Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen på en iMac TFT

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 19:09

Kan man använda fönsterputs (som man kör med på vanliga skärmar) på en TFT för att göra ren den?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-15 21:36

Nej, det ska du inte. Jag tror Apple rekommenderar en fuktad duk. Med vår Imac G4 foljde det en sådan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Nej, det ska du inte. Jag tror Apple rekommenderar en fuktad duk. Med vår Imac G4 foljde det en sådan.

Var den fuktad...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 22:03

Du menar den där gråa trasan?

Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Kan man använda fönsterputs (som man kör med på vanliga skärmar) på en TFT för att göra ren den?

Kolla innehållsdeklarationen före. En del fönsterputsvätskor består nästan uteslutande av isopropylalkohol, och de ska visst enligt vad jag fått lära mig gå bra att använda. Spraya inte direkt på skärmen bara, utan gör en lösning som består till ca hälften av alkohol och andra hälften vatten. Använd sedan lösningen för att fukta en mjuk trasa lite (dosera mycket snålt!) och torka skärmen med trasan.

Varning: Använd inte andra rengöringsmedel än isopropylalkohol, eftersom de kan tränga igenom skärmens ytskikt och få transistorfilmen att korrodera!

edit: Om skärmen bara är dammig så använd den lilla grå trasan i stället för att blaska på med rengöringsmedel - det är inte bra att använda det för ofta.

  • Medlem
  • 2003-05-16 15:53

När dög inte diskmedel + vatten längre?
Funkar utmärkt för mig, men det får fanemig inte min skärm att flimra mindre!

/Fredrik, PBG4/400

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
När dög inte diskmedel + vatten längre?
Funkar utmärkt för mig, men det får fanemig inte min skärm att flimra mindre!

/Fredrik, PBG4/400

Problemet är att ytskiktet på en TFT är genomträngligt till viss del, så diskmedlet tränger in i skärmen. Skärmar tycker inte om att få diskmedel i sig, så det är inte sådär överdrivet bra för livslängden på dem...

1
Bevaka tråden