Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diverse problem och funderingar efter installation av Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 19:03

Hej, har lite problem jag måste få hjälp med.

1. Det verkar som att det är problem med vissa fonter i operativsystemet. När jag för första gången startade datorn efter installation poppade det upp massa fönster där det stod något i stil med:

"Konflikt mellan fonter. Fortsätt eller Kasta fonter"

Jag klickade på fortsätt (eller vad det nu stod), vilket jag antagligen inte skulle gjort för nu känns det som att mängder av fonter inte stämmer i program.

Lite exempel här:

(Tabbarna och bokmärken)

(Teman för dokument och "Öppnar", där det nu står "Oppnar")

Som ni ser verkar det som att massa fonter har blivit smala (eller hur facktermen nu lyder). Detta går igen i många ställen i operativsystemet (samma sak i Finder, Adium osv).

Hur ska jag gå tillväga för att få allt att bli som vanligt igen. Jag har ingen aning om hur man hanterar fonter på datorn.

Tittade i papperskorgen, och i en mapp som heter Recoverd files låg dessa filer. Har de något med saken att göra?

2. Sen kommer det här fönstret upp varje gång jag startar om datorn. Vad ska jag göra?

Verkligen ALL hjälp uppskattas, för jag har ingen aning om vad som kan ha hänt...

Senast redigerat 2010-01-29 19:33
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 19:52

Här är ett par till (skräck)exempel:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 22:18

Ingen som har något förslag? : (

Hur ska jag gå tillväga om jag vill installera om hela systemet då? Är det bara att stoppa in skivan och göra en ny installation?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-29 23:57

OK lite update.

Stoppade in Leopard-skivan och installerade igen (antog att det var så man fick gå tillväga).

När datorn startade upp kom samma felmeddelande fram. Denna gång tog jag kort på eländet.

Detta var alltså det som mötte mig efter både första och andra installationen. Första gången tryckte jag på den vänligt blå, lysande knappen, men andra gången valde jag istället att trycka på "Flytta till papperskorgen".

Resultatet av det blev att alla text i menyraden ersattes med massa boxar med A:n i (titta i första inlägget).

Då gick jag in i papperskorgen och drog ut de typsnitt jag kastat till skrivbordet.

Dessa dubbelklickade jag sedan på och installerade. Då startade Typsnittsprogrammet och jag möttes av detta meddelande igen:

Denna gång valde jag "Tillåt konflikt" och se på tusan, det verkar fungera igen.

Jag har dock inte startat om datorn, så allt kanske pajar igen. Sen undrar jag fortfarande lite saker:

1. Vågar jag kasta de ursprungliga typsnitten nu? De som jag kopierade till skrivbordet?

2. Vad betyder de där gula trianglarna vid typsnitten?

3. Jag undrar fortfarande vad det frågas efter på den första bilden. "Where is System Events App?"

4. Har skapats en mapp som heter "Inkompatibel programvara" på hårddisken som innehåller fem filer typ med ikoner som ser ut som vita legobitar. Kan jag kasta denna mapp?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-30 01:29

Det verkar som att denna ruta fortfarande ser skum ut. Hur ska jag lösa det?

Det verkar nästan som om du fått en felaktig DVD med Snow Leopard. Har du installerat om två, tre gånger med samma meddelanden så kan man ju starkt misstänka det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-30 22:21

Ok, hur ska jag i så fall gå till väga?

Jag misstänker ju att det är något med fonterna det är fel på. Allt annat verkar ju fungera bra nu, förutom att den där lösenordsrutan ser skum ut.

Någon som vet vad de där gula trianglarna betyder, i Typsnittsboken?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-30 22:50

Nu har jag lokaliserat ett till ställe där fonten är knasig.

Förutom denna ruta, som jag postat:

Så beteer sig även Adium skumt. Fonten i de meddelanden som jag skickar iväg blir stor, även om jag gång på gång ställer in så att fonten ska vara standard. Standardfonten i Adium (i det skinnet jag använder till meddelanden) är just Luciada Grande. Ett av de typsnitt som det verkar vara något skumt med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-30 23:00

Tog nyss en skärmdump och jämförde med ett par skärmdumpar jag hade tagit för någon dag sedan. Bara för att jämföra mellan Leopard och S. Leopard. Jag kunde konstatera att fontarna uppe i menyraden inte stämde överens (den som används nu i S. Leopard verkar vara mycket "kortare" än innan). Här är det ju dock svårt för mig och säga om det är en naturlig förändring mellan Leopard och S. Leopard.

