, utan min kompis dator...

Om ni ska överföra licensen till dig kan även Adobe hjälpa till med det och sedan fungerar för dig lika väl som den gjorde för din kompis när hon/han hade den. Ring dem så reder de ut precis vad ni ska göra.

Om det är din kompis licens som han använder så får du inte köra den mer än 30-dagars provtid
Att du installerat från en originalskiva spelar ingen roll - det finns 2 aktiveringskoder till varje licens. Punkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 22:21

Det är som Marcus säger superenkelt att ringa, dom fixar det direkt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-29 08:58

Jag köper min programvara. Jag blockar ändå skiten från att ringa hem. Och uppdateringar tankar jag ner automagiskt. Det finns andra behov än illegala för att vilja kontrollera kommunikationen som upprättas från ens dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 09:12
Ursprungligen av kkr:

Jag köper min programvara. Jag blockar ändå skiten från att ringa hem. Och uppdateringar tankar jag ner automagiskt. Det finns andra behov än illegala för att vilja kontrollera kommunikationen som upprättas från ens dator.

Jag fattar inte, vad har det med saken att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 09:34
Ursprungligen av kkr:

Jag köper min programvara. Jag blockar ändå skiten från att ringa hem. Och uppdateringar tankar jag ner automagiskt. Det finns andra behov än illegala för att vilja kontrollera kommunikationen som upprättas från ens dator.

Supernyfiken på vad det är för skäl.

Jag oroar mig mera för vad som kan tas UT ur mitt hem och min dator - än vad som kan komma IN i mitt hem och min dator. Så - för mig är det lika självklart att ha Little Snitch som att ha en router.
När man haft Little Snitch ett tag så fattar man varför man ska ha kvar det :-). Om du hade en aning om hur ofta program tar info från din burk och skickar ut det till väntande server - så skulle du också bli lite mör ;-). Det är ju givetvis harmlösa grejer, men att skriva ett program som skickar ut info från din dator - info som du inte alls vill dela med dig - är en baggis.
Little Snitch sätter stopp för allt sådant. Little Snitch fuckar ev. bovar i röven :-D.

Ursprungligen av acke:

Supernyfiken på vad det är för skäl.

Ursprungligen av Zimmerman:

JLittle Snitch fuckar ev. bovar i röven :-D.

Möjligt.

men att kalla Adobe för bovar är väl ta i.

Tycker det luktar piratkopiering lång väg.

Precis som i "bränna DVD till Wii"-tråden eller som "Jag har en kompis då änna...som ..."
Ring kundtjänst, prata med dem. Hört att Adobe t o m skall ha trevliga folk i luren.

Ursäkten att "jag köper min programvara men blockar ändå" låter ju ...lamt.

Ursprungligen av Goflorp:

Möjligt.

men att kalla Adobe för bovar är väl ta i.

Tycker det luktar piratkopiering lång väg.

Precis som i "bränna DVD till Wii"-tråden eller som "Jag har en kompis då änna...som ..."
Ring kundtjänst, prata med dem. Hört att Adobe t o m skall ha trevliga folk i luren.

Ursäkten att "jag köper min programvara men blockar ändå" låter ju ...lamt.

Man kanske hellre ska fria än fälla… Särskilt om man inte har ett piss med saken att göra och inte tänker bidra med nåt annat än högst spekulativa anklagelser.

Har jag påstått - ens antytt - att Adobe skulle vara skurkar? Jisses. Skärpning.

Jag brukar själv anklagas för att vara lite väl kategorisk ibland...men ditt sätt att kategoriskt koppla Little Snitch till piratkopiering slår allt :$.

Om det var mig du anklagade för piratkopiering så kräver jag omedelbart en ursäkt. Du har då gjort dig skyldig till ett brott som är allvarligare än piratkopiering.

Ursprungligen av Goflorp:

Möjligt.

men att kalla Adobe för bovar är väl ta i.

Tycker det luktar piratkopiering lång väg.

Precis som i "bränna DVD till Wii"-tråden eller som "Jag har en kompis då änna...som ..."
Ring kundtjänst, prata med dem. Hört att Adobe t o m skall ha trevliga folk i luren.

Ursäkten att "jag köper min programvara men blockar ändå" låter ju ...lamt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har jag påstått - ens antytt - att Adobe skulle vara skurkar? Jisses. Skärpning.

Jag brukar själv anklagas för att vara lite väl kategorisk ibland...men ditt sätt att kategoriskt koppla Little Snitch till piratkopiering slår allt :$.

