Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSN för OS X när som helst...

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.microsoft.com/mac/msn/msn_main.asp?embfname=info_demo.asp&navindex=s18a&contonly=1

Antar att den släpps ungefär vid nästa stora Apple event/mässa. Antagligen så släpps även IE 6, MSN Messenger och nya Office.

Tror att den sidan såg ut så där för ca 1,5 månad sedan också... Eller missar jag något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 12:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Tror att den sidan såg ut så där för ca 1,5 månad sedan också... Eller missar jag något?

Jag tror också den har sett ut så där ett tag.
MSN till Mac känns bara överflödigt när man kör världens bästa program - Proteus .

Det ska dock blir kul att se hur bra eller dåligt Explorer 6 för Mac är...

MSN är alltså inte MSN Messenger, utan MSN-tjänsten (Internet). Det är bara positivt för Macplattformen att MSN snart kommer.

Det kommer enligt MS inte släppas någon ny Internet Explorer utan bara MSN Explorer (finns med i Win XP).

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 14:58

Vad ska man ha det till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 14:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det kommer enligt MS inte släppas någon ny Internet Explorer utan bara MSN Explorer (finns med i Win XP).

Elände! Det vill man ju inte ha. Om man inte är totalsåld på MSN-tjänsterna är ju MSN värdelöst, till och med på PC.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Vad ska man ha det till?

Tja, den fungerar ju att surfa med...

Enda anledningen till att jag vill ha den är för att testa hur min kod upplevs av windowsanvändare. Bara de nu inte gör nån speciell renderingsmotor som IE för Mac har nu. Hit med alla M$-extensions!

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 15:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Enda anledningen till att jag vill ha den är för att testa hur min kod upplevs av windowsanvändare. Bara de nu inte gör nån speciell renderingsmotor som IE för Mac har nu. Hit med alla M$-extensions!

Instämmer. IE för Mac är ju att betrakta som en riktig bastard. Jag skulle vilja ha exakt samma renderingsmotor som Explorer 6 för PC har. Då skulle man kunna vara säker på att det ser bra ut för de flesta av ens besökare. Typ 90 procent kör väl Explorer 6?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 15:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Antar att den släpps ungefär vid nästa stora Apple event/mässa. Antagligen så släpps även IE 6, MSN Messenger och nya Office.

Microsoft har ju själva sagt att Explorer 6 dröjer eftersom de vill få klart MSN.. vilket är lite tråkigt.

Det måste kännas lite meningslöst att konkurrera mot Apples Safari. Samma gäller säkert andra bolag som tänkt konkurrera med Office. Det är liksom knappt någon idé att börja (vilket är synd och skam).

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 16:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Det måste kännas lite meningslöst att konkurrera mot Apples Safari.

Varför då? Visst, Safari är snabbare, men när jag testade Safari (ett tag sen) så klarare den sidor med korrekt kod under all kritik. Den fattade inte ens simpla css-mallar. T om värre än Netscape. Men det kanske är bättre nu. Får prova igen. Men Explorer kommer nog alltid att vara en referens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 16:31

Varför bry sig när Mozilla finns?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 16:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Varför bry sig när Mozilla finns?

Man vill ju gärna att besökarna ska få samma upplevelse som jag vil förmedla.
Och det är ju faktiskt så att en skrämmande stor del av världens befolkning surfar med IE 5+ för PC. Enligt mig är det mer realistiskt att hoppas på en bra Explorer 6 för Mac än att 90 % av alla surfare ska byta till Safari...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Instämmer. IE för Mac är ju att betrakta som en riktig bastard. Jag skulle vilja ha exakt samma renderingsmotor som Explorer 6 för PC har. Då skulle man kunna vara säker på att det ser bra ut för de flesta av ens besökare. Typ 90 procent kör väl Explorer 6?

MMBU har sagt att dom skall fokusera på att ha samma rendrering som på PC.
Sen ang Safari (som knappast är mogen, varav inte ens 1.0 har släppts). En del företag/skolor vill säkert ha IE och Office/Outlook över hela datorparken. Om det är bra eller dåligt. Det är upp till dom att bestämma.

Jag säger inte bu bara för det är MS. Snarare så är det intressant att se vad dom har hittat på. Och kanske driver fram ytterligare utveckling för konkurrenterna.

Sen ang rendrering så tycker jag IE6 rendrerar riktigt fint. Nu så tycker jag att jag aldrig behöver optimera sidor för Mozilla/IE. Utan dom fungerar som dom skulle på båda. Förrutom då det pinsamma att IE på pc inte klarar PNG. Vilket är så irriterande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
En del företag/skolor vill säkert ha IE och Office/Outlook över hela datorparken. Om det är bra eller dåligt. Det är upp till dom att bestämma.

