Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skilnaden mellan geometric och visible bounds?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-01-23 20:55

Dessa värden verkar alltid vara desamma på objekt i InD. Varför finns det två "klasser" för samma sak? Eller vad är är skillnaden?

Jag vet inte hur det är med InDesign men i Illustrator är "geometric bounds" utbredningen av ett objekt om man bara tar hänsyn till själva banan. Visible bounds inkluderar även linjens utbredning och blir större än "geometric bounds" om du har en linjebredd större än noll.

Antar att samma gäller för InD.

Edit: För en bättre förklaring kolla figuren på sidan 28 i http://www.adobe.com/devnet/illustrator/pdfs/IllustratorCS3_Scripting_Guide.pdf

  • Medlem
  • 2010-01-23 21:21

Ah, så verkar det vara. Tack! Jag utgick från ramar utan linje.

  • Medlem
  • 2010-01-23 21:23

Sicket ställe 99.se är! Att få så bra svar på 11 minuter kl 21 en lördagkväll...

Nja, det finns en annan skillnad också och det har att göra med olika måttsystem. Internt arbetar InDesign med points, men med möjlighet att i såväl gränssnitt som script arbeta med andra måttsystem och med detta följer en avrundningsproblematik: Låt säga att man vill att en sak ska bli (och visas som) t.ex. 20 mm. då kan man ibland vara tvungen att arbeta med visible bounds.

Praktexemplet är när man har ett befintligt objekt som är låt säga 20 mm, och så gör man ett nytt objekt med exakt samma geometric bounds, men det kommer då inte nödvändigtvis att visas som 20 mm i gränssnittet, utan som (typ) 19,9875

Jag är inte alltid så systematisk som jag borde vara i valet av alternativ, men om man skulle ställa upp en princip så vore det kanske att jobba med visible bounds när man är i det metriska systemet och måtten kan tänkas bli föremål för mänsklig interaktion, och att jobba med geometric bounds och points alltid annars

  • Medlem
  • 2010-01-24 11:09

Okej.
I mitt testexempel lade jag en 4 mm tjock ramlinje på (utsidan av) en ram. Geometric bounds skiljde sig då 4 mm från visible bounds.

Det är möjligt att jag refererar till något som var ett problem tidigare, om man tittar i dokumentationen för CS4 så sägs det uttryckligen att det är måtten med eller utan stroke som är skillnaden

  • Medlem
  • 2010-01-25 10:38

Det går heller inte att skapa linjer med AS utan att helt ange de värden som definierar visible bounds. Med geometric bounds kan jag skapa linjen först (utan andra egenskaper än var den börjar och slutar) och sedan lägga på ett objektformat. Det går inte om jag försöker skapa en linje med visible bounds.

1
Bevaka tråden