Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"En annan enhet på nätverket använder datorns IP-adress". Vad betyder detta?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-01-31 15:05

Jag har två gånger den senaste veckan fått upp detta meddelande (se bifogad bild) när jag öppnat datorn, en MB C2D.

Jag använder en AirPort Express som är lösenordsskyddad (med ett svårt lösenord) och ansluter också med iPhonen till nätverket.

Vad betyder meddelandet? Har jag intrång i nätverket?

PS. Bör tillägga att det allt fungerar som vanligt med anslutning till internet osv. DS.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-31 16:01

Troligen är det så att din APE delar ut DHCP-adresser och din dator har fått en som den använder sig av. När du sedan sätter datorn i vila så kommer den ihåg vilken ip-adress den hade och försöker sedan att återanvända den igen när den väcks ur vilan. Har då en annan enhet, t.ex ding iPhone, då fått samma ip-adress tilldelat till sig, och som den använder, så kommer en ip-adresskonflikt att uppstå och du får det felmeddelandet som du klistrat in.

Du kan, om du vill, gå in i din APE och sätta att den skall nyttja DHCP-adresser, men att du väljer att reservera vissa adresser till vissa MAC-adresser (hårdvaruadress på ditt nätverkskort/Airport). Om du gör detta för din dator samt din iPhone så skall du slippa att få dessa krockar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-31 16:02

Om du går in i din Express kan du se vad det är som använder ditt IP (macadress). Har väl mest troligt bara blivit så att din iPhone använder det IP som din MB vill använda, man kan ställa tiden som IPnr skall reserveras för olika enheter innan det släpps fritt i Expressen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-01 12:02

Men datorn (DHCP-klienten) vet också när IP-adressen går ut och måste be om en ny. Det fungerar även om den skulle ha sovit en del av tiden. Och DHCP-klienten (din dator) brukar som regel förnya den i förtid med god marginal.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-02-01 16:07

Tack för 3 bra svar! Vad jag förstår behöver jag inte oroa mig för något intrång, så då kan jag leva med den där rutan nån gång ibland.

jag typ har samma problem men lite värre. Jag får upp en ruta var annan minut och den klagar på 2 olika adresser.

Jag har dessutom en fast IP men det är inte samma som datorn klagar på...

har dessutom bytt den fasta ip en gång men det hjälpte inte. Jag vet inte om det har något med saken att göra men jag använder Airport samtidigt

1
Bevaka tråden