Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

F.d Appleutvecklare berättar allt om produktlanseringar

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den f.d Apple-utvecklaren Edward Eigerman berättar i en intervju med CNN om hur det ser ut på insidan när Apple utvecklar och slutligen lanserar en ny produkt. Eigerman berättar om vilken enormt paranoid organisation Apple är och hur deras regler lämnar i princip inga som helst marginaler för misstag om man råkar lämna ut information eller ännu värre, reda produkter, innan de lanserats.

Se filmklippet nedan!

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/1JXRy8hO8g0&color1=0..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/1JXRy8hO8g0&color1=0..." type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-28 12:20

Intressant.

Inte konstigt att ett företag blir paranoidt(stavning?) när all information som kan slippa ut riskerar att förändra hur andra företag agerar inom branschen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-28 16:51

mycket intressant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 19:44

Q: "How cool is it to be in the same room as Steve Jobs, on a scale from 1 to 10?"
A: If Yoy work for him?
Q: Yes
A: I´ts either a 1 or a 10

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-28 19:48
Ursprungligen av Tangen:

Q: "How cool is it to be in the same room as Steve Jobs, on a scale from 1 to 10?"
A: If Yoy work for him?
Q: Yes
A: I´ts either a 1 or a 10

Jag reagerade på den också. Är väl något i stil med att om man jobbar nära han och gör sitt jobb är det en 10:a. Edward skulle säkert gett en 1:a på det eftersom han fick sparken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 19:50

Jag tror Steve Jobs är antingen på eller av, svart eller vit
Och enligt folk som arbetat med honom kan det gå ganska fort mellan varven

Såg en lång dokumentär om Apple som var fokuserad på Steve. Han verkar vansinnigt målmedveten och näst intill galen. De intervjuade folk både från förr och nu. Några kommentarer jag minns:
"the first year when he came back to apple no-one was sure of keepins ones job. You could get in an elevator with him, and he asked you what you do. If you couldn't tell him how you contributed to the company, you could be fired before you walked out of the elevator"

"I will never forget when we had one of the first meetings on the Iphone and someone brought up the ROKR. Everyone knew Steve how Steve felt about the ROKR and I tell you everyone thought he would lose it!"

Inte ordagrant, men något åt det hållet var det!

Ursprungligen av PeeMaN:

Såg en lång dokumentär om Apple som var fokuserad på Steve. Han verkar vansinnigt målmedveten och näst intill galen. De intervjuade folk både från förr och nu. Några kommentarer jag minns:
"the first year when he came back to apple no-one was sure of keepins ones job. You could get in an elevator with him, and he asked you what you do. If you couldn't tell him how you contributed to the company, you could be fired before you walked out of the elevator"

"I will never forget when we had one of the first meetings on the Iphone and someone brought up the ROKR. Everyone knew Steve how Steve felt about the ROKR and I tell you everyone thought he would lose it!"

Inte ordagrant, men något åt det hållet var det!

Du vet möjligtvis inte vad dokumentären heter? Har hört talats om den, och letat efter den. Men inte funnit den....

Ursprungligen av JoakimJohansson:

Du vet möjligtvis inte vad dokumentären heter? Har hört talats om den, och letat efter den. Men inte funnit den....

Vet dessvärre inte vad den heter. Såg den på Discovery-channel eller någon sånn där kanal för ett tag sen när jag zappade runt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-01 17:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Såg en lång dokumentär om Apple som var fokuserad på Steve. Han verkar vansinnigt målmedveten och näst intill galen. De intervjuade folk både från förr och nu. Några kommentarer jag minns:
"the first year when he came back to apple no-one was sure of keepins ones job. You could get in an elevator with him, and he asked you what you do. If you couldn't tell him how you contributed to the company, you could be fired before you walked out of the elevator"

"I will never forget when we had one of the first meetings on the Iphone and someone brought up the ROKR. Everyone knew Steve how Steve felt about the ROKR and I tell you everyone thought he would lose it!"

Inte ordagrant, men något åt det hållet var det!