Gud vad jag ångrar att jag installerade detta OS...

Du säger att du gjort en ominstallation. Hur gjorde du den då? Körde du bara installationen av snow leopard på den tidigare installationen, eller formaterade du först hårddisken och installerade sedan snow leopard på den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-30 23:40

Ja, jag körde installationen en gång till.

Formatera vet jag inte hur jag gör... : ( Försvinner inte allt på ens hårddisk om man gör sånt?

Det var lite därför jag valde Mac back in the days. Slippa allt sånt där tekniskt. Bara in med skivan och klicka på "Installera". Har alltid fungerat bra, förutom denna gång.

Ultimata lösningen för mig skulle vara om man kunde installera tillbaka Leopard genom Time Machine. Då visste jag ju liksom att allt fungerade. Nu känns det ju inte alls roligt att de senaste säkerhetskopiorna på Time Machine är ifrån det här systemet som är helt knas.

Ursprungligen av Adzam 1:

Ja, jag körde installationen en gång till.

Formatera vet jag inte hur jag gör... : ( Försvinner inte allt på ens hårddisk om man gör sånt?

När du formaterar om hårddisken försvinner allt på den, men självklart ser du ju till och ha backup på alla viktiga filer. Att du har den senaste säkerhetskopian på time machine är väl bara bra, för då kan du ju återställa dina tidigare filer snabbare.

Vill man slippa använda sin time machine backup och eventuellt få med de filer som ställer till problem, se till och installera en helt fräsch installation av snow leopard, och precis när du ska skapa din användare väljer du att importera den från din backup. Gjorde en sån installation idag, för att få en helt fräsch systeminstallation men ändå få med alla mina filer.

Ursprungligen av Adzam 1:

Det var lite därför jag valde Mac back in the days. Slippa allt sånt där tekniskt. Bara in med skivan och klicka på "Installera". Har alltid fungerat bra, förutom denna gång.

Med de problem du verkar lyckats med på din installation kommer du nog inte undan en lite mer avancerad återställning än att bara "Installera" För ser man på dina bilder verkar du fipplat en hel den med din installation, förmodligen med teckensnitten. Förmodligen någon fil som inte byts ut vid den ominstallation du gör, och som då ligger kvar och fortsätter skapa problem för dig.

Ursprungligen av Adzam 1:

Ultimata lösningen för mig skulle vara om man kunde installera tillbaka Leopard genom Time Machine. Då visste jag ju liksom att allt fungerade. Nu känns det ju inte alls roligt att de senaste säkerhetskopiorna på Time Machine är ifrån det här systemet som är helt knas.

Tror inte du kan gå tillbaka till ett tidigare version av operativsystemet, speciellt inte när det är två olika versioner av operativsystemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 00:21
Ursprungligen av Mikael E:

När du formaterar om hårddisken försvinner allt på den, men självklart ser du ju till och ha backup på alla viktiga filer. Att du har den senaste säkerhetskopian på time machine är väl bara bra, för då kan du ju återställa dina tidigare filer snabbare.

Vill man slippa använda sin time machine backup och eventuellt få med de filer som ställer till problem, se till och installera en helt fräsch installation av snow leopard, och precis när du ska skapa din användare väljer du att importera den från din backup. Gjorde en sån installation idag, för att få en helt fräsch systeminstallation men ändå få med alla mina filer.

Det låter ju väldigt vettigt det där!

Som du kanske har förstått har jag inte direkt koll på hur jag ska gå tillväga. Jag vet inte hur man gör när man formaterar om allt och så... :">

Om jag har förstått rätt är det såhär jag bör göra:

1. Formatera om disken
2. Installera Snow Leopard
3. När installationen är klar kommer det komma upp ett fönster där man kan använda Time Machine och sedan plocka in min gamla användare? Betyder det då att jag kan få över mitt iTunes- och iPhoto-bibliotek, mina mail, mina dokument osv? Hur blir det med tex program, iCal-saker osv? Inställningar i program osv.

