Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SuperDriven repade skivor

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag försökte installera Windows XP med bootcamp för drygt en vecka sen som jag inte fick tangentbordet att funka inte för detta har med det göra. När jag skulle installera Windows och sen använda skivorna som man fick med när man fick datorn för att installera drivrutiner, så lät SuperDriven väldigt konstigt och sen så hade jag fått tre strekrepor som tillsammans är rätt så stora på alla repor. Jag har ringt Apple support dem sa att jag skulle lämna in den för jag har AppleCare..jag nu brände en isofil och använde den för att se om SuperDriven repade den också men det gjorde den inte. Är det värt att bränna fler för att kolla SuperDriven? Ett sånt problem kan väl inte komma och gå? Nån här som har fått detta problem med nya iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-11 20:13

Jag tycker att det låter lite läskigt, jag skulle testa ett par gånger till, om problemet kommer igen - så lämna in den - det ska inte vara så i alla fall

Ursprungligen av Tangen:

Jag tycker att det låter lite läskigt, jag skulle testa ett par gånger till, om problemet kommer igen - så lämna in den - det ska inte vara så i alla fall

Jag funderar på att göra det också för jag har inte direkt lust att lämna in den. Apple sa att jag skulle iofs backupa min hårddisk innan vilket jag inte orkar göra för den är rätt osorterat och rätt långsamma usbdiskar,.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-12 12:39
Ursprungligen av iPoduser:

Jag funderar på att göra det också för jag har inte direkt lust att lämna in den. Apple sa att jag skulle iofs backupa min hårddisk innan vilket jag inte orkar göra för den är rätt osorterat och rätt långsamma usbdiskar,.

Risken är att de tömmer datorn, så en säkerhetskopiering är en god idé. För övrigt är det alltid en god idé.

Ursprungligen av jahve:

Risken är att de tömmer datorn, så en säkerhetskopiering är en god idé. För övrigt är det alltid en god idé.

Så nu har jag laggt det mesta jag vet över på en extern hårddisk. Fast jag har ingen direkt ordning..Jag har ingen bra mappstruktur

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-12 21:58
Ursprungligen av iPoduser:

Så nu har jag laggt det mesta jag vet över på en extern hårddisk. Fast jag har ingen direkt ordning..Jag har ingen bra mappstruktur

Carbon Copy Cloner är din vän.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Carbon Copy Cloner är din vän.

//Rob

Jag menar det att jag är inte så ordningsam..jag har svårt att fixa en ordentlig mappstruktur,

Ursprungligen av iPoduser:

Jag menar det att jag är inte så ordningsam..jag har svårt att fixa en ordentlig mappstruktur,

Carbon Copy Cloner kopierar HELA din disk som en enda klump.
Du kan ställa in att den skall klona din interna hårddisk till en image-fil som du sedan lägger på en extern disk.

När datorn är tillbaka kopierar du från imge-filen till din interna (tomma) hårddisk.
Voila så är datorn exakt som när du lämnade bort den.

CCC bryr sig inte om i vilka mappar du lagt olika filer, den tar hela disken.

Ursprungligen av Goflorp:

Carbon Copy Cloner kopierar HELA din disk som en enda klump.
Du kan ställa in att den skall klona din interna hårddisk till en image-fil som du sedan lägger på en extern disk.

När datorn är tillbaka kopierar du från imge-filen till din interna (tomma) hårddisk.
Voila så är datorn exakt som när du lämnade bort den.

CCC bryr sig inte om i vilka mappar du lagt olika filer, den tar hela disken.

Smidigt! men jag menade inte mappar på det sättet. Jag tänkte är ju lika bra sen när jag får datorn att börja döpa filerna bättre och ha en bättre ordning i datorn.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-11 23:41

Det är samma sak med min Superdrive, jag väntar på en ny. Redan varit i kontakt med Apple ett par tre gånger.

Ursprungligen av franzer:

Det är samma sak med min Superdrive, jag väntar på en ny. Redan varit i kontakt med Apple ett par tre gånger.

Men testade du flera ånger innan du lämnade in den om den fortfarande repar skivor?

Jobbat inom It-service åt ett stort univeritet:

man vill ha hjälp med backuper (tape) av mapparna; blandat, osorterat, diverse, överblivet och allehanda.

Slår du den gubben?

Ursprungligen av Goflorp:

Jobbat inom It-service åt ett stort univeritet:

man vill ha hjälp med backuper (tape) av mapparna; blandat, osorterat, diverse, överblivet och allehanda.

Slår du den gubben?

Hm, sortera filer är nog mest stor smaksak.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-25 08:06

Vet inte om det är den vertikala upphängningen av iMacs Superdrive som inte är så lyckad. Förvisso har jag inte fått några repor (ännu), men jag har flera DVD som inte går nå't vidare bra att spela upp i någon av de iMac'ar som jag har testat dem i. Det verkar bli obalans i skivan, för det börjar skramla och ha sig i hela burken när man stoppar in dem. Sedan hänger sig DVD-spelaren, eller det program som man använder för videouppspelning

Skivorna lirar dock utan problem i både PC och MacPro (som har spelaren horisontellt monterad).

Det kan vara ngt annat än själva superdriven. Enligt den youtube video jag länkar till nedan ska problemet snarare bero på att skivorna tar i kanten på öppningen då man stoppar in en skuva. Apple har helt enkelt missat att slipa kanterna släta så om man inte sätter in skivan exakt rakt innan driven griper tag i den så då repas den när den tar i kanten. Ljudet du hörde från driven kan isåfall bero på att den har svårt att tyda skivan, kanske inte kan hitta identifierings"spåret" längst in.

YouTube - iMac 21.5" unboxing and Comparison 1499$ model

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-25 08:53

Nja, det är ett rent skramlande ljud som hörs (inte ljudet från en sökande pickup). Dessutom uppstår exakt samma fenomen på en iMac 24". Enl. videon ska det där "kantproblemet" gälla iMac 21.5"...

MIn iMac 27' både repade och förde oväsen första sessionen typ som jag skulle bränna. Repade 2 skivor varav en kan ha varit mindre repad tidigare och gav i från sig lite felmeddelanden. Köpte nya DVD's, slängde de repade, och gjorde om proceduren, då funkade det, sen har Superdriven vare sig repat eller fört oväsen. Tänkte nästan att det var något fel på den, men är benägen att tro att det var någon första gångens uppvärmnings historia och lite slitna skivor som det handlade om. Konstigt i alla fall. Får väl se om det upprepas, då blir det väl till att kontakta Apple i så fall.

Medan du ändå är igång med garanti, försäkring etc. kan du ju försöka kräva pengar för den repade XP-skivan av Apple. Just for the hell of it, (:

Ursprungligen av GustavKjellin:

Medan du ändå är igång med garanti, försäkring etc. kan du ju försöka kräva pengar för den repade XP-skivan av Apple. Just for the hell of it, (:

Tyknare än när Onkel Fester signade en Macbook Pro häromdagen...

1
Bevaka tråden