Du minns inte vad dokumentären hette? Minns inte de scenerna I Welcome to macintosh, så som gissats ovan… kan ju ha glömt iofs.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 23:44

Är faktiskt viktigt utav Apple att hålla nya produkter hemligt. Om det skulle komma ut vad de jobbar på och hur produkten kommer att fungera hinner konkurrensen börja planera en egen version och Apple skulle förlora ett viktigt försprång. Se iPhone. Tänk om det kom ut 1 år tidigare att Apple jobbar på en mobil telefon med touch screen. Alla skulle ha mobiler med touch screen nästan samtidigt som Apple och då skulle iPhone bli en utav många. Nu blev det en mobil som stack upp över mängden och alla försöka nu jaga ikapp Apple. Men deras försprång är nästan omöjligt att ta in igen pga App Store. När Android är på samma nivå som Apple iPhone så finns det en ny version utav iPhone OS som höjer ribban ytterligare.

Vad som gäller ROKR så tror jag att det är något som Steve Jobs helst vill glömma att han någonsin prisade på en keynote för flera år sen.

//Rob

Mest intressant är just moralen som nämns. Kan tänka mig att firmafesterna är, om än flashiga, men också rätt stela?

Ursprungligen av godpuppet:

Mest intressant är just moralen som nämns. Kan tänka mig att firmafesterna är, om än flashiga, men också rätt stela?

Det är även vissa Japanska firmafester, och dessa företag är ju onekligen mycket framgångsrika (ekluderat några numera multinationella klumpar host Sony host). Kanske finns det ett samband?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 19:01

Synnerligen intressant aspekt på hur man också kan driva ett företag... Nyckeln till att behålla nyckelpersonal är väl generös bonus men även statusen att arbeta för ett 'annorlunda och lite eget' företag.

Som arbetande för ett gigantiskt amerikanskt IT företag med starka ledare kan jag verkligen relatera till det han säger om "either a 1 or a 10, nothing in between" - när jag går in i ett möte vet jag aldrig om jag bärs ut huvudlös eller i en kungastol av guld...!

Senast redigerat 2010-01-31 20:57

Klart att Jobs är vrickad - han förnekade t.ex. sin egen dotter i många år (nej, att man är ung är ingen förmildrande omständighet). Han är dessutom fosterbarn - hans arabiska pappa hade han föga kontakt med (nu säger jag inte att alla fosterbarn är vrickade - bara att det kan ha stor inverkan på personlighetsutvecklingen för en del).
Jobs är - som nästan alla stora visionärer och ledarpersoner - borderline. Åldern slipar dock ner dessa galningar - lugnar ner dom - dom lär sig fungera socialt även om det inte har en agenda eller mission - dom börjar t.o.m. umgås med familjen :-D. Jobs har dessutom haft en rendes vous med liemannen och sådant är alltid nyttigt för alla människor och framför allt för extremt framgångsrika människor.
Han älskar dessutom mig och min musik - så han är ju inte helt koko.

Senast redigerat 2010-02-01 00:27

Är också intresserad av vad den heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 16:51

Känns som "Welcome to Machintosh"

Ursprungligen av Tangen:

Känns som "Welcome to Machintosh"

Ska kolla detta...

Ursprungligen av Tangen:

Känns som "Welcome to Machintosh"

Hyrde hem och såg den där dokumentären. Rena dyngan som förmodligen är gjord av några Jobs-Fanbois.Men den hade några ljuspunkter. Ett besök hos en Apple-samlare (som har sjuka mängder med gamla macar). Några av killarna som var med sa lite vettiga saker också, typ en som sade:
"The mac probably wouldn't be around anymore if it wasn't for the Ipod".
Det är fan precis så jag ser det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 17:21

Några sköna intervjuer med Guy Kawasaki och han som gjorde startljudet till OSX

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-01 22:11

YouTube - PoSV - "Are you a virgin?"

(Baserat på en verklig händelse)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-01 22:16
Ursprungligen av planB:

YouTube - PoSV - "Are you a virgin?"

(Baserat på en verklig händelse)

Det är från Pirates of SIlicon Valley filmen. Men det är en film baserad på verkliga händelser men fortfarande en film.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-01 22:22

Filmen heter Pirates of Silicon Valley

Sett den många ggr ! Mycket bra !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 22:26

aha, det stod dokumentär, POS är väl snarare en spelfilm baserad på verkliga händelser

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 16:33

Är det någon som laddat ned videon eller känner till om det finns ngn kopia på "teh InterWeb"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 16:34
Ursprungligen av FreddeB:

Är det någon som laddat ned videon eller känner till om det finns ngn kopia på "teh InterWeb"?

Found it; Clip Syndicate Video: preciseBusiness

1
Bevaka tråden