Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du Antivirusprogram?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 16:29

Frågan om man behöver antivirusprogram till Mac kommer ju upp titt som tätt, jag tänkte att det kunde vara intressant att se hur många som faktiskt använder sådan programvara. Ja eller Nej, kommentera om ni vill.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 16:35

Jag brukar säga, vad gör du om det kommer ett utbrott imorgon? Blundar? Sen om man jobbar med Mac så är det ganska viktigt t.ex. om du får filer från kund#1 (PC världen). Du packar ihop dessa tillsammans med ett projekt du gjort och skickar till en annan kund#2, bara det att första kund#1 skickade med en fil som innehöll ett virus. Vem får skulden?

Edit: jag kör bara Nod32 på både Windows och Mac
http://beta.eset.com/

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-31 08:56
Ursprungligen av Jetwash:

Jag brukar säga, vad gör du om det kommer ett utbrott imorgon? Blundar? Sen om man jobbar med Mac så är det ganska viktigt t.ex. om du får filer från kund#1 (PC världen). Du packar ihop dessa tillsammans med ett projekt du gjort och skickar till en annan kund#2, bara det att första kund#1 skickade med en fil som innehöll ett virus. Vem får skulden?

Edit: jag kör bara Nod32 på både Windows och Mac
ESET Smart Security Beta Program

funkar det bra? har alltid kört nod på mina windowsdatorer men efter jag gick över till mac så fanns inte nod32, blev glatt överaskad att det fanns en beta nu

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-31 12:40
Ursprungligen av Grönis:

funkar det bra? har alltid kört nod på mina windowsdatorer men efter jag gick över till mac så fanns inte nod32, blev glatt överaskad att det fanns en beta nu

Hittils har den funkat bra, tror nog det är redo att gå ur beta. Snabbare än Norton iallafall

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-31 13:50
Ursprungligen av Jetwash:

... Sen om man jobbar med Mac så är det ganska viktigt t.ex. om du får filer från kund#1 (PC världen). Du packar ihop dessa tillsammans med ett projekt du gjort och skickar till en annan kund#2, bara det att första kund#1 skickade med en fil som innehöll ett virus. Vem får skulden?

Men, nu hänger jag inte med riktigt, borde inte både kund 1 och kund 2, som då kör ett OS där det kryllar av virus och annan skadlig kod, se om sitt eget hus och ha ett fullgott skydd mot detta? Varför skulle jag som inte kan drabbas av dessa problem, ta ansvar för dem?

Dessutom kan man bara skydda sig mot skadlig kod som är känd, att då som OS X användare använda ett virusskydd, för att det kanske kommer ett virus någon gång, har ju i praktiken ingen funktion. Kommer det någon form av skadlig kod som vi måste skydda oss mot så kommer vi att veta det först efter det drabbat ett antal OS X maskiner, och då kan vi utifrån den kunskapen avgöra om vi behöver ett virusskydd eller inte.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-31 16:02
Ursprungligen av Jetwash:

Jag brukar säga, vad gör du om det kommer ett utbrott imorgon? Blundar? Sen om man jobbar med Mac så är det ganska viktigt t.ex. om du får filer från kund#1 (PC världen). Du packar ihop dessa tillsammans med ett projekt du gjort och skickar till en annan kund#2, bara det att första kund#1 skickade med en fil som innehöll ett virus. Vem får skulden?

Edit: jag kör bara Nod32 på både Windows och Mac
ESET Smart Security Beta Program

NOD32 betan sänkte precis min mac

Kör annars F-Secure i windows via bredbandsbolaget.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-29 17:17

Använder inget virusprogram då det inte finns virus för Mac OS X. Vad gäller windowsvirus och att jag eventuellt kan skicka vidare till en kund/vän med windows, ja det är väl upp till windowsanvändaren att skydda sig, det är ju dom som drabbas. Not my problem.

Sen undrar jag hur många sådana här trådar det får bli här på 99?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 04:39
Ursprungligen av MatsOlov:

Sen undrar jag hur många sådana här trådar det får bli här på 99?

Jag sökte och jag kollade igenom de första tio sidorna med trådar utan att hitta en sån här omröstning. Tråden var bara för det statistiska intresset, inte i första hand för diskussion...

När jag byggde min första PC till mig själv i december 2004 körde jag säkert ett halvår utan antivirusprogram. Under den tiden har jag ju faktiskt ingen aning om jag fick virus eller inte men datorn funkade klockrent. Efter det började jag köra Panda Activescan en gång i veckan - inget installerad utan bara via webben. Det tog ytterligare ett år innan jag faktiskt drabbades av ett virus men då kom det med besked. Efter en ominstallation (som man gjorde en gång var annan, var tredje månad) så hann jag inte ens installerad FireFox och starta det innan nån hade bytt mitt skrivbord och startat ett trettiotal processer som jag inte kände till. Formatera igen och starta upp utan internet inkopplat, in med Avast! och sen dess har jag alltid haft det på mina PC:s.

