Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac Globe blir iQuarium

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-28 17:45

Visste inte riktigt vart jag skulle posta, men tänkte att de kunde vara kul att dela med sig här med om projektarbetet. Läs hela byggloggen här!

Haha, oftast brukar man ju göra tvärt om - dvs slänga ut hårdvaran och in med fiskar i chassit. Verkar som ett kul bygge!

Dock är jag lite skeptisk om det där med USB-boot, jag tror den bara klarar FireWire-boot från externa enheter, men jag kan ha fel. OM jag minns rätt så kunde man inte boota från USB förrän Intel-Macarna, men du får väl titta omkring lite. Tänk på att USB-minnen inte håller lika länge som hårddiskar pga. det extremt begränsade antal skrivningar till varje block som flashminnet klarar.

EDIT: Glöm snälla snälla inte sen också att du måste hålla igång en cirkulation på oljan! Annars går det hett till.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-28 19:12

jadå, tänkte slänga i lite bubblor och sådär det löser vi nog, ska ta och titta upp det med USB boot, mycket möjligt att G4an inte klarar av att boota från USB. Tack!!

Edit: Du vet inte ifall det finns firewire minnen? Hittar inget själv, vill ju helst slippa ha en traditionell HDD så jag klarar att lägga ner allt i olja

Senast redigerat 2010-01-28 19:46
Ursprungligen av ArnoldK:

mycket möjligt att G4an inte klarar av att boota från USB. Tack!!

Kan visst gå att boota från usb. Men intel klarar det direkt, medan med ppc så behöver du ändra i firmwaren för att få det att funka.

Nej men, antingen så kör du med FireWire HDD externt eller så använder du en intern IDE-hårddisk, om du vill hålla det stabilt och långvarigt. Vill du verkligen köra på med flashminne så kan du ju köpa en sån där adapter för CompactFlash -> IDE, och köra med valfritt CompactFlash-kort.

Men som jag sa, vanliga flashminnen har en stor nackdel, de klarar inte att skriva alltför många gånger till ett och samma minnesblock. Ändras en bit inom ett visst minnesblock så måste hela blocket skrivas om, därför är det lite riskabelt med just en vanligt flash-lagring för ett operativsystem så som OS X, dock finns det säkert en del Linux-system som är anpassade för att köras på exempelvis USB-minnen eller CF-kort. SSD är däremot specialanpassat för att klara denna påfrestning bättre, därav priset (om jag fattat det rätt).

Bubblor behövs inte, det är ju luften man vill slippa med oljekylning! Och tänk på att inte dränka några kontakter innan du har kopplat allt, det blir sliskigt värre kan jag tänka mig. För cirkulation ska man nog helst köra en 120mm-fläkt som får "pumpa" oljan över moderkortets varmare delar.

EDIT: Men du kan ju fråga på Sweclockers en del om oljekylning, eller kolla deras lika trådar. De finns en uppsjö med information om hur man får till det bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-28 21:38

Okej, tack så mycket
ska titta efter en sån adapter!
Bubblor tänkte jag mest på för att få det lite tjusigt, ska ju se ut som ett akvarium trots allt!

Om man skulle installera Tiger genom detta så är det bara att installera som vanligt med cd skiva, datorn känner alltså igen minneskortet som en vanlig hdd då den sitter i IDE platsen?

Senast redigerat 2010-01-28 21:51

Jag har ingen aning om hur det är med att köra en installationsvolym på flash-minne direkt, men det är kanske värt ett försök. Man kan ju göra en avbild av installationsskivor i Systemverktyg i Återställ-funktionen på något vänster som jag inte har orkat bry mig om att testa.

Ja, datorn borde känna igen minneskortet som en HDD eftersom CompactFlash mer eller mindre använder IDE/ATA-gränssnittet. Kom ihåg att köpa så snabbt CF-kort som du kan med att betala för, använd gärna prisjakt.

Alternativet som finns, som är mycket dyrare, är att köra SSD som sagt. Det är stabilare som systemhårddisk än CF, men ja, det beror på hur mycket man har tänkt använda datorn, som en surfdator kanske CF duger i längden, men ska man få gjort seriösa saker så är det helt enkelt hårddisk eller SSD som gäller. Jag har inte koll på om det finns SSD med ATA-kontakt, men det kanske går om man använder en SATA SSD tillsammans med en SATA <-> ATA (PATA) brygga.

Som sagt, gör en tråd på Sweclockers med välspecificerade frågor, där finns massor med datorpulare. Här på 99 är det nog inte så värst många som "mekar" med datorer på detta vis.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-29 17:18

Testade idag och det visade sig att det gick att boota från USB utan större problem, höll i optionknappen i uppstart bara så gick det bra

Ursprungligen av ArnoldK:

Testade idag och det visade sig att det gick att boota från USB utan större problem, höll i optionknappen i uppstart bara så gick det bra

Isf har nån ändrat redan i firmwaren, har iaf själv alltid behövt göra det på alla min PPC.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-29 22:01

Det var en ProToGo backup jag bootade i den dock, men det borde väl inte vara någon skillnad från OS X då den faktist klarade av att komma in i backupen?

1
Bevaka tråden