Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta iTunes bibliotek från en dator till en annan?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja. Jag har haft en iMac G5 och förlitat mig på den och iTunes helt när det gäller musik. Under två år har upplevelsen varit bra. Men nu har jag fått min MacBook - som jag börjar inse kommer fungera som min andra hjärna och en kompis jag aldrig kan vara utan.

Har en PC, en iMac och en MacBook. Att strömma fungerade fint, men nu köper jag musik och laddar ner musikvideos helt på MacBooken: Mitt bibliotek måste flyttas!

Hur gör jag? XML-filen från Originaldator: Kan jag flytta den - helt enkelt kopiera den - till MacBooken, inklusive iTunes Music-mappen (och såklart se till att iTunes och den kopierade XML-filen från Originaldator på Ny Dator pekar till rätt ställe).

Jag är förvirrad... Jag vill helt enkelt att alla låtar, lagliga och nerladdade, podcasts, betyg, "antal spelningar", bildmaterial och allt annat ska följa med till Ny Dator (MacBooken) - precis så som det är nu på Oringaldator (iMac G5:an).

--> Skulle bli jätteglad om någon kunde förklara det här på ett enkelt sätt. För det här ger mig huvudvärk, att ladda ner något, manuellt slänga över den till iMacen via nätverket, gå till iMacen och dubbelklicka på den så den kopieras in i iTunes Library...

Kopiera hela din iTunesmapp till din andra dator. (~/Music/iTunes, inklusive xml och hela joxet) Om du inte har några låtar på måldatorn du måste spara är det smidigt att slänga mappen som redan ligger där.

Kolla (innan du tömmer papperskorgen) att allt funkar. Autentisera måldatorn för att kunna spela iTMS-musiken måste du förstås göra om du inte redan gjort det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-16 02:07

Jag drog över hela iTunes-mappen (som ligger i Hem-mappen) till min nya dator. Thats it. Inga konstigheter alls. Klockrent.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-16 09:17

Om man bränner ner biblioteket på en CD så gör det i Findern eller med Toast på en data-CD. Sen kan man kopiera från CD:n in till iTunesmappen på den nya datorn från CD:n.

Om man istället bänner ner musiken med iTunes så omvandlas filerna till AIFF-format.

Men det visste ni väl redan...

Ursprungligen av Macus:

Om man istället bänner ner musiken med iTunes så omvandlas filerna till AIFF-format.

Det beror på hur du har ställt in iTunes. Du kan bränna en mp3- eller aac-skiva direkt. Kolla i Inställningar, under fliken Avancerat.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 20:47

Jag har mitt iTunesbibliotek på en extern hårddisk just nu och har angett i nya iTunes att det är den iTunesmappen som ska vara biblioteket men iTunes visar inte de befintliga låtarna.

Om jag dubbelklickar på en fil så kommer den upp i iTunes men jag vill ju helst inte behöva dubbelklicka alla låtar. HJÄLP!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 15:48

Upptäckte att om man väljer Lägg till i bibliotek kommer alla låtarna upp jättefort!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 17:59

Allt finns i XML-filen

Strunta i allt som skrivits här över! :rolleyes:

Jag skulle nyss flytta mitt iTunesbibliotek från min gamla dator till min nya. Jag funderade på hur man gjorde detta och kom efter lite experimenterande fram till följande sätt.

Allting finns i XML-filen!

Det ända du behöver göra är att i iTunes välja mappen "iTunes Music" som ju ligger i iTunes mappen tillsammans med "iTunes Library" och "iTunes Music Library.xml" som din "iTunes Music mappen plats" (iTunes>Inställningar>Avancerat>Allmänt).

Välj sedan i iTunes: Arkiv>Importera
och välj XML-filen (iTunes>iTunes Music Library.xml)

Nu kommer iTunes att läsa in filen och all musik placerad i iTunes Music. (Detta kan ta en stund beroende på hur mycket musik du har)

På detta sätt kommer ditt bibliotek se ut exakt som på din gamla dator. Med allt från albumomslag, genre, kommentar och till och med spelningar (!!!)

För den som är nyfiken kan man ju öppna xml- filen i textredigeraren och titta på kodningen. Där ser man alla låtarna med deras tillhörande taggar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-08 12:36

Lite svårt att läsa ovanstående inlägg men jag förstår att det säkert skulle fungera bra. men hur gör man om man nu har sin musik på extern disc?

För då ligger själva musiken på ett ställe och library filerna på ett annat. Vilket gör jag då först i itunes?

Ska jag först ställa in var min musik mapp är och sen importera xml filen? eller ska jag först importera xml filen och sen välja var min musik mapp är`?

Ursprungligen av Kajan:

Ska jag först ställa in var min musik mapp är och sen importera xml filen? eller ska jag först importera xml filen och sen välja var min musik mapp är`?

Du behöver inte hålla på med att exportera och importera. Onödigt jobb.

