Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte parkoppla nytt tangentbord

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 16:19

Jag har sedan länge både en trådlös mighty mouse och ett trådlöst tangentbord till min Imac (med version 10.5.8 installerat). Jag har nu fått mac:s aluminium-tangentbord, också det trådlöst men jag får detta inte att funka.
När jag försöker parkoppla så hittas tangentbordet och jag blir tillfrågad att knappa in de siffror som jag ser på skärmen. Jag gör detta och trycker på enter och får då detta felmeddelande (det konstiga är att datorn reagerar på att jag trycker på enter men ändå inte godkänner):

"Försöket att parkoppla misslyckades. Kontrollera att tangentbordet är inom datorns räckvidd och att det är påslaget och "upptäckbart"."

Jag har även försökt installera detta aluminium Keyboard på min powerbook men med samma resultat, givetvis så har jag kört programuppdatering.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Låter som det är DOA. Bara å skicka tillbaka typ, eftersom felet uppstår på båda datorerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-30 23:23

Det verkar vara ett vanligt problem.
Googla på "bluetooth keyboard" + pair

Frågan är om det är ett rent bluetoothproblem eller om det har med Snow Leopard att göra.
Mitt tangentbord har slutat att funka efter 1 års användning, det syns i Bluetoothinställningarna, men det parkopplas aldrig utan det blir Timeout.
Har kastat plist, bytt batterier, satt nålar i och eldat upp min Steve Jobs voodoodocka, men ingenting hjälper.
Bara hoppas på att det löses med nästa Snow Leoparduppdatering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-24 23:17
Ursprungligen av obibobi:

Det verkar vara ett vanligt problem.
Googla på "bluetooth keyboard" + pair

Frågan är om det är ett rent bluetoothproblem eller om det har med Snow Leopard att göra.
Mitt tangentbord har slutat att funka efter 1 års användning, det syns i Bluetoothinställningarna, men det parkopplas aldrig utan det blir Timeout.
Har kastat plist, bytt batterier, satt nålar i och eldat upp min Steve Jobs voodoodocka, men ingenting hjälper.
Bara hoppas på att det löses med nästa Snow Leoparduppdatering.

Jag har haft det problemet främst med iMac (men även med Macmini) ett flertal gånger. Den verkar vara känslig för signalstyrkan när man parar....
Jag lägger tangentborde under eller bakom iMacen, då funkar det! När parandet är över tar jag fram det igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-03 18:19

Går det att "reset:a" tangentbordet?

Grejen är att detta tangentbord och ytterligare ett likadant tidigare har används på mitt jobb och då fungerarde dom bra.
Nu när jag försöker från min dator hemma så får jag felmeddelandet som jag tidigare beskrev, detta gäller båda tangentborden.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-01-23 18:16

Hade samma problem till en början. Löste det dock genom att upprepade gånger trycka på "enter" medan parkopplingen skedde. Alltså efter det att ni skrivit in siffrorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 15:10

frustrerande

Tack för era förslag. Dock så lyckas jag inte få till det.
Jag kör Tiger på Imacen och Snow Leopard på macbook-pro:n och ingen av dom lyckas jag parkoppla. Frustrerande med tanke på att datorn uppenbarligen känner av tangentbordet och även tar emot någon form av signal för när jag (efter att ha knappat in siffrorna för parkoppling) trycker på enter så får jag upp detta felmeddelande.

Eftersom jag dessutom provat med två olika tangentbord så tror jag inte det är tangentbordet i sig som är felet.
Jag får väl fortsätta skriva på mitt gamla ingrodda en stund till då

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-02 15:18
Ursprungligen av spygg:

Tack för era förslag. Dock så lyckas jag inte få till det.
Jag kör Tiger på Imacen och Snow Leopard på macbook-pro:n och ingen av dom lyckas jag parkoppla. Frustrerande med tanke på att datorn uppenbarligen känner av tangentbordet och även tar emot någon form av signal för när jag (efter att ha knappat in siffrorna för parkoppling) trycker på enter så får jag upp detta felmeddelande.

Eftersom jag dessutom provat med två olika tangentbord så tror jag inte det är tangentbordet i sig som är felet.
Jag får väl fortsätta skriva på mitt gamla ingrodda en stund till då

Du har inga andra BT-grejor i närheten, mobil eller mus, som kan störa? Slå av dem i så fall under själva "parningsakten".
Tiger är väl lite gammal idag, har du kollat om den stödjer Apples trådlösa tangentbord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 16:11

Apples BT-tangentbord kräver Mac OS X 10.5.8. Förklarar inte varför den inte funkar på Mac OS X 10.6.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-11 20:34

Nu går det absolut inte att parkoppla mitt blåtand tangentbord.
Jag har gjort ALLA trick man kan hitta på men skiten vägrar fungera, den syns ibland i listan, men vid uppdatering tar det så lång tid att det blir Time-out på kopplingen.
Jag gick in på Apples svenska hemsida och skrev en recension där, men efter några veckor syns den fortfarande inte. Kan det bero på att jag inte gav tangentbordet 5 stjärnor ...?
Apple Wireless Keyboard - Svenska - Apple Store (Sverige)
Nu kommer jag rigga videokameran utomhus, förnedra tangentbordet och sedan tända eld på det.
Filmen ska läggas ut på alla forum för Applefantaster, YouTube och liknande.
Hur fan kan de ta 700:- för sån skit, SCAM!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-12 12:18

Jag har haft problem med att synka mitt BT mot iMac. Men lägger jag tangentbordet bakom iMacen, då har det alltid funkat. När synkningen är klar tar jag fram det igen, och det funkar utan problem. Det verkar som om själva synkprocessen är känsligare.

1
Bevaka tråden