Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta AirPort Express till trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-12-28 12:18

Jag har en trådlös bredbandsrouter (Thomson TG787) i ena änden av rummet. I andra änden har jag en AirPort Express, som jag kopplat min stereo till. Jag vill kunna spela upp musik via AirTunes och samtidigt komma åt Internet. Samtidigt vill jag slippa ha en nätverkskabel mellan routern och expressen.

Det går bra att spela upp musik via AirTunes om jag låter AirPort Expressen vara en egen basstation, men då kommer jag ju inte åt Internet (eftersom man väl bara kan vara anslutet till ett trådlöst nät åt gången?). Har försökt att ställa in Expressen så att den skall "ansluta till ett befintligt trådlöst nätverk", där jag valt min bredbandsrouters trådlösa nät och fyllt i WPA-lösenordet (detta som kallas "brygga"?). När Expressen startats om efter detta, dyker den inte upp bland mina trådlösa nät och kan inte hittas i AirPort administratörsverktyg. Statuslampan blinkar gult.

Detta måste ju fungera på något sätt tycker jag! Hur skall jag göra?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-28 12:29

Börja med att stänga av krypteringen. Sen försöker du att få ihop båda enheterna till ett nätverk.
Testa bryggkopplat läge på Express:en. Den ska utöka ditt befintliga trådlösa nätverk med Thomson-routern som router. Då får Express:en en IP-adress från Thomson-rouern.

När båda enheterna hittar varandra och allt fungerar som det ska så får du slå på krypteringen. Ibland fungerar inte WPA när man blandar olika fabrikat och nätverkskort. Då får man nöja sig med WEP.

Hade du haft en AirPort Extreme och en AirPort Express så hade jag rekommenderat ett WDS-nät. Så har jag det kopplat och det funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-12-28 12:49

Tack för tipsen, testar just nu!

NU fungerar det! Problemet var att jag hade för hög krypteringsnivå på bredbandsroutern (WPA 2), vilket AirPort Expressen inte hanterar. Bytte till WPA Personal och nu fungerar det kanon!

Ansluten till bredbandsrouterns trådlösa nät (Skynet) samtidigt som jag spelar upp musik via AirTunes i en annan del av huset. Skriver ju självklart ut trådlöst också, via en vanlig USB-skrivare (utan server!) som kopplats till routern! Kan det bli mera high-tech!? ;D

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-04 08:46
Ursprungligen av Jonson:

NU fungerar det! Problemet var att jag hade för hög krypteringsnivå på bredbandsroutern (WPA 2), vilket AirPort Expressen inte hanterar. Bytte till WPA Personal och nu fungerar det kanon!

Vilken står att läsa om i specifikationen för Airport Express:

Citat:

Support for WPA requires Mac OS X v10.3 or later. Use of Wi-Fi Protected Access (WPA) reduces the maximum number of network users. When joining an existing wireless network, AirPort Express supports only WPA-Personal. WPA2 requires a Mac computer with an AirPort Extreme Card and Mac OS X v10.3 or later.

Märk väl att det handlar alltså enbart om Airport Express mot en annan WiFi-utrustning. Här räknas en dator som en dator vilket gör att WPA2 alltid har fungerat mot en Airport Express.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-28 12:56

Kul att det löste sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 20:16

Kabelmodem + D-link WLAN

Kan någon hjälpa?
Har ett kombinerat kabelmodem och WLAN (Thomson SpeedTouch) med Tele2 som operatör. Har nu problem med dålig räckvidd i nätverket, som i delar av huset störs ut av annan elektronisk utrustning.
Vill utöka räckvidden med en D-link basstation, som jag anslutit till ett nätverksuttag på SpeedTouchen. Jag får kontakt med Internet, men tydligen uppstår någon konflikt med DHCP-utdelade IP-adresser, vilket stänger ner D-linken.
Jag lyckas inte stänga av WLAN:et från SpeedTouchen (WEP-kryptering) och jag lyckas inte heller stänga av DHCP i D-linken (WPA-kryptering).
Vad gör jag för fel i konfigureringen? Varför lirar de inte tillsammans?
Har även prövat med en AirPort Extreme istället för D-link, men får inte dem heller att fungera.
Help!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-29 21:04

Om det störs så kan du ju avhjälpa det genom att byta kanal på basstationen. Ofta krockar trådlösa telefoner med standardinställningen på basstationer (kanal 6).

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2010-06-04 08:11

PC hittar inte Airport express

Hej!
Jag har följande problem:
- Jag reset'ar Airport Expressen
- Jag konfar den i Airport utility att ansluta befintligt trådlöst nät
- Jag startar om Expressen
- Expressen lyser grönt och på routerns configsida ser jag att den tagit en IP adress.
So far so good....
Men nu hittar PCn (ja, jag vet...) den inte, vare sig via Airport utility, iTunes eller Airfoil.

Jag har testat att byta kanal på routern och att helt stänga säkerhet i nätet.
Jag har testat i två olika nät med olika PCs och två olika Expresser men med samma resultat.
I'm losing my mind!

Det verkar som om Expressen och min router är jättebra kompisar men min PC får inte vara med.
Det kanske är det vanliga "kan-inte-leka-3" syndromet?

Jag vore oerhört tacksam för tips.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-04 09:13
Ursprungligen av stevieray:

Hej!
Jag har följande problem:
- Jag reset'ar Airport Expressen
- Jag konfar den i Airport utility att ansluta befintligt trådlöst nät
- Jag startar om Expressen
- Expressen lyser grönt och på routerns configsida ser jag att den tagit en IP adress.
So far so good....
Men nu hittar PCn (ja, jag vet...) den inte, vare sig via Airport utility, iTunes eller Airfoil.

Jag har testat att byta kanal på routern och att helt stänga säkerhet i nätet.
Jag har testat i två olika nät med olika PCs och två olika Expresser men med samma resultat.
I'm losing my mind!

Det verkar som om Expressen och min router är jättebra kompisar men min PC får inte vara med.
Det kanske är det vanliga "kan-inte-leka-3" syndromet?

Jag vore oerhört tacksam för tips.

Är PC:n ansluten med nätverkskabel eller trådlöst till AirPorten?
När du ställer in AE så att den utökar befintligt nätverk, så kan du inte ansluta med nätverkskabel till AE. Nätverksporten stängs nämligen av. Enda möjligheten att använda nätverksporten är ifall du använder WDS. Men då måste din router också stödja WDS.

Men du kan alltid ansluta din PC till routern eller via trådlöst mot AE.

1
Bevaka tråden