Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte surfa med min iPhone på mitt trådlösa nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan vi fick Telias digital-tv och medföljande Gateway som första basstation från nätverksuttaget har jag inte kunnat surfa med min eller min sambos iPhone på vårt nätverk. Vi hittar nätverket, får full täckning, men när man försöker göra något så kommer man ingenvart. Safaris statusvisning i adressfältet står stilla, trots att snurrhjulet som indikerar att Safari faktiskt försöker jobba snurrar på.

Datorer går jättebra att surfa med.

Utrustningen vi har är
- Telias Gateway
- Time Capsule (senaste varianten) som utgör huvudbasstation för vårt trådlösa nätverk
- 2 stycken AirPort Express (.g, inte .n)

Har ni något tips?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-24 17:10

Hur har ni kopplat ihop alla basstationerna? Det finns en annan tråd som jag spenderade lite supporttid i och det framkom efter ett tag (tror jag) att man körde två routerar efter varandra utan att inse det.

Fast man kan ju vända på saken också. Är ni säkra på att datorerna ansluter till samma basstation som iPhone?

Jag har kopplat Gatewayen med en ethernetkabel direkt in i väggen (fiberuttag). Från WAN-porten på Gatewayen till Time Capsulen. Sedan ansluter Expresserna till "det befintliga nätverket", trådlöst. Säker på att de ansluter till samma basstation? Förstår inte riktigt, men det borde väl inte vara nödvändigt?

Kolla vad du har för kryptering.

Vill minnas att det strulat nån gång med WEP, medan WPA har gått bra. Kan vara knutet mot just den hårdvaran jag hade då, som jag inte minns vilken det var. Detta var rätt länge sen.

Det känns som iPhonen stödjer alla former av kryptering, men testa annars att ta bort krypteringen helt för teständamål och sätt sedan på den igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-25 14:30

Den där inkopplingen känns inte rätt. Och med Telias Gateway verkar du egentligen avse en klassisk (tripple-play) router med trådlös basstation. Om du har kopplat WAN-porten på Telias utrustning till vägguttaget har du inget WAN-uttag kvar att koppla in Time Capsule. Så något haltar i beskrivningen.

När jag frågar på om du är säker så gör jag det för att du säger att dina datorer fungerar ju trådlöst. Och nätverk är ingen woodoo och svart magi. Ett försök är att ansluta en barbar med nätverkssladd till Time Capsule och se om det fungerar.

om du kan surfa trådlöst från en annan dator
så är kan vara fel instälningar på din iphone
det ska var G och inte N

jag har telias zyxel router men stängde av alla dessa funktioner och använder den som modem sen har jag en router type netgear 4 portar och trådlöst G och N samtidigt

1 modem
2 router (portar 4 st och trålöst station i samma)
3 datorer mac och pc
4 iphone wifi trådlöst

skriver detta på iphone wifi g

mvh hanibal

1
Bevaka tråden