Om det var mig du anklagade för piratkopiering så kräver jag omedelbart en ursäkt. Du har då gjort dig skyldig till ett brott som är allvarligare än piratkopiering.

Zimmerman, jag gillar dig, aldrig haft problem med dina åsikter.
Tyckte bara att dra till med Snitch (som används för att fakka bovar i prutten) för att stoppa det som Adobes kundtjänst löser på fem röda över telefon är att ta i.

Annars är det ju allmänt känt att vill man fulregga nåt så är ju Snitch suveränt.
Det är ju som en kniv - bra till att skära Bröd, eller halsar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 11:58
Ursprungligen av Zimmerman:

När man haft Little Snitch ett tag så fattar man varför man ska ha kvar det :-). Om du hade en aning om hur ofta program tar info från din burk och skickar ut det till väntande server - så skulle du också bli lite mör ;-). Det är ju givetvis harmlösa grejer, men att skriva ett program som skickar ut info från din dator - info som du inte alls vill dela med dig - är en baggis.
Little Snitch sätter stopp för allt sådant. Little Snitch fuckar ev. bovar i röven :-D.

Jag vet vad Little Snitch är och har testat det. Jag utgår ifrån att programmen bara skickar saker om programmen och ingenting annat. Men om du sitter inne på info att tex Adobe skickar annat så berätta gärna.

Jag upprepar ännu en gång: Jag tror inte att Adobe är skurkar.
Jag har ju också andra program installerade opå mina Macar och jag tar ofta hem program och testar. Jag har nog testat över hundra program senaste 10 åren.

Ursprungligen av acke:

Jag vet vad Little Snitch är och har testat det. Jag utgår ifrån att programmen bara skickar saker om programmen och ingenting annat. Men om du sitter inne på info att tex Adobe skickar annat så berätta gärna.

AFAIK så ringer Adobe apparna hem av två anledningar.
1: Serienummeraktivering. Detta sker en (1) gång.
2: I Välkomstrutan (Welcome Screen) så finns en SWF med content som ligger online. Den trackas också via Omniture i form av app/plattforms info. I korta drag.
Mer info om #2 hittar du t.ex hos John Nack. John Nack on Adobe: Adobe and Omniture: Further details (eller, läs hela kategorin "Privacy & Pyware"

Var det inte snack ett tag om att Adobe-sviten kringgår Little Snitch? Kanske något jag läst av en paranoid piratkopierare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 20:39

Eftersom trådskaparen söker ett bra svar på hur han ska göra för att hans CS2 installation ska funka, så är det flera som gett honom rådet att ringa Adobe, det är "by far" det bästa rådet.

Ursprungligen av Tangen:

Eftersom trådskaparen söker ett bra svar på hur han ska göra för att hans CS2 installation ska funka, så är det flera som gett honom rådet att ringa Adobe, det är "by far" det bästa rådet.

Men det han ville ha hjälp med var att få Adobe-programmen att inte ringa hem. Löser han det genom att ringa själv?

Det rådet är helt enkelt inte svar på frågan.
Det är som trådar där nån efterfrågar råd på vilken kamera han ska köpa för 5000 och får rådet att köpa en för 70000 isället. Hur bra råd det än är i största allmänhet så är det inte svar på frågan och löser inte trådskaparens problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 23:18
Ursprungligen av Laseranders:

Men det han ville ha hjälp med var att få Adobe-programmen att inte ringa hem. Löser han det genom att ringa själv?

Det rådet är helt enkelt inte svar på frågan.
Det är som trådar där nån efterfrågar råd på vilken kamera han ska köpa för 5000 och får rådet att köpa en för 70000 isället. Hur bra råd det än är i största allmänhet så är det inte svar på frågan och löser inte trådskaparens problem.

Tjena, alltid lika trevligt - jag håller med om att han inte fick svar på frågan från mig - utan jag löste hans problem istället.

Haltar lite med att jämföra mellan en kamera som kostar 5000 och en som kostar 70 000 eftersom den produkt han har kostar lika mycket oavsett vilket sätt han löser problemet på, men om man bortser från semantiken, så är mitt råd ett bra råd, och en lösning på hans specifika problem.

Att ringa Adobe tar 10 minuter max, jag har gjort det själv ett par gånger - och dom är svinenkla att ha och göra med.

