Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drar olika USB-minnen olika mycket ström?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-25 10:01

Hej!

Undrar ifall det är någon som har koll på USB minnen och dylikt och tänkte ni kanske kunde besvara en fråga. Jo, det är så att jag har införskaffat ett usb-minne i storlek
16 GB men den vill inte svara när jag pluggar in det i mitt tangentbord, så
jag misstänker att det inte får tillräckligt mycket ström. (?)

För när jag pluggar in det i datorn så funkar det perfekt. Men det skumma är att när jag tar ett mindre med typ 1 GB så funkar det i tangentbordet. Drar olika USB olika mycket ström beroende på vad det har för storlek?

USB minne; (16GB)
Kingston Technology Company - Flash Memory - DataTraveler mini10

Tangentbord:
Apple Keyboard med numeriskt tangentbord - Svenska - Apple Store (Sverige)

Tacksam för svar!

Alla olika märken drar olika mkt Ström.
Ett 1GB minne drar (oftast) mindre än ett på 16.
Ett tidigt tillverkat 16 kan dra mer än ett som är tillverkat 1 år senare..

Enklast är att skaffa en kabel på 1m med hane-hona (USB förlängning) och köra från en egen port.
Kör du med hub skall du ha en hub som är strömförsörjning i.
Icke Ström-hub är att bädda för problem.

Kan det inte oxå vara att det större minnet är bara USB2? Då fungerar det väl inte i tangentbordet som är (fortfarande) USB1?

Min magkänsla säger mig att snabba dra mera ström än långsamma. Så är det ju med allt annat också.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-25 11:39

Jag har ett likadant tangentbord och en likadan USB-pinne. Fungerar bra om jag kopplar in det på tangentbordet. I andra USB-kontakten på tangentbordet har jag en mottagare till en sladdlös Logitech-mus som också borde dra lite ström.
Lite konstigt att det funkar va?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-25 11:54

USB 1 eller USB 2 ska inte spela någon roll för strömförbrukningen, i vart fall inte direkt. Enda effekten av att koppla in ett höghastighetstillbehör bakom ett låghastighetstillbehör är att höghastighetsprylen fungerar långsamt.

Hubbar utan egen strömkälla (som till exempel ett tangentbord) ger lite ström till tillbehör nedströms, men mycket begränsat. Det är därför till exempel en datormus eller motsvarande brukar fungera. De som tillverkar fickminnen kanske tänker på detta krav, men inte nödvändigtvis. Och om du har en relativt energikrävande mus och ett relativt energikrävande fickminne så kanske en klarar sig med strömmen den kan få via tangentbordet, men inte båda två samtidigt.

Var bara glad att du inte behöver tänka på propparna med USB!

Ursprungligen av J THOMAS E:

...tangentbordet som är (fortfarande) USB1?

Aluminium-tangentbordet är USB2.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Aluminium-tangentbordet är USB2.

OK. Sitter kvar med den gamla sorten.. (tyvärr).

Ursprungligen av Rajkurt:

Jo, det är så att jag har införskaffat ett usb-minne i storlek
16 GB men den vill inte svara när jag pluggar in det i mitt tangentbord, så
jag misstänker att det inte får tillräckligt mycket ström.

Ursprungligen av kjnoren:

USB 1 eller USB 2 ska inte spela någon roll för strömförbrukningen, i vart fall inte direkt.

Nej, det borde det inte vara, jag syftade lite på att Rajkurt hade skrivit att minnet inte "svarade", då kändes det lite mer som att porten inte kände av vad som sattes in.. Låg ström får man ju upp en ruta som säger till..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-25 14:13

Alltså, man kommer inte undan problemet ifall man exempelvis skulle köpa ett 8GB?
Känns lite smått omständligt att köpa en hub med egen strömförsörjning för att bara sätta in ett minne i. Men det kanske är bra att ha för eventuella framtida bruk...

För att göra saken lite mer komplicerad;
I julas fick jag en sådanhär sak; WD TV HD Media Player ( WDBABF0000NBK )
Den har två USB portar, en på sidan och en på baksidan (precis bredvid där strömmen kommer in).
USB minnet fungerar INTE på sidan men alldeles utmärkt på baksidan? Hur kan det komma sig?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-25 17:47
Ursprungligen av Rajkurt:

Alltså, man kommer inte undan problemet ifall man exempelvis skulle köpa ett 8GB?

Kanske, men det finns absolut ingen garanti. Problemet är troligen i hur fickminnet är byggt, inte hur mycket kapacitet det har.

Ursprungligen av Rajkurt:

För att göra saken lite mer komplicerad;
I julas fick jag en sådanhär sak; WD TV HD Media Player ( WDBABF0000NBK )
Den har två USB portar, en på sidan och en på baksidan (precis bredvid där strömmen kommer in).
USB minnet fungerar INTE på sidan men alldeles utmärkt på baksidan? Hur kan det komma sig?

Min gissning är att det kan vara ett fel på den USB-porten. Har du testat med några andra tillbehör?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-25 18:00

Yes, den porten fungerar med 1GB minnet....

1
Bevaka tråden