Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om fjärde generations iPhone

Tråden skapades och har fått 702 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Just nu handlar det mesta på Apples kommande "iSlate" men det finns även en del rykten om nästa iPhone-modell.

Apple har under 2007, 2008 och 2009 lanserat nya iPhone-modeller varje sommar och det rimliga är att nästa modell kommer denna sommar, även om det finns lösa rykten om att Apple skulle släppa årets modell lite tidigare.

Några av ryktena som hittills florerat:
MacRumors Page 2 (dvs tvivelaktigt rykte): Fourth-Generation iPhone: OLED Screen, Video Chat, 'Early' Launch?
MacRumors: Next-Generation iPhone to Offer Touch-Sensitive Casing?

Observera att detta inte handlar om iPhone OS 4.0, för det finns en separat tråd här. Denna tråd handlar om hårdvaran, själva telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 12:32

Jag hoppas på en mer optimerad lur, med bättre batteritid bla. OLED-skärm skulle kunna hjälpa där. Frågan är vad det kostar.

"Touch-sensitive casing" låter kanske mer avancerat än det är? Jag ser framför mig att man ska kunna göra en massa skumma saker (gester typ) på baksidan av telefonen, men det kanske bara handlar om att slippa tex volymknapparna på sidan eller göra ett annorlunda knapp-/skärmlås..

Ja, det där med batteritid är rätt viktigt tycker jag.

Min nya 3GS har mycket sämre batteritid än min gamla 2G - i praktiken! Det beror förstås på alla nya tjänster jag använder; GPS, push, Exchange, IMAP-koll var 5 minut osv. Plus att jag generellt använder telefonen mer, fler program, spel, surfning osv.

Så rent tekniskt är det nog ett bättre batteri i 3GS, men alla nya funktioner höjer ribban för hur mycket man förbrukar.

Bättre kamera (inte nödvändigtvis i antalet pixlar, men ljuskänslighet, dynamiskt omfång och liknande). En led-blixt om det går att få vettigt ljus ur den, jag har en uppfattning att de är rätt dåliga, men de kanske har blivit bättre på sistone?

Vid ett "town hall meeting" för Apples anställda förra veckan ska Jobs ha sagt att next iPhone coming is an A+ update. Det åter ytterst lovande!

Förhoppningsvis kommer nästa iPhone-modell att få nytta av Apples nya chip från iPad, det som kallas A4, på ett eller annat sätt och därmed bli ett stort lyft i prestanda.

Sammanfattningsvis så kan man nog säga att den som funderar på att köpa en 3GS idag men inte har akuta behov av ny telefon bör nog överväga att vänta till sommaren.

Ursprungligen av Adrian B:

Vid ett "town hall meeting" för Apples anställda förra veckan ska Jobs ha sagt att next iPhone coming is an A+ update. Det åter ytterst lovande!

Förhoppningsvis kommer nästa iPhone-modell att få nytta av Apples nya chip från iPad, det som kallas A4, på ett eller annat sätt och därmed bli ett stort lyft i prestanda.

Sammanfattningsvis så kan man nog säga att den som funderar på att köpa en 3GS idag men inte har akuta behov av ny telefon bör nog överväga att vänta till sommaren.

Ska bli intressant att se vad som kommer. Troligen kommer mer minne, A4 chipet som iPaden har, eller den kanske inte går in i en liten handdator?

Säkert ännu bättre skärm, liknande den som iPad har.

Men när dom säger "A+", då borde det vara nåt riktigt bra.

Undrar om man vågar hoppas på en riktigt bra kamera?

Senast redigerat 2010-02-01 09:47

Nästa iPhone en A+ uppdatering... och mer...

Några härliga bulletpoints från Appels interna möte. Macrumors rapporterar:

- Apple will deliver aggressive updates to iPhone that Android/Google won't be able to keep up with
- iPad is up there with the iPhone and Mac as the most important products Jobs has been a part of
- Regarding the Lala acquisition, Apple was interested in bringing those people into the iTunes team
- Next iPhone coming is an A+ update
- New Macs for 2010 are going to take Apple to the next level
- Blu-Ray software is a mess, and Apple will wait until sales really start to take off before implementing it.

Låter ju faktiskt inte helt fel...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-31 12:37

hoppas på multitasking på iphone och då även in iPad..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-31 16:09
Ursprungligen av _mattis:

hoppas på multitasking på iphone och då även in iPad..

iPad UTAN Multitasking är ju helt värdelöst.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

iPad UTAN Multitasking är ju helt värdelöst.

Yes!!

Som andra har sagt, strömma ljud, msn, skype (telefon delen) annars ser jag inga måste ha användningar.

Däremot skulle jag gärna se en möjlighet att kunna växla program på enklare sätt. Om jag tex skulle få fram senast använda program i det program jag använder så skulle det ge en känsla av att programmen är igång samtidigt. En dragdown meny.