Men om han absolut inte vill/kan ringa adobe, så får han väl leta efter en lösning som motsvarar det - väl värt att notera att han inte varit inloggad på länge, så helt enkelt, han kanske har fått alla svar han behöver

SÅ vi kanske inte ska göra denna tråd till en tråd om något den inte är

Ursprungligen av Tangen:

Tjena, alltid lika trevligt - jag håller med om att han inte fick svar på frågan från mig - utan jag löste hans problem istället.

Nej, det gjorde du inte. Du vet inte ens vad hans problem var. Min poäng var att vissa har en tendens att försöka rätta till andra människors liv så de blir mer som deras egna. Det kan man göra en gång. när det inte funkar kan man antingen komma med ett nytt bättre råd eller vara tyst, inte hålla på att tjata om att ens detektivarbete leder en till att dra slutsatsen att ens första råd visst funkar om inte trådskaparen är en dålig människa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 01:05
Ursprungligen av Laseranders:

Nej, det gjorde du inte. Du vet inte ens vad hans problem var. Min poäng var att vissa har en tendens att försöka rätta till andra människors liv så de blir mer som deras egna. Det kan man göra en gång. när det inte funkar kan man antingen komma med ett nytt bättre råd eller vara tyst, inte hålla på att tjata om att ens detektivarbete leder en till att dra slutsatsen att ens första råd visst funkar om inte trådskaparen är en dålig människa.

snicksnack, läs vad han skriver en gång till.

Ursprungligen av lawe:

Har installerat CS2 från originalskivor, men tillhörande aktiveringskod är ju förbrukad. Vad kan jag göra för kunna fortsätta använda CS efter de 30 dagar man har på sig att aktivera har passerats. Vad funkar och vad är bäst? Tacksam för alla tips.

Han har säkert fixat det vid det här laget. Han ville ha hjälp att hindra Adobe att ringa hem och som god forumdeltagare erbjöd jag en lösning och informationen är fri - jag spekulerar dessutom aldrig i motiv och jag ifrågasätter inte moral - jag respekterar privatlivet och jag kan inte läsa tankar...och det är inte olagligt att installera brandvägg på sin dator och man får reglera sin nättrafik bäst man vill i den fria världen.. Man får t.o.m. dra ut nätverkskabeln har jag hört.

Tangen, ditt citat skiljer sig från det han faktiskt skrev, vilket ger det en annan innebörd. Att du fetmarkerar det du tycker är relevant förändrar inte det faktum att du tagit bort en lång mening i mitten och alltså feciterat Lawe. Om du inte är medveten om detta föreslår jag att du läser vad han skriver en gång till.

Så än en gång (eftersom det på något mystiskt sätt försvann): haha, snygg redigering av citatet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 21:38
Ursprungligen av lawe:

Har installerat CS2 från originalskivor, men tillhörande aktiveringskod är ju förbrukad. Vad kan jag göra för kunna fortsätta använda CS efter de 30 dagar man har på sig att aktivera har passerats. Har hört några olika varianter om att lägga in något i Terminal som gör att CS inte kan ringa hem till Adobes aktiveringsserver eller att skaffa Little Snitch. Vad funkar och vad är bäst? Tacksam för alla tips.

Det spelar ingen roll, frågan "Vad kan jag göra för att kunna fortsätta använda CS efter de 30 dagar man har på sig att aktivera har passerats" var det jag svarade på.

Eftersom det är hans skivor, och det är en laglig kopia så är det lättaste sättet att lösa det att ringa Adobe, om det inte är hans skivor, eller om det är aktiverat på för många datorer - ja då är det bara att låsa tråden.

Enkelt.

Hehe....

Tycker det är rätt uppenbart att frågeställningen inte handlar om en licensöverföring, utan om ett sätt att kringgå aktivering på Adobes produkter.

Att ringa till Adobe är nog inte det optimala i det här fallet...

Svaret är väl snarare: på 99.se är det policy (och det står säkert i forumreglerna) att inte stödja piratverksamhet- vare sig genom att öppna för frågor, eller genom vägledning hur man kringgår aktivering.

Sen att det inte stoppar piratandet är ju en annan sak...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 12:51
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hehe....

Tycker det är rätt uppenbart att frågeställningen inte handlar om en licensöverföring, utan om ett sätt att kringgå aktivering på Adobes produkter.

Speciellt som han inte var nöjd med svaren han fick här utan lägger mer tid på en löst fråga genom att fråga på flashback's forum.

Bevaka tråden