Bara ta en kopia på din iTunes-mapp, där XML-filen m.m. ligger.

Lägg sedan in denna mapp på den nya eller ominstallerade datorn, så har du allt som det var tidigare - spellistor, betyg, antal spelningar, allt.

(se även inlägg #2 och #3 i den här tråden)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-17 12:30

Men Dator kommer ju då inte fatta vart musiken ligger. Nu ligger den för mig på t > Music (intern HD i MacPro) > Tobias > Music

På den nya så kommer allt ligga i T > music > music.

Hur pekar man om iTunes?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-17 12:45

Under inställningar i iTunes

Har gjort det mellan PC till Mac och det funkar men det är rätt bökigt, det man får göra är att gå igenom och ändra sökväken i xml filen då de inte är samma. En annan grej som jag missade först var att inte radera library-filen först. Om den saknas så läser itunes in hela xml-filen igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 18:09

Exakt så som bstark säger så är det inte så enkelt.

XLM filen tror fortfarande att allt ligger i den förra katalogen. För i tiden så kunde man uppdatera biblioteket. Varför går inte det längre?

När jag köper en ny dator så vill jag bara i princip flytta över itunes. Resten sker per automatik på mobile me eller annat sätt jag löst. första ledet hos apple vet inget...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-26 08:07
Ursprungligen av atomlab:

Exakt så som bstark säger så är det inte så enkelt.

XLM filen tror fortfarande att allt ligger i den förra katalogen. För i tiden så kunde man uppdatera biblioteket. Varför går inte det längre?

När jag köper en ny dator så vill jag bara i princip flytta över itunes. Resten sker per automatik på mobile me eller annat sätt jag löst. första ledet hos apple vet inget...

Välj att exportera...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 10:01

Det har jag gjort. Exporterade bibloteket från mac pro

Öppnade nya itunes. La in all musik 278gb i user/music/itunes/music
Valde samma sökväg i inställningar/avancerat under itunes.
Sedan arkiv/biblotek/importera. Väljer då filen som itunes gjorde på mac pro. Den börjar att tugga. Men säger efter ett par sekunder att det finns ingen musik i sökvägen. Dock är alla låtnamn, bety, spellistor ect med. Men musiken får jag inte in...

När jag uppgraderade till SnowLeopard och i samband med detta även bytte den interna hårddisken, så flyttade jag över hela iTunes mappen till extern hårddisk innan uppgraderingen och efter uppgraderingen flyttade jag tillbaks mappen och jag startade om iTunes och allt fanns kvar och med och helt fantastiskt utan några som helst problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 00:15

Nu har jag hittat lösningen. Felet och lösningen ligger som sagt i .xlm filen. Det som var felet var att jag hade samma sökväg på Music foldern som låtarna. Dom skall allså vara olika. Kan göra en liten guide om det är någon som är sugen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-27 10:13
Ursprungligen av atomlab:

Nu har jag hittat lösningen. Felet och lösningen ligger som sagt i .xlm filen. Det som var felet var att jag hade samma sökväg på Music foldern som låtarna. Dom skall allså vara olika. Kan göra en liten guide om det är någon som är sugen!

Ja tack, det finns säkert flera det skulle underlätta för.

Jag har kanske missat något här, men jag förstår inte behovet av några instruktioner för att fixa XML-filer m.m.

Det är ju bara att flytta över hela iTunes-mappen, med XML-fil och library-fil. Och sedan, i iTunes inställningar, ange den nya sökvägen till var låtarna finns. Och sen är det klart. Den hittar låtarna. Betyg, spellistor, antal spelningar - allt finns där.

Jag har t.ex flyttat iTunes-bibliotek från hemdator (Mac) till jobbdator (Win), och från gammal hemdator (Mac PPC) till ny hemdator (Mac Intel), och har aldrig haft några problem med detta.

(se inlägg #2, #3, #10, #11 och #12 i den här tråden)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har kanske missat något här, men jag förstår inte behovet av några instruktioner för att fixa XML-filer m.m.

Det är ju bara att flytta över hela iTunes-mappen, med XML-fil och library-fil. Och sedan, i iTunes inställningar, ange den nya sökvägen till var låtarna finns. Och sen är det klart. Den hittar låtarna. Betyg, spellistor, antal spelningar - allt finns där.

Jag har t.ex flyttat iTunes-bibliotek från hemdator (Mac) till jobbdator (Win), och från gammal hemdator (Mac PPC) till ny hemdator (Mac Intel), och har aldrig haft några problem med detta.

(se inlägg #2, #3, #10, #11 och #12 i den här tråden)

Jesper, tack för ditt tålamod!
Fungerar denna metod även om man flyttar från PC till Mac?

Ursprungligen av stenen:

Fungerar denna metod även om man flyttar från PC till Mac?

Ja, det funkar på alla iTunes, spelar ingen roll om det är PC-->PC, PC-->Mac, Mac-->PC, Mac-->Mac.