I dag kan man hoppa fram och tillbaka mellan alla skärmar för att kopiera och senare klistra in i något annat program - detta skulle kunna lösas utan att programmen behöver vara igång samtidigt.

Ursprungligen av Yes:

iPad UTAN Multitasking är ju helt värdelöst.

Ja, precis på samma sätt som iPhone är helt värdelös utan multitasking. (För att inte tala om hur värdelös iPod är utan stöd för Ogg Vorbis.)

1) Förutom ljud (Spotify, webbradio, Skype osv) är behovet av multitasking nästan obefintligt om programmen alltid sparar sitt läge hela tiden och går att avsluta och starta så snabbt att man knappt märker skillnaden mot att växla mellan program.

2) Multitasking i någon form kan mycket väl komma i iPhone OS 4. Det finns inga rykten om det eller så, men jag menar bara att det inte behöver vara utan detta för all framtid. Men iPad kommer att släppas med 3.2 för 4.0 är uppenbarligen inte klart ännu.

3) iPad är inte tänkt att användas på samma sätt som en dator där man sitter och bollar massor av projekt samtidigt. iPad är mera en produkt för ett ändamål i taget. Så behovet av multitasking är mindre på en iPad (förutom ovanstående undantag med ljud där det gärna skulle få finnas multitasking för det finns uppenbara skäl till det).

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-31 13:46

Ser fram emot iPhone OS 4.0. Hoppas verkligen det kan leverera på många olika punkter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 15:50

Vad betyder "A+ update" på svenska?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 15:57
Ursprungligen av pesc:

Vad betyder "A+ update" på svenska?

gissar att det har med A4 processorn att göra, som Apple har tagit fram.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-31 16:44
Ursprungligen av Tangen:

gissar att det har med A4 processorn att göra, som Apple har tagit fram.

Nej det har ingenting med det att göra, även om processorn i nästa iterationen av iPhone antagligen blir en A4 som ju är skapad speciellt för iPhone OS.

"A+ update" innebär i detta fall att man helt bygger om eller förändrar någonting från grunden:

  • ett iPhone OS med multitasking blir en djupgående mjukvaruförändring

  • den nya processorn/grafikenheten med flera kärnor kommer även att drastiskt förändra hårdvaran

  • vi kan antagligen hoppas på en helt ny design även på utsidan

Ursprungligen av pesc:

Vad betyder "A+ update" på svenska?

Det är så vitt jag vet en syftning på det amerikanska betygssystemet där A+ är det högsta betyget, eller har jag missförstått det?

Med andra ord: Det blir en sjutusan till uppdatering (Därav mitt råd att man bör vänta till sommaren istället för att köpa 3GS nu.)

Ursprungligen av Adrian B:

Det är så vitt jag vet en syftning på det amerikanska betygssystemet där A+ är det högsta betyget, eller har jag missförstått det?

Med andra ord: Det blir en sjutusan till uppdatering (Därav mitt råd att man bör vänta till sommaren istället för att köpa 3GS nu.)

Så förstod jag också det. Steve Jobs sa även under "mötet" att dom ska skicka ut uppdateringar till iPhone som Google inte kan mäta sig med.

Men i dagsläget har nog Google fler uppdateringar, Apple bör nog höja tempot isåfall.

Ursprungligen av Patrik D:

Men i dagsläget har nog Google fler uppdateringar, Apple bör nog höja tempot isåfall.

Men antalet uppdateringar säger ju inget om kvalitén på uppdateringarna; eller ens hur många uppdateringar varje uppdatering innehåller...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-03 16:24
Ursprungligen av pesc:

Vad betyder "A+ update" på svenska?

Kan det vara så enkelt att A+ är ett annat ord för "Exceptional", det första jag tänkte på när jag hörde A+ var betyg i USA.

A+ Exceptional
A Excellent
B+ Very Good
B Good
C+ Satisfactory
C Adequate
D Marginal
F Failure

Grade (education) - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag kan bara se en sak som jag behöver tredjeparts bakgrundsprogram till och det är strömmande ljud. För övrigt så ser jag inget behov av bakgrundsprogram utöver de som redan stöds av os:et.

Så om någon kan förklara vad de vill göra med bakgrundsappar som man inte kan göra idag via notifieringar osv så är jag intresserad av att höra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 16:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kan bara se en sak som jag behöver tredjeparts bakgrundsprogram till och det är strömmande ljud. För övrigt så ser jag inget behov av bakgrundsprogram utöver de som redan stöds av os:et.

Så om någon kan förklara vad de vill göra med bakgrundsappar som man inte kan göra idag via notifieringar osv så är jag intresserad av att höra det.

Möjligen IM klienter - men i övrigt håller jag med.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kan bara se en sak som jag behöver tredjeparts bakgrundsprogram till och det är strömmande ljud. För övrigt så ser jag inget behov av bakgrundsprogram utöver de som redan stöds av os:et.