Skulle verkligen uppskatta lite guidning. Från formatering, hur man sedan installerar systemet, hur man får tillbaka sitt konto sen osv. Jag är verkligen helt grön på allt sånt.

Ursprungligen av Mikael E:

Med de problem du verkar lyckats med på din installation kommer du nog inte undan en lite mer avancerad återställning än att bara "Installera" För ser man på dina bilder verkar du fipplat en hel den med din installation, förmodligen med teckensnitten. Förmodligen någon fil som inte byts ut vid den ominstallation du gör, och som då ligger kvar och fortsätter skapa problem för dig.

Vill bara poängtera att jag inte fipplat någonstans. Fanns inte så mycket val alls att göra när jag skulle installera Snow Leopard, så jag körde bara på den rekomenderade installationen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 01:26

Det låter som ett bra tillfälle att formatera och göra en ren installation av Snow Leopard. Sedan kan du flytta över ditt innehållet i användarkontot från Time machine-säkerhetskopian. I princip är det bara att dra och släppa med Finder.

Om du tar alla filer från ditt gamla konto så kommer allting att följa med. iTunes, iCal, adressbok etc.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 01:39
Ursprungligen av jahve:

Det låter som ett bra tillfälle att formatera och göra en ren installation av Snow Leopard. Sedan kan du flytta över ditt innehållet i användarkontot från Time machine-säkerhetskopian. I princip är det bara att dra och släppa med Finder.

Om du tar alla filer från ditt gamla konto så kommer allting att följa med. iTunes, iCal, adressbok etc.

Aha då hajar jag. Man gör med andra ord det mesta manuellt? Det är inte så att man när man installerat OS:et får frågor som "Vill du föra över ett gammalt iTunes-bibliotek", utan det får man fixa själv?

Då kan man med andra ord helt enkelt gå in i den mappen som heter "Backup.backups" eller dylikt (på Time Machinen) och sedan dra över det man vill ha till den nya datorn?

Vad följer inte med om man bara drar över innehållet i sin användarmapp? Program?Finns det risk för att de font-filerna som möjligtvis knasar följer med om jag drar över allt innehåll i min användarmapp?

Säkert många dumma frågor här, men jag känner verkligen att jag måste ha koll på vad jag gör innan jag... gör det!

Ursprungligen av jahve:

Det låter som ett bra tillfälle att formatera och göra en ren installation av Snow Leopard. Sedan kan du flytta över ditt innehållet i användarkontot från Time machine-säkerhetskopian. I princip är det bara att dra och släppa med Finder.

Ursprungligen av Adzam 1:

Aha då hajar jag. Man gör med andra ord det mesta manuellt? Det är inte så att man när man installerat OS:et får frågor som "Vill du föra över ett gammalt iTunes-bibliotek", utan det får man fixa själv?

Man behöver inte ens dra och släppa i finder, utan installationsprogrammet av operativsystemet sköter det där i slutfasen av installationen av systemet. Där väljer du vilka filer som du vill att installationsprogrammet ska återställa från din backup.

Ursprungligen av Adzam 1:

Finns det risk för att de font-filerna som möjligtvis knasar följer med om jag drar över allt innehåll i min användarmapp?

Risken finns ju om du installerat teckensnitten i din användarkatalog att de följer med när du flyttar över dina filer. Har du däremot teckensnitten utanför användarkatalogen följer de inte med, om du formaterat och gjort en ren installation av systemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 01:31

Är det sida 4 jag ska gå efter?

http://manuals.info.apple.com/en_US/Snow_Leopard_Installation_Instructions.pdf

I så fall har jag lite frågor (som vanligt):

1. I manualen står det såhär:

"Select Mac OS Extended (Journaled) from the Format pop-up menu, type a name for your disk, and then click Erase."

Vilket namn ska man ge disken? Är det standardnamnet "Macintosh HD" (som disken heter nu)?

2. Det står ju att man kommer bli tillfrågad att installera iLife. Grejen är ju mest att den iLife-versionen som jag fick med datorn inte är den nyaste. Kommer man kunna hoppa över detta steg och sedan installera iLife från skivan jag köpte i affären?