Det enda man möjligtvis behöver fixa manuellt, om man går från Mac till PC, är att man behöver lägga på fil-ändelser på några av inställningsfilerna, för att Windows ska fatta vilken filtyp det är.

Exempel:
I Macen heter filen bara iTunes Library. Men i Windows måste den heta iTunes Library.itl
Och iTunes Music Library måste heta iTunes Music Library.xml
Åtminstone var det så tidigare. Jag har inte gjort någon sådan flyttning på länge, så nyare iTunes-versioner kanske klarar av det ändå, utan fil-ändelser.

Men går du från PC tll Mac ska du inte behöva göra något sådant. Utan flytta bara hela iTunes-mappen till den nya datorn, så ska det lösa sig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det funkar på alla iTunes, spelar ingen roll om det är PC-->PC, PC-->Mac, Mac-->PC, Mac-->Mac.

Det enda man möjligtvis behöver fixa manuellt, om man går från Mac till PC, är att man behöver lägga på fil-ändelser på några av inställningsfilerna, för att Windows ska fatta vilken filtyp det är.

Exempel:
I Macen heter filen bara iTunes Library. Men i Windows måste den heta iTunes Library.itl
Och iTunes Music Library måste heta iTunes Music Library.xml
Åtminstone var det så tidigare. Jag har inte gjort någon sådan flyttning på länge, så nyare iTunes-versioner kanske klarar av det ändå, utan fil-ändelser.

Men går du från PC tll Mac ska du inte behöva göra något sådant. Utan flytta bara hela iTunes-mappen till den nya datorn, så ska det lösa sig.

Funkar perfekt!
Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 12:08

Problemet ligger i dom som inte har samma struktur på sin nya och gamla dator. Jag hade tex alltid musiken på externa diskar. Nu så ligger den internt och hanteras helt utav iTunes.

Det ska inte spela någon roll. I iTunes inställningar anger man sökvägen till var låtarna ligger. Spelar ingen roll om detta är på en intern eller extern disk.

Kanske kan det bli lite värre om man ändrar på vad iTunes ska hantera. Om man tidigare valde att inte låta iTunes organisera biblioteket (dvs kryssrutan vid "Ordna mappen iTunes media"), och att man i den nya datorn väljer att låta iTunes göra detta. Men någon sådan förändring pratar vi väl inte om, eller hur?

Om man ska göra en sådan förändring, så kan man ju göra den först, och låta iTunes i den gamla datorn "samla ihop" låtarna. Och sedan när det är klart, så flyttar man hela iTunes-biblioteket, med XML- och ITL-fil, till den nya datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-27 15:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det ska inte spela någon roll. I iTunes inställningar anger man sökvägen till var låtarna ligger. Spelar ingen roll om detta är på en intern eller extern disk.

Kanske kan det bli lite värre om man ändrar på vad iTunes ska hantera. Om man tidigare valde att inte låta iTunes organisera biblioteket (dvs kryssrutan vid "Ordna mappen iTunes media"), och att man i den nya datorn väljer att låta iTunes göra detta. Men någon sådan förändring pratar vi väl inte om, eller hur?

Om man ska göra en sådan förändring, så kan man ju göra den först, och låta iTunes i den gamla datorn "samla ihop" låtarna. Och sedan när det är klart, så flyttar man hela iTunes-biblioteket, med XML- och ITL-fil, till den nya datorn.

Jag har aldrig vågat kryssa i den rutan, för det känns som om jag inte har någon kontroll över var låtarna ligger då. Som i iPhoto....

Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig vågat kryssa i den rutan, för det känns som om jag inte har någon kontroll över var låtarna ligger då. Som i iPhoto....

Våga lita på den rutan.

Man ska inte behöva bry sig om vad filerna och mapparna heter. Låt iTunes och iPhoto ta hand om den biten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-28 10:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Våga lita på den rutan.

Man ska inte behöva bry sig om vad filerna och mapparna heter. Låt iTunes och iPhoto ta hand om den biten.

Jag VILL bry mej om vad mapparna heter (och ligger)
Jag använder ett flertal Macar, olika för olika jobb och resor. Ibland behöver jag flytta med mej (behöver och behöver...) några mappar med bilder/musik, då känns det "enklare" att göra det på det "gamla" sättet, kopiera en mapp med ett namn jag har gett den, och lagt den där jag vill ha den.....
Det är såpass mycket att jag inte kan ha allt på alla datorer. Och ibland måste jag kopiera över någon/några mappar till en PC.

Kanske dags att tänka om och prova Apples sätt....
Vad är det egentligen iTunes gör när man kryssar i nämnda ruta?

Sist jag bytte dator ersatte jag bara iTunes Music-mappen med den från min gamla dator. Allt inklusive ID3 osv följde då med perfekt!

gör det enkelt för er? Se till att alla era låtar ligger i itunes, inställningar, markera andra alternativet... Sen är det bara och kopiera itunes mappen under musik. DONE!

Bevaka tråden