Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man installera 6 GB minne i iMac 2008?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2010-01-24 12:40

Jag har en iMac köpt 2008. Enligt specen stöder den fyra gig minne. Men OWC i USA lär sälja ett sex gig minnespaket (2+4) för just den maskinmodellen (iMac 8,1).
Har någon installerat den och hur funkar det?
Är det värt pengarna??

  • Medlem
  • 2010-01-24 15:53

Är den från 08 så kan den bara ta 4GB. De som kom early 2009 klarar av 8GB.

iMac: Memory specifications and upgrades

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-24 15:56

Trots att det står i Apples specar att den tar max 4 GB så kan den ta 6 GB.

  • Medlem
  • 2010-01-24 16:19
Ursprungligen av Konrad:

Trots att det står i Apples specar att den tar max 4 GB så kan den ta 6 GB.

Där ser man.

"Apple officially supports 4 GB of RAM, but third-parties have been able to upgrade the system to 6 GB of RAM using one 2 GB and one 4 GB memory module."

iMac "Core 2 Duo" 2.4 20-Inch (Early 2008) - EveryMac.com

EveryMac.com - en sajt som alla Mac-användare bör känna till.

Ursprungligen av torjo:

Är det värt pengarna??

För att kunna svara på den frågan, så bör du nog berätta hur mycket minne du har idag, och hur du brukar använda datorn. Minneskraven är ju lite annorlunda beroende på om det är en ren surfdator, eller om man håller på med t.ex musik- eller videoproduktion.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2010-01-25 17:34

Tack för all respons. Uppenbarligen är det möjligt. Kvarstår frågan om det är värt det. Jag har ju redan fyra gig installerat. För en kombo (heter det så?) skulle jag få punga ut med ett och ett halvt tusen och sen stå med fyra överblivna gig, som kanske ingen vill köpa.
Det lutar väl åt ett no thanks.

Ursprungligen av torjo:

För en kombo (heter det så?) skulle jag få punga ut med ett och ett halvt tusen och sen stå med fyra överblivna gig, som kanske ingen vill köpa.

Plus frakt och moms.

Hur mycket ledigt minne, inaktivt minne, och växelfil har du när du använder din dator?

  • Medlem
  • 2010-01-25 17:59

Låter inte som speciellt bra investerade pengar i så fall.

Du ska väl inte behöva köpa mer än en 4GB-sticka?

Å andra sidan ser sådana ut att kosta uppemot 2000 kronor ändå.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2010-01-28 12:19

Jag slår sällan i taket enl. iPulse - trots 64 bitars körning. Jag använder inte photoshop, rippar sällan film men har rätt många program igång ändå. iWork, en editor, Safari, NoteBook, eyeTV...
Jag antar jag sitter nöjd. Att lägge ut flera tusenlappar och ändå inte få ut mer än marginellt mer prestanda verkar övervåld. Fortfarande är jag lite nyfiken om någon installerat OWC:s combo och hur det funkar...
Det var länge sen jag tog reda på växlingsfilens storlek. Hur gjorde man då? Ett terminal-kommando, vill jag minnas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-06 09:58
Ursprungligen av torjo:

Jag slår sällan i taket enl. iPulse - trots 64 bitars körning. Jag använder inte photoshop, rippar sällan film men har rätt många program igång ändå. iWork, en editor, Safari, NoteBook, eyeTV...
Jag antar jag sitter nöjd. Att lägge ut flera tusenlappar och ändå inte få ut mer än marginellt mer prestanda verkar övervåld. Fortfarande är jag lite nyfiken om någon installerat OWC:s combo och hur det funkar...
Det var länge sen jag tog reda på växlingsfilens storlek. Hur gjorde man då? Ett terminal-kommando, vill jag minnas

Program, Verktygsprogram, Aktivitetshanteraren. Välj Minne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-06 11:30

Då tror jag att en SSD skulle kännas mer än 2 extra i RAM

1
Bevaka tråden