Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera G4 AGP & MDD (processorkort, grafikkort och minne) !?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu en G4 MDD och en G4 AGP Sawtooth stående. Jag är intresserad av att uppgradera med såväl minne som med uppgraderingskort (Sawtooth) och grafikkort (båda). Om jag t.ex. uppgraderar Sawtooth'en med en MAXPower 1.6 ghz, sätter max minne (2gb) i båda samt sätter ett bra grafikkort i båda, blir då Sawtoothen jämnsnabb med MDD'n pga den snabbare cpu'n men den långsammare AGP-porten (2x vs 4x)?

Någon som vet ifall man kan köpa processorkort, grafikkort osv på fler ställen än eshop.macsales.com (vill gärna ha allt från samma ställe, men de hade bara grafikkort modell sämre).

Trist iofs att macoteket inte verkar ha processorkort längre heller, eller är det bara jag som inte kan hitta dem !?

  • Medlem
  • 2010-01-28 15:40

Pengar i sjön menar jag, men det vill du kanske inte höra?

Jag tror att MDD:n kommer att uppfattas som snabbare generellt pga högre busshastighet och snabbare minnen etc. Vilken MDD har du, 867MHz med 133MHz-buss eller de snabbare varianterna med 167Mhz-bussar? Rena processorkrävande uppgifter kan komma att bli snabbare med en 1,6GHz-propp men i övrigt kommer nog MDD alltid att vara snabbare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-28 15:45

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ner?
Troligtvis är det bättre använda pengar att köpa en bättre begagnad Power Mac G5.
Kanske kan du få några hundringar för Sawtooth:en.

Håller med föregående talare. För ungefär samma pengar kan du köpa begagnad PowerMac G5, och får då mer prestanda för pengarna.

Det är en dual 867mhz mdd, jag kommer att ha ca 4000 till mitt förfogande, är det tillräckligt för en begagnad G5'a då :S ?

EDIT:

Hade då byggt på lite då och då!

Ursprungligen av martinalexander:

... jag kommer att ha ca 4000 till mitt förfogande, är det tillräckligt för en begagnad G5'a då...

Ja, lätt.

Häromdagen såg jag en annons för en PowerMac G5 1.8 GHz för 2000 kr.

Kolla säljes-annonserna här på forumet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-06 09:48
Ursprungligen av martinalexander:

Det är en dual 867mhz mdd, jag kommer att ha ca 4000 till mitt förfogande, är det tillräckligt för en begagnad G5'a då :S ?

EDIT:

Hade då byggt på lite då och då!

Jag har en G5 dubbelpropp (2x2 GHz tror jag) som du kan få köpa. Eller har du redan hittat något?

Nix, inte hittat något än men har dock inte några pengar än, inom en vecka eller två förhoppningsvis !

1
Bevaka tråden