Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är prestandan på nya 21.5" iMac?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har börjat fundera på att skaffa en ny Mac o troligen en iMac. Min nuvarande mac har jag främst använt för surfning, fotoredigering, inspelning av tv med eyetv o redigering av detta och för spel mm.

Det spel jag främst spelat de senaste åren har varit wow men med en intel-utrustad Mac skulle jag gärna testa mer. Den iMac-modell jag tänker mig är 21.5 tums modellen med Radeonkortet. Tjugosju-tummaren är iofs cool o kostnadsskillnaden är inte särskilt stor men de gånger jag tittat på den datorn hos den lokala återförsäljaren så har jag ärligt talat kännt mig lite yr i mössan av denna stora ljusstarka skärm.

Ni som har denna iMac (21.5" med Radeon grafik) o som använder den till spel, kan ni säga vad ni tycker om det. Vilket är det "värsta" spelet ni testat på den o hur gick det?

Jag är även intresserad av prestandan vid användning av 3D program som tex Strata

Lite OT kanske, men skärmarna har en tendens att krympa efter någon vecka på skrivbordet, och ljusstyrkan behöver inte nödvändigtvis vara inställd på max även om det verkar vara standard i butikerna. Om ekonomi och skrivbordsutrymme tillåter det skulle jag alla gånger satsa på den större skärmen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-25 19:50

21,5" med Radoen kortet, och AppleCare skulle jag satsa på om jag var du.
Jag tycker också att 27" iMacen blir för stor, men ska ju liksom ha plats för den också.

  • Medlem
  • 2010-01-25 19:55

Jag har just gjort ett ganska krävande skarpt test av en av varje, 3,06 GHz, och skulle välja 27 tum alla dagar i veckan.
Jag skriver krävande eftersom jag jobbade i InDesign CS2, vilket inte fungerar direkt optimalt på en Intelpropp. Jag jobbade i produktion två dagar, en med varje, i tidningsfabriken.

21 är alldeles för lite. sätt dig och jobba vid 27 tum en vecka, sedan lär du inte vilja ha något 21 längre...

jag har själv en 30" hemma.

Min nuvarande skärm är på 17 tum(1280x1024) o ursprungligen, innan min G5'a sa go'natt var planerna att skaffa en 23tums ips-skärm så därför hade jag faktiskt önskat att 21.5:an var 23 istället. Arbetsytan blir mao ungefär den dubbla mot tidigare både genom större skärmyta o genom större upplösning.

Innan Apple uppgraderade iMacen i höstas låg storleksskillnaden mellan de två modellerna på 4tum, nu är skillnaden 5.5tum. Jag hoppas det kommer en uppdatering i mars (förrförra uppdat. Skedde i mars) där denna storleksskillnad jämnas ut en aning.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att sitta någon längre stund framför respektive modell utan endast känna på dem i butik. Jag lär fundera en stund till, ännu klättrar jag inte på väggarna, men jag tänker inte vänta till i höst

Skrivbordsytan är inget problem då mitt skrivbord är 160x80cm. Ekonominär dock en annan
femma. Den är iofs något bättre än i höstas men jag hade inte räknat med att redan se mig om efter en ny dator. Jag har gjort några räknetest med den information jag har nu o kommer
då fram till 18080kr (21.5 tum m Radeon) eller 21775 (27 tum m 512MB-kortet för att
kompensera för skärmstorleken), 20080 m standard-kortet.

I dessa priser inräknas okså följande; Applecare + två HD-lådor (a' 895kr) till diskarna som nu sitter i G5'an

Senast redigerat 2010-01-26 00:08

Innan jag skrev här sökte jag som en galning efter något sålunda faktainriktade men bra jämförande artiklar, eller videoreviews. Det bästa jag kunde hitta var denna: Zurich by day - Home

Läsvärd o enkel att förstå sig på. Det var också där jag hämtade iden att jag måste välja det större grafikkortet i 27an fö att "kompensera" för skärmstorleken...

Citat:

The higher priced 21.5" model comes with an ATI Radeon HD 4670 graphics processor with 256MB of memory, which is the same GPU installed on the basic 27-inch iMac.. Since the GPU in the 27" iMac has more screen to fill, games will run faster on the 21" model. To beat the gaming frame rates on the 21.5-inch iMac, you'll at least have to order the basic 27" model with the optional ATI Radeon HD 4850 graphics card..

Hm kan inte ha varit någon på 99 som köpt 21.5'an så låt mig bygga vidare lite. Se mitt ovanstående inlägg om grafikkorten.

Vilket grafikkort valde ni till era iMacs o varför?

Kan det ligga något i påståendet att 256MB-kortet tappar i prestanda då det måste rita upp bilden på en större skärm eller är det bara dravel?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vilket grafikkort valde ni till era iMacs o varför?

Jag har 21,5-tummaren. Valde integrerade 9400M, mest för att jag inte gör något grafiktungt, och dessutom är uppemot 3000 kr emellan rätt mycket för avdankade Radeon 4670. Det kortet är ju över ett år gammalt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har 21,5-tummaren. Valde integrerade 9400M, mest för att jag inte gör något grafiktungt, och dessutom är uppemot 3000 kr emellan rätt mycket för avdankade Radeon 4670. Det kortet är ju över ett år gammalt.