Det ryktades om att AMD64:orna var näst intill resistenta mot virus och det kan vara därför jag klarade mig så bra, i efterhand var det ren dumhet men jag klarade ju mig...

Kul att se statistiken, fortsätt gärna rösta!

  • Medlem
  • 2010-01-30 07:57
Ursprungligen av imaster:

Det ryktades om att AMD64:orna var näst intill resistenta mot virus och det kan vara därför jag klarade mig så bra, i efterhand var det ren dumhet men jag klarade ju mig...

Du tror alltså på allvar att det har med processorn att göra att du inte fick virus? I så fall borde väl OS X svämma över av virus eftersom den använder Intels prollar? Eller? O:-)
Sen när sätter sig virus på processorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 09:29
Ursprungligen av Dalle:

Du tror alltså på allvar att det har med processorn att göra att du inte fick virus? I så fall borde väl OS X svämma över av virus eftersom den använder Intels prollar? Eller? O:-)
Sen när sätter sig virus på processorn?

SJälvklart måste man ha 'rätt' OS också för att drabbas men om inte processorn kan exekvera viruskoden så används ju inte viruset. AMD64:orna hade ett inbyggt skydd mot vissa typer av virus och det utvecklades få virus till dem i början. Läs gärna på om det om du vill, jag kan ha fattat det fel.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-30 08:26
Ursprungligen av imaster:

Jag sökte och jag kollade igenom de första tio sidorna med trådar utan att hitta en sån här omröstning. Tråden var bara för det statistiska intresset, inte i första hand för diskussion...

Själv hittar jag ett flertal diskussioner om huruvida man bör ha antivirus på en Mac med OS X eller inte. Tycker de här diskussionerna känns otroligt onödiga eftersom det inte kommit ett enda virus för Mac OS X sedan starten 1999. Skapar bara förvirring.

Däremot verkar de som använder windows (har använt nyligen) mycket intresserade av detta, helst vill de nog att det skulle finnas virus till OS X, om inte, bara för att få säga, vad var det jag sa.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 09:31
Ursprungligen av MatsOlov:

Själv hittar jag ett flertal diskussioner om huruvida man bör ha antivirus på en Mac med OS X eller inte.

Som sagt, det var inte tänkt att vara en tråd för diskussion om huruvida man bör ha antivirusprogram eller inte utan bara en omröstning. Jag vet flera kompisar som har antivirusprogram till sin Mac och det finns virus till Mac även om de sällan drabbar nån.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-30 10:11
Ursprungligen av imaster:

... Jag vet flera kompisar som har antivirusprogram till sin Mac och det finns virus till Mac även om de sällan drabbar nån.

Vet inte hur jag skall kommentera detta, men sök på 99 så ser du att du har fel. Det är precis det här som är pudelns kärna. DET FINNS INGA VIRUS TILL MAC OS X!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-01-31 01:11
Ursprungligen av MatsOlov:

... sök på 99 så ser du att du har fel...

Och hur gör man det? Sökfunktionen har ju varit nere i över en månad. Eller?

Edit: Fel av mig - det är bara "sök i detta forum" som inte fungerar.

Ursprungligen av Stig R:

Och hur gör man det? Sökfunktionen har ju varit nere i över en månad. Eller?

Ett tips är att hoppa över forumets egen sökfunktion, och använda Google i stället. Det brukar bli bättre sökningar.

Skriv dina sökord, och avsluta med "site:99.se"

Så här t.ex:
antivirusprogram site:99.se - Google-sökning

/Mod

Ursprungligen av imaster:

...det finns virus till Mac även om de sällan drabbar nån.

Nope. Det finns ett par trojaner, men inga virus.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-29 17:49

Har inget virusprogram på min nuvarande dator (MacBook Pro). Körde Norton antivirus på min gamla Powerbook eftersom det följde med när jag köpte den, och man var lite paranoid efter alla år med Windows. Men det antivirusprogrammet reagerade inte ens för en trojan jag laddat hem med flit så det verkar ju inte som om det hjälpte ett dugg.

Jag sitter inte den sitsen att jag skickar ut saker jag producerat till kunder i form av programkod etc.
om jag gjorde det, som JetWash gör, då hade jag haft ett.

Eftersom jag agerar som privatperson så känner jag att MatsOlovs approach passar mer.
Jasså, var det Windowsvirus där, jasså renovera upp hela maskinen hela helgen... tråkigt hörrudu.
Kör man ett OS där det finns ootaliga virus får man köra AntiVirus-program därefter.

  • Medlem
  • 2010-01-29 19:02
Ursprungligen av Goflorp:

Jasså, var det Windowsvirus där, jasså renovera upp hela maskinen hela helgen... tråkigt hörrudu.