I så fall blir det ju direkt en följdfråga: om jag inte har iPhoto installerat på datorn, kommer jag ju inte kunna kopiera över min backup av iPhoto från hårddisken? Hur löser man detta? Får man helt enkelt skriva in användaruppgifter (när man blir tillfrågad), strunta i att föra över iPhoto-biblioteket då och istället göra det manuellt senare när man installerat iPhoto?

Samma fråga omfattar ju iTunes och mina Pages-dokument.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-01-31 15:05

Detta verkar vara en intressant sida om fonthantering i OS X:
Font Management in OS X

Något som jag noterade var följande:
OS X, 10.6 has changed font formats, though the main list of fonts is little different. Apple has done away with their proprietary .dfont format and has replaced them with standard TrueType OpenType fonts, which have a .ttf or .ttc extension. There are a handful of .dfonts left in the /System/Library/Fonts/ folder, but for the most part, they're obsolete (see section 8 for additional fonts Snow Leopard installs). As in 10.5, the Multiple Master fonts are visible. The minimum font list for OS X, 10.6 is as follows:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 18:40

Ok, nu har jag formaterat om och så. Första gången använde jag Flyttassistenten och förde över alla filer från mitt användarkonto plus program. När jag sedan startade var problemet fortfarande närvarande.

Formaterade därför en gång till, och tänkte nu be om lite hjälp.

Flyttassistenten verkar ju helt klart trevligt och så, men jag har lite funderingar.

Det jag vill få över från mitt gamla konto är primärt dessa saker:

- Musiken
- Foton
- Dokument
- Allt som fanns i iCal
- Mail
- Kontakter
- Program och deras inställningar (med inställningar menar jag att jag vill få över Adiums alla skin och tillägg som jag laddat ner genom åren)

De program jag vill få över är:
- Adium
- Photoshop
- iLife

Sekundärt:

- Skulle ju vara smidigt om jag kunde få över inställningar i program också, men det är inte ett måste (det går ju liksom att ordna själv, även om det tar lite tid)

Nu när jag tittar i Flyttassistenten ser det ju ut såhär:

Första gången bockade jag i allt, och då följde ju även felet med. Då är mina frågor helt enkelt:

1. Vad vågar jag bocka i här? De jag är osäker på är dessa:

- Användare > Adam > Alla andra filer och mappar. Denna vågar jag ju inte bocka i igen, men samtidigt kanske alla mina mail och iCal-saker ligger här?

- Program (vilka program kopieras egentligen över? Jag vill ju inte att Typsnittsboken kommer med till exempel)

- Inställningar > Dator

- Andra filer och mappar på Macintosh HD (vad finns här?)

2. Om jag nu inte vågar bocka i de fyra som jag beskrev här ovan, vad ska jag i så fall kopiera manuellt ifrån hårddisken för att få över de primära sakerna (de som jag beskrev ovan)?

Till exempel, går det att dra över till exempel Adium-ikonen från programmappen på min backup? Har jag installerat programmet då, eller måste jag leta reda på massa andra filer? Samma fråga gäller iLife, iWork och photoshop.

Hoppas ni hajar och kan hjälpa mig!

Edit: Nu upptäckte jag en annan sak. Eftersom jag valde att köra flyttassistenten efter installationen går det inte längre att ha samma användarnamn. Vilket med andra ord verkar betyda att jag måste göra allt manuellt ändå... suck.

Aja, jag kör över dokument, musik och sånt manuellt, sen kan ni kanske hjälpa mig med att peka ut vilka mappar jag ska kopiera för att få över program (och dess inställningar), mail och iCal-events?

Senast redigerat 2010-01-31 18:51
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 18:53

Som sagt, jag skulle inte använda Flyttassistenten utan istället göra det manuellt.

Först skulle jag se till att problemet inte uppstår på en helt ren installation. När det är klart är det bara kopiera innehållet i ditt användarkonto från säkerhetskopian. I Bibliotek (Library) ligger alla inställningar, inklusive mejl, kalendrar etc. Det är bara att kopiera över. Där finns iofs också en folder som heter Fonts - just den behöver du ju kanske inte kopiera över.

Typsnittsboken vill du visst ha, men den ingår i Mac OS X så du behöver inte bry dig om den.