Så om någon kan förklara vad de vill göra med bakgrundsappar som man inte kan göra idag via notifieringar osv så är jag intresserad av att höra det.

Jag har ett väldigt enkelt litet behov som har att göra med multitasking och som delvis är en anledning till att en iPad inte passar mig. Jag gör egentligen väldigt enkla saker med min MacBook idag. Surfar lite, tittar på film, och skriver lite. Innan iPaden visades upp var jag redo att punga ut rätt bra för att kunna göra de tre sakerna på en platta istället för på datorn. Det är så enkla saker. Hade jag hållt på med något mer avancerat som bild- eller ljudbehandling hade jag insett att jag inte kunnat byta ut datorn.

Nå, just de tre sakerna fungerar tyvärr inte tillfredsställande på en iPad. Du kan inte ha den som enda "surfenhet" eftersom den saknar Flash. Du kan inte se på film på ett enkelt sätt eftersom all film måste vara i ett format som Apple och iTunes gillar. Och då multitaskingen. Det enda "kreativa" jag gör med min dator är att sätta text till musik. Ofta får jag en ljudfil mailad till mig som jag sedan bara startar och kör i bakgrunden medan jag skriver texten. Det fungerar inte på iPaden om jag inte först har EN ANNAN dator där jag kan lägga in låten i iTunes och sedan synka över den. Hur ska jag annars kunna spela den i bakgrunden? Helt vansinnigt löjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 17:09

Aha, tack för förtydligandet.

Capeman; Det låter inte som du är rätt kund för en iPad. För ditt arbete skulle jag nog fortsätta köra en Macbook.

Ursprungligen av draags:

Capeman; Det låter inte som du är rätt kund för en iPad. För ditt arbete skulle jag nog fortsätta köra en Macbook.

Nej jag är ju inte det. Det är synd att man inte skall kunna göra något så enkelt som att lyssna på en musikfil samtidigt som man skriver text, utan att behöva synka via iTunes först. Det är ju 2010.

Ursprungligen av Capeman:

Nej jag är ju inte det. Det är synd att man inte skall kunna göra något så enkelt som att lyssna på en musikfil samtidigt som man skriver text, utan att behöva synka via iTunes först. Det är ju 2010.

Varför tror du att det inte fungerar? På min iPod Touch så kan jag lyssna på ett ljudklipp som jag fått via mail samtidigt som jag skriver en anteckning. Borde det inte fungera på en iPad också? (i och med att alla program på en iPad tydligen får tillgång en en "downloadmapp" så borde det fungera ännu bättre?

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Varför tror du att det inte fungerar? På min iPod Touch så kan jag lyssna på ett ljudklipp som jag fått via mail samtidigt som jag skriver en anteckning. Borde det inte fungera på en iPad också? (i och med att alla program på en iPad tydligen får tillgång en en "downloadmapp" så borde det fungera ännu bättre?

//Stefan

Du har helt rätt, det fungerar ju utmärkt! Jag har aldrig ens provat, jag har klantigt nog förutsatt att musiken slutar spela när man stänger ner Mail. I stand corrected! Då kan jag stryka den kanske viktigaste av mina tre invändningar! Tack för att du uppmärksammade mig på detta.

Capeman:
Nej, du har rätt. Just det går inte. Det är en av svagheterna som jag gärna skulle se att de löste: att kunna maila en fil och öppna den i valfritt program (som stödjer formatet)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-01-31 20:58

En grej jag irriterar mig på är det faktum att iPad tydligen måste synkroniseras via USB till en dator. Borde det inte vara dags för oss att slippa detta snart? Även när det gäller iPhone...

Jag vill att mina enheter ska synka trådlöst via wifi när jag är i hemmanätet utan att jag behöver tänka på det. Dessutom vill jag att podcast ska auto-nerladdas direkt till min iPad och iPhone utan att behöva koppla in den till en "central" dator för att synka dessa. Känns verkligen 1900-tal.

Dessutom vill jag kunna välja min AirPort express som ljud ut direkt i min iPad & iPhone. Väldigt konstigt att det inte går.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-01-31 21:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Men det kanske bara är jag och mina nördiga vänner med dyra anläggningar som märker skillnad, för "vanlig svensson" kanske det inte är "okej"...

Precis så tror jag det är. Svensson bryr sig inte, och därför hoppas jag verkligen Apple skippar optiska enheter helt och bygger tunnare maskiner med bättre batteritid. Det är viktigare för Svensson, som tycker strömmad film via nätet duger fint för deras behov.

Bild- och audiofilerna kan köpa plastbitar och lägga i sin Blue Ray-spelare, så blir alla glada och nöjda.

- New Macs for 2010 are going to take Apple to the next level

Kommer iMac att också bli en multi-touch dator?

Bevaka tråden