Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store säljer 2 miljoner låtar

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-15 12:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag tycker du missar min poäng. Det intressanta att rapportera är väl själva prylen, inte att den inte finns i Sverige ännu. Hur skulle t ex Nova och liknande program se ut om all ny teknik de pratade om följdes av stora stoppskyltar på en Sverigekarta?

Antingen tyckte någon på SVT att det var jobbigt att Apple har den här prylen på gång eller också har svenska Apple "lobbat" ärendet för hårt så här i inledningsskedet.

Jag förstår din poäng och det svarar jag på i första delen av min inlägg.
Andra delen innehåller mina egna reflektioner över den enorma uppståndelsen kring hela projektet som för min del är helt ointressant rent praktiskt så länge den inte är tillgängligt här.
Själva nyheten är värd att notera och inget annat. Man behöver inte dreggla över saker man inte vet om man kommer att få. Eller?
Tänkt dig en nyhet i still med: "Från mars månad såldes 20000 nya PPC Macar i USA. Man överväger om de kan säljas här i Europa eftersom de innehåller en teknik som är förbjuden att exportera till andra länder".
Så var det med G4 i början. Det var förbjudet att exportera de till Kina.
Hela den iTunes grej liknar detta tycker jag.:confused:

Det är lite problematiskt det här med att lansera tjänsten i Europa. Många band ligger nämligen på olika skivbolag i USA och Europa. The Hives till exempel. Om man öppnar upp tjänsten för europa måsta man hantera det på något sätt.

Det är väl inte så svårt egentligen, men det är nu en part mer som ska komma överens och det tar tid...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-15 21:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Det är lite problematiskt det här med att lansera tjänsten i Europa. Många band ligger nämligen på olika skivbolag i USA och Europa. The Hives till exempel. Om man öppnar upp tjänsten för europa måsta man hantera det på något sätt.

Det är väl inte så svårt egentligen, men det är nu en part mer som ska komma överens och det tar tid...

Jag tycker det är enklare än många tror.
Om jag skulle lansera något i den stilen då tar jag reda på vilka bolag som finns i USA och Europa. De är inte så många. Flera små ingår som dotterbolag i de stora Sony/CBS/Columbia, EMI, osv, osv.
Och då startar man det. svårare än så är det inte. Tror inte att med Sony ska man förhandla separat för USA och Europa.

Jag tror faktiskt tvärtom, på något sätt känns det inte helt orimligt att musikbranschen skulle vara lite krånglig och omständig. Vem talar gott (förutom Steve Jobs) om skivbolagen? De mesta verkar krångligt och segt.

Sen kanske Apple valde att "testköra" iTunes Music Store på den amerikanska marknaden först, för att se om den överhuvudetaget fungerade i praktiken?

Kanske ville skivbolagen att det endast skulle lanseras i USA först, för att se om den ens fungerade och lockade köpare?

Det gjorde den bevisligen och nu jobbas det för en Europa-lansering. Det lär knappast dröja till årsskiftet heller, som det pratats om i media. Månader ja, men inte åtta.

Apple behöver också förhandla med upphovsrättsmännens och artisternas organisationer i de länderna de vill lansera tjänsten i. Så om vi ska ha en egen svensk version av Music Store måste Apple förhandla med STIM/NCB och SAMI, de ska ha sin del av kakan också.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 04:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Apple behöver också förhandla med upphovsrättsmännens och artisternas organisationer i de länderna de vill lansera tjänsten i. Så om vi ska ha en egen svensk version av Music Store måste Apple förhandla med STIM/NCB och SAMI, de ska ha sin del av kakan också.

Varför skall de (STIM etc) ha pengar om en låt säljs via iTunes? Får de pengar för varje CD som säljs?

Man ska ju ha klart för sig att Apple Music Store är en skitbra implementation men inte unik.

Kolla t.ex. http://www.liquid.com/

Eller playern (dvs. iTunes/Win ;=)):
http://www.liquidaudio.com/pds/en/free_dl.asp?style=liquid

300.000 AAC-kodade tracks att köpa enkelt och direkt med ett hyggligt DRM-system. Deras Liquid Player bränner CD direkt. Och playern supportar vissa MP3-spelarmodeller.

De har färdigt standardpaket för små oberoende bolag. Och den är öppen för *alla* internetanvändare, men visst material är begränsat till US-only.

De har numera droppat mac-versionen och med Apple Music Store lär de inte ha nåt större intresse av att återuppliva den.

Det dom saknar är ju en PR-makare typ Steve Jobs ;=)

Citat:

Skrevs ursprungligen av mostek
Man ska ju ha klart för sig att Apple Music Store är en skitbra implementation men inte unik.

Kolla t.ex. http://www.liquid.com/

Eller playern (dvs. iTunes/Win ;=)):
http://www.liquidaudio.com/pds/en/free_dl.asp?style=liquid

300.000 AAC-kodade tracks att köpa enkelt och direkt med ett hyggligt DRM-system. Deras Liquid Player bränner CD direkt. Och playern supportar vissa MP3-spelarmodeller.

De har färdigt standardpaket för små oberoende bolag. Och den är öppen för *alla* internetanvändare, men visst material är begränsat till US-only.

De har numera droppat mac-versionen och med Apple Music Store lär de inte ha nåt större intresse av att återuppliva den.

Det dom saknar är ju en PR-makare typ Steve Jobs ;=)

preview på låtarna sög hårt, segt och dålig kvalite
känndes inte riktigt lika enkelt, tyckte mej se en kundvagn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Varför skall de (STIM etc) ha pengar om en låt säljs via iTunes? Får de pengar för varje CD som säljs?

Från STIMs sajt:

"
Övriga nödvändiga tillstånd
Genom att skaffa en internetlicens från Stim/NCB får man tillstånd att använda musik från i princip alla världens upphovsmän - men också andra tillstånd kan behövas!

Stim/NCB företräder upphovsmännen - d v s kompositörer, textförfattare, arrangörer och deras förlag. Men även artisternas/musikernas och skivbolagens inspelningsrättigheter skyddas av upphovsrätten.

För närmare information om hur man får tillstånd från artister/musiker och skivbolag, kontakta Sami respektive Ifpi.
"

Bevaka tråden