Om du vill vara säker kan du ju skapa ett nytt användarkonto kopiera vad du behöver dit först. Sedan när du har fått allt att fungera, kan du ju göra om samma sak till ditt "riktiga" användarkonto.

De flesta program går att kopiera med vanlig drag-och-släpp. I regel gäller alltså att de program som du kan installera med drag och släpp fungerar likadant här. Adium är med andra ord inga problem. iLife och iWork tar du över från installationsskivorna. Jag förmodar att du får göra samma sak med Photoshop och andra program som inte installeras med drag-och-släpp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 19:00

Problemet finns inte kvar nu, och det känns ju riktigt bra. I så fall kör jag på manuell kopiering.

Ja självklart vill jag ha typsnittsboken, men inte i det knasiga tillståndet det var i förut! Taskig formulering av mig. ; )

Jaha, så jag kan strunta i just den mappen, den som heter "Fonts"? Super!

En sak jag måste vara säker på först dock: det är inga problem att gå in i TimeMachines backup-mapp, leta reda på den senaste backupen och kopiera därifrån?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 19:13
Ursprungligen av Adzam 1:

Jaha, så jag kan strunta i just den mappen, den som heter "Fonts"? Super!

Ja. Detta gäller ju andra mappar också, som Cache-mappen. Det är inte heller nödvändig att plocka över. Sedan kan du förstås vara mer selektiv än så, men i stort sett bör allting utom de problematiska trasiga inställningarna kopieras över. Allt som är nödvändigt för att systemet ska fungera kommer nämligen att nyskapas automatiskt med fabriksinställningarna.

Ursprungligen av Adzam 1:

En sak jag måste vara säker på först dock: det är inga problem att gå in i TimeMachines backup-mapp, leta reda på den senaste backupen och kopiera därifrån?

Inga problem. Det är bara att gå in i Latest (senaste kopian) och kopiera över det du vill ha. Detta är ytterligare en sak som är bra med Time Machine. Det är inga konstigheter att läsa filerna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 19:21
Ursprungligen av jahve:

Ja. Detta gäller ju andra mappar också, som Cache-mappen. Det är inte heller nödvändig att plocka över. Sedan kan du förstås vara mer selektiv än så, men i stort sett bör allting utom de problematiska trasiga inställningarna kopieras över. Allt som är nödvändigt för att systemet ska fungera kommer nämligen att nyskapas automatiskt med fabriksinställningarna.

Då har jag en till fråga: kan det inte bli så att vissa inställningar "krockar"? Eller är det så smart att inställningarna bara appliceras om programmet startas om?

Jag tänkte, finns till exempel inte inställningarna för min dock i mitt Bibliotek?

Ursprungligen av jahve:

Inga problem. Det är bara att gå in i Latest (senaste kopian) och kopiera över det du vill ha. Detta är ytterligare en sak som är bra med Time Machine. Det är inga konstigheter att läsa filerna.

Verkligen helt fantastiskt. Det fungerar ju perfekt!

Återkommer om jag har fler frågor; just nu känns det dock väldigt bra! Tack så mycket alla!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 19:27
Ursprungligen av Adzam 1:

Då har jag en till fråga: kan det inte bli så att vissa inställningar "krockar"? Eller är det så smart att inställningarna bara appliceras om programmet startas om?

Jag tänkte, finns till exempel inte inställningarna för min dock i mitt Bibliotek?

Jo, en del program som är igång kanske inte gillar att man ändrar i inställningarna under drift. Jag brukar se till att ha så få grejor som möjligt igång när jag flyttar tillbaka användarkonton från Time Machine-kopian.

Just inställningarna till dockan ligger i Library/Preferences/com.apple.dock.plist . Efter att den har kopierats över så är det bara att logga ur och in så ska din gamla docka vara tillbaka.

Har du photoshop och andra CS-program så glöm inte att inaktivera innan du installerar om
Annars ligger den aktiveringen kvar och du måste ringa Adobe för att får en ny aktivering

Du har två aktiveringar per licens men det kan vara onödigt att "låsa" en även om du bara har programmen installerad på en dator

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-31 19:42

Oki bra, då fortsätter jag och kopiera.

1
Bevaka tråden