Urrrrk, urrk, urk... det är den inställningen som måste ändras. Man måste inte ha Microsoft's grundmjukvara. Det finns alternativ som är lika bra eller bättre.

Ciryon

MSN Client är nu släppt för OS X.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Varför då? Visst, Safari är snabbare, men när jag testade Safari (ett tag sen) så klarare den sidor med korrekt kod under all kritik. Den fattade inte ens simpla css-mallar. T om värre än Netscape. Men det kanske är bättre nu. Får prova igen. Men Explorer kommer nog alltid att vara en referens.

Det verkar väldigt användarspecifikt faktiskt, för jag har bara problem med telia.se och att skicka sms därifrån.

Kan ju trösta Anti MS personer här att MSN for OS X är en betalttjänst, som endast fungerar i USA.

En positiv bieffekt av att MSN Client nu finns till OS X kan ju vara att det blir ännu lättare för framtida "Switchers". Om man på sin PC är van att hålla till i MSN Client så kan man ju nu fortsätta med det även efter bytet, iaf initialt. Ett litet "hinder" mindre. Eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-16 01:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Det verkar väldigt användarspecifikt faktiskt, för jag har bara problem med telia.se och att skicka sms därifrån.

När det gäller webbläsare så är det jävligt jobbigt med alla olika tillverkare och hur deras läsare hanterar sidor, speciellt när man producerar hemsidor. Och detta även om man utgår från ett program som ska ge validerad html 4.0 kod som t ex dreamweaver. Så för mig är det bara att utgå från explorer i första hand. Jag kan liksom inte kompromissa för Safari som mindre än en promille använder.. Det vore faktiskt rätt skönt om det försätter vara lite av monopol på det området eftersom vissa inte kan få till det korrekt. Netscape klarar ju fortfarande inte enkel css... Och.. nu kommer alla bli sura på mig, men vad är det för fel på explorer? Funkar absolut bäst. Med Safaris snabbhet skulle det vara optimalt....

Men, nog om det antar jag, här pratas det ju om MSN... Sorry...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 01:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Och.. nu kommer alla bli sura på mig, men vad är det för fel på explorer? Funkar absolut bäst. Med Safaris snabbhet skulle det vara optimalt....

Absolut. Internet Explorer 6 för PC är ur renderingssynpunkt en av de allra bästa webbläsarna på marknaden.

Internet Explorer funkar bäst därför att marknaden har anpassat sig till den webbläsaren, inte tvärtom. Internet explorer följer inte alla standarder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 12:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Internet Explorer funkar bäst därför att marknaden har anpassat sig till den webbläsaren, inte tvärtom. Internet explorer följer inte alla standarder...

Eftersom Explorer har så stor del av marknaden kan man ju därför nästan säga att standarden har ändrats.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-17 01:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Internet Explorer funkar bäst därför att marknaden har anpassat sig till den webbläsaren, inte tvärtom. Internet explorer följer inte alla standarder...

Är det verkligen sant? Använder man marknadsledande Dreamweaver vet man att sidorna alltid kommer att se ut som de ska i webbläsaren de allra allra flesta använder. Kanske har Macromedia anpassat sig efter Explorer. Eller kanske inte!?? Kanske inte eftersom Macromedia påstår att just Dreamweaver kodar hemsidor efter standard. Och de ser ut som de ska i Explorer. Men däremot inte alltid i Netscape och ännu mer sällan i Safari.

I vilket fall som helst riktar man sig hellre till 99% av användarna än att kompromissa för att det ska se någorlunda bra ut i både Explorer, Netscape, Safari med flera.. Opera var en rysare....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
MMBU har sagt att dom skall fokusera på att ha samma rendrering som på PC.
Sen ang Safari (som knappast är mogen, varav inte ens 1.0 har släppts). En del företag/skolor vill säkert ha IE och Office/Outlook över hela datorparken. Om det är bra eller dåligt. Det är upp till dom att bestämma.

Jag säger inte bu bara för det är MS. Snarare så är det intressant att se vad dom har hittat på. Och kanske driver fram ytterligare utveckling för konkurrenterna.

Sen ang rendrering så tycker jag IE6 rendrerar riktigt fint. Nu så tycker jag att jag aldrig behöver optimera sidor för Mozilla/IE. Utan dom fungerar som dom skulle på båda. Förrutom då det pinsamma att IE på pc inte klarar PNG. Vilket är så irriterande.

Ja det är fan riktigt pinsamt att PNG inte funkar i IE på PC.
Ojsan... det funkade visst!
Sicken osis....:rolleyes:

Transparent PNG fungerar inte i IE villket är skämmigt. Transparenta PNG-bilder lyfter webben, är otroligt effektfullt och förenklar avsevärt för webbskapare.

1
Bevaka tråden