Om det inte är så att du valde en större hårdfisk i din mac så är det ju så att i de 3000 ingår även en större disk i modellen med det separata kortet. Vet inget om åldern på kortet eller om detta påverkar prestandan i fel riktning. Jag vet dock att om man vill hålla på med grafik eller spel så ska man inte välja ett grafikkort som delar minnet med Ram ( = lägre hastighet)

Stämmer, jag har 500 GB diks istället för 1TB. Men fortfarande dyrt.

Anyone???

Pala inte att starta ny tråd så lånar lite :D. Jag har beslutsångest har en macbook pro som jag gillar. Vill dock ha en Imac 21,5 tum. Men vet inte det jag gör är typ att jobba med CS4 lite samt hemsida och slö surf även filmtittande. Hur är den för er som har den?

Ursprungligen av Bajenwille:

Pala inte att starta ny tråd så lånar lite :D. Jag har beslutsångest har en macbook pro som jag gillar. Vill dock ha en Imac 21,5 tum. Men vet inte det jag gör är typ att jobba med CS4 lite samt hemsida och slö surf även filmtittande. Hur är den för er som har den?

Inga problem, visöker ju samma info men det verkar som om de flesta köpt 27'an istället eller också har de övriga inte hittat hit än. Själv har jag dammsugit YouTube men de enda videos jag kan hitta där som uttryckligen berör den mindre/normalstora modellen är sk. Uppackningsfilmer...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Inga problem, visöker ju samma info men det verkar som om de flesta köpt 27'an istället eller också har de övriga inte hittat hit än. Själv har jag dammsugit YouTube men de enda videos jag kan hitta där som uttryckligen berör den mindre/normalstora modellen är sk. Uppackningsfilmer...

I början fatta jag inte detta med uppackningfilmer men det e ganska coolt just med apples grejor känns alltid lite magiskt att öppna ngt därifrån. Liksom designen på boxen e så jävla cool om man jämför med en ful brun papp kartong med random pc märke på och ett halvt ton frigolit runt.

Jag har hittat denna sammanställning på OWC-det är mycket att läsa:
OtherWorldComputing.com

Internminne FAIL - 17" iMac, Core 2 Duo ( Mitten 2006.

Fick för drygt 4 år sedan en 17" iMac, 2.0 Ghz med Core 2 Duo processorn.
Var väldigt glad över den vid den punkten, och märkte inte att det fanns något fel på den under den första tiden. Det var först när jag började använda lite mer krävande program/spel som jag kollade upp statusen på de två RAM moduler som satt under skalet. Statusen var bra på det ena 1 GB Dim-kortet, men i den andra hållaren stod det att den var tom.

Jag bad min kunnige bror om hjälp, så vi provade att byta plats på korten. Det visade sig då att det fungerade kortet funkade i den andra hållaren, men det andra kortet indikerade fortfarande att den andra hållaren var TOM.
Min bror skulle hjälpa mig med det hela, fixa det tillsammans med garantin men det blev inget vidare av det, tyvärr.

Så nu, 4 år senare så kom jag att tänka på 99Mac och att jag kunde ta hjälp av er på forumet: Vad tror ni är felet och vad ska jag göra åt det?

Tack på förhand!

/ Spank

Det verkar väl handla om ett trasigt minne? Eftersom båda minneshållarna funkar, men bara med det ena minnet.

Jag kan ju berätta att äntligen...puh! har jag bestämt mig för vad det ska bli. Det BLIR en iMac 21.5" med Radeon o Applecare. Möjligen väljer jag också att ta det ngt snabbare processoralternativet men jag är osäker på om det gör någon större skillnad på det jag håller på med (se första posten i tråden).

Jag har också fått bekräftat idag att de symptom som min g5'a uppvisar är tecken på att strömagregatet pajat o att byta det kostar runt 6000kr(inkl arbete o moms). G5'an får vara golvfyllare ett tag tills jag kommer på vad jag ska göra med den.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag kan ju berätta att äntligen...puh! har jag bestämt mig för vad det ska bli. Det BLIR en iMac 21.5" med Radeon o Applecare. Möjligen väljer jag också att ta det ngt snabbare processoralternativet men jag är osäker på om det gör någon större skillnad på det jag håller på med (se första posten i tråden).

Jag har också fått bekräftat idag att de symptom som min g5'a uppvisar är tecken på att strömagregatet pajat o att byta det kostar runt 6000kr(inkl arbete o moms). G5'an får vara golvfyllare ett tag tills jag kommer på vad jag ska göra med den.

Har du fått hem din nya imac ännu? :D:) Funkar allt bra ?

Ursprungligen av Bajenwille:

Har du fått hem din nya imac ännu? :D:) Funkar allt bra ?

He, den är inte köpt än. Inväntar eventuell uppdatering i mars. Jag kan dock köpa den lokalt så jag tänker inte beställa den från "moderskeppet" :). Jag lovar att rapportera när jag har den .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-13 22:28
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

G5'an får vara golvfyllare ett tag tills jag kommer på vad jag ska göra med den.

Bojsänke, kanske?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-14 16:28
1
Bevaka tråden