Under mina dryga 12 år med PC hade jag aldrig ett enda virus. (Iaf inget som upptäcktes av antivirusprogrammen) Och risken är nog ännu mindre med Mac.
Skön kommentar Goflorp!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-29 19:20

Nej, har ingen koll på utbudet av antivirus till mac heller. Men det var trevligt att nod32 fanns, så skulle jag behöva så köper jag det. Men idag behöver jag inte och är inte orolig heller. Har aldrig fått virus på PC, inte ens utan antivirus.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-29 21:02
Ursprungligen av ledin:

Har aldrig fått virus på PC, inte ens utan antivirus.

Nej faktum är att jag dom senaste åren inte sett röken av nåt virusliknande på mina Vista och Windows 7-installationer, trots att jag alltid kör utan brandvägg och antivirus. Det måste bero på hur man använder datorn antar jag...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-29 22:56
Ursprungligen av urkan:

Nej faktum är att jag dom senaste åren inte sett röken av nåt virusliknande på mina Vista och Windows 7-installationer, trots att jag alltid kör utan brandvägg och antivirus. Det måste bero på hur man använder datorn antar jag...

Själv hade jag XP, fast vid närmare eftertanke så fick jag nåt skit i den en gång, men det berodde på att jag laddade ned en i efterhand mycket suspekt fil så den gången bad jag ju om det.
Men det ligger nog något i att det handlar om kunskap, i morgon ska jag nog få roa mig med att formatera om föräldrarnas PC, även den oskyddad, för att den betér sig mycket konstigt…

Onödig fråga. Eller?

Hur märker man det i så fall om man har fått virus på sin iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 20:43

Jag har även haft PC och har kanske under 10 års tid fått en bra bit över 1000 malware/spion/virus/trojaner, om ni inte har fått det på PC så har ni antingen:

1. Inte haft den uppkopplad mot nätet
2. Inte hittat dom
3. Haft ett virusprogram som likt Emma i Klas Klätterträd

Visserligen har mina burkar alltid fått tagit mycket stryk, vad gäller siter och program.

men på OSX har jag inte ens sett röken av nåt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 21:03

Ja det är konstigt, å andra sidan har jag inte haft en PC på ungefär lika många år - så det finns en chans att jag har fel

Jodå, jag har ett, men jag använder det inte.
Det alternativet fanns ju inte

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-29 22:18

Det är konstigt att här på 99s macforum finns det ingen som använder eller har använt windows som någonsin fått ett virus, fastän dom är utan både brandväggar och antivirusprogram.
Anmärkningsvärt, då problemen med virus för windowsanvändare är stora för övriga användare runt om i världen, var hem till mina föräldrar och tog bort ett virus på deras winmaskin bara förra veckan, trots både brandvägg, uppdaterat antivirus och att dom inte surfar på obskyra websidor. Måste vara något med 99

  • Medlem
  • 2010-01-29 22:33
Ursprungligen av MatsOlov:

Det är konstigt att här på 99s macforum finns det ingen som använder eller har använt windows som någonsin fått ett virus, fastän dom är utan både brandväggar och antivirusprogram.
Anmärkningsvärt, då problemen med virus för windowsanvändare är stora för övriga användare runt om i världen, var hem till mina föräldrar och tog bort ett virus på deras winmaskin bara förra veckan, trots både brandvägg, uppdaterat antivirus och att dom inte surfar på obskyra websidor. Måste vara något med 99

Som sagt, kan nog bero på flera anledningar till varför man inte har haft virus. För min del tror jag att det beror på att jag:
1. Inte öppnade konstiga mail
2. Besökte bara "kända" sidor
3. Hade kraftiga antivirusprogram/spywareprogram
4. Hade brandvägg
5. Kanske inte hittade allt skit med de verktyg jag hade tillgängliga?

Men, handlade inte denna tråd om virus till OS X?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-29 22:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Det är konstigt att här på 99s macforum finns det ingen som använder eller har använt windows som någonsin fått ett virus, fastän dom är utan både brandväggar och antivirusprogram.
Anmärkningsvärt, då problemen med virus för windowsanvändare är stora för övriga användare runt om i världen, var hem till mina föräldrar och tog bort ett virus på deras winmaskin bara förra veckan, trots både brandvägg, uppdaterat antivirus och att dom inte surfar på obskyra websidor. Måste vara något med 99

Det kan nog ha att göra med att folk som sitter på datorforum har lite bättre koll på sina datorer än den breda massan. Föräldrar är experter på att sunka ner datorer trots allt

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-29 23:08
Ursprungligen av urkan:

Det kan nog ha att göra med att folk som sitter på datorforum har lite bättre koll på sina datorer än den breda massan. Föräldrar är experter på att sunka ner datorer trots allt

Tror jag inte ett ögonblick på, det är nog snarare tvärt om + att man inte vill erkänna att man fått virus när man är bland "experter"

Senast redigerat 2010-01-29 23:18
Bevaka tråden