Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort till PowerMac G5?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kramfors
  • 2010-01-25 00:32

Har kommit över en G5-server med 2x2 GHz PPC och allt tyder på att grafikkortet är väck. Men hur hittar jag ett nytt som passar? Det sitter i en PCI-X slot. Ej att förväxla med PCI-Express...
Var länge sedan jag pysslade med Mac...så please help an old newbie

Berätta gärna vilken datormodell det gäller. Är det en PowerMac G5 eller en Xserve G5? Så kan jag förtydliga trådens rubrik lite sen.

/Mod

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2010-01-26 01:05

Det är en PM G5 med 2x2GHz PPC, 1 Gb PC3200/400 MHz och två SATA-diskar. Det ser faktiskt ut som om sloten grafikkortet sitter i är en AGP. Kan det vara så? Men AGP-kort för en PC passar inte den va? Behöver ett enkelt grafikkort, ska inte spela med maskinen.

Har förtydligat rubriken lite.

/Mod

EveryMac.com - bästa sajten (tycker jag) när man vill kolla upp specifikationer på en viss Mac-modell.

Där kan man se att det har funnits fyra olika PowerMac G5 med 2x2.0 GHz processor.

De tre första använder 400 MHz-minnen - så det är nog någon av de tre som du har. Alla tre har AGP 8x-kortplats för grafikkortet.

Den fjärde och nyaste modellen använder 533 MHz-minnen och har en PCI-Express-kortplats för grafikkortet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

EveryMac.com - bästa sajten (tycker jag) när man vill kolla upp specifikationer på en viss Mac-modell.

Där kan man se att det har funnits fyra olika PowerMac G5 med 2x2.0 GHz processor.

De tre första använder 400 MHz-minnen - så det är nog någon av de tre som du har. Alla tre har AGP 8x-kortplats för grafikkortet.

Den fjärde och nyaste modellen använder 533 MHz-minnen och har en PCI-Express-kortplats för grafikkortet.

De två senaste har inte PCI-X-plats så det är en av de två tidigare som alltså har AGP-kortplats.

Till trådskaparen: Om du inte hittar ett begagnat kort till G5an är det lönlöst då de är för dyra. Eventuellt att du kan hitta något bra klipp på eBay.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2010-01-26 23:53

Ok, tack för snabba svar. Det är en AGP-slot på denna maskin. På den gamla goda tiden, när de första G3:orna kom, köpte man VooDoo3-grafikkort(PCI) avsedda för PC och flashade om dem så de funkade i Macen. Antar att det inte går att göra nåt liknande numera med AGP-korten...

Jodå, visst går det att flasha PC-grafikkort. Finns trådar om detta.

Jag har ett PC-kort i min G5, flashat med Mac-firmware. Funkar perfekt! Det gäller bara att hitta ett som går att göra så med. Och så behöver man en PC att göra det i.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2010-01-27 23:49

Ahh...vilket kort har du? Har en junkbox med diverse gamla grafikkort och PC-burkar finns det gott om här hemma Och var hittade du firmwaren? Har sökt en del i ämnet och de sidor/trådar man hittar är väldigt gamla...och tyvärr oftast inaktuella.

1
Bevaka tråden