Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Artifacts på Radeon 9700?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2010-01-21 23:28

Uppgraderade just min gamla QS G4/867 med ett Radeon 9700PRO 128MB som jag kom över för en hundring på eBay...

Har dock lite problem med att det dyker upp lite "artifacts" på skärmen lite då och då - eftersom det är ett 8x AGP-kort fick jag tejpa över två pinnar för att få igång det på G4:an, kan det vara "läckage" på dessa tejpningar som orsakar detta?

Kan ju vara lite vad som helst, men artifakter beror i de flesta fall på hårdvarufel, oftast överhettning, eller defekta minneskretsar. Jag vet inte hur dessa tejpningar du talar om är, men antagligen läcker det inte ifall det nu är en beprövad metod. Du kan ju i värsta fall testa tjockare tejp, dra ett lager till.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2010-01-22 00:19

Problemet löst!

Flashade om kortet med en 64kb ROM istället för 128kb-versionen jag provade med först

Ack! Så enkelt, att jag själv inte tänkte på det efter att ha läst ett ton av sådan info för säkert 5 år sen. Lycka till med grafikkortet, det var verkligen länge sen nu jag lirade med PowerPC-grejer, men jag minns mycket väl de gamla goa tiderna.

Ah, det finns ännu likasinnade.
Köpte för en tid sen ett Mac-flashat ATI Radeon 9800 Pro till min MDD G4. Ursprungligen var det ett PC-kort. Jag får artefakter vid uppstart efter vila. Lägger jag datorn i vila och sen startar upp igen, försvinner alla artefakter. Vill minnas att det diskuterades en hel del om kompabiliteten med vilouppstarten då det var aktuellt.
Magnus

1
Bevaka tråden