Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stoppar Skype över 3G

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Version 1.3 av Skypelklienten har släppts, men den observante noterar säkert per omgående att två saker saknas: stöd för push och stöd för Skypesamtal över 3G. Och inte helt överraskande är det Apple som stoppat åtminstone den senare funktionen, för Skype berättar i en kommentar på webbsajten 9to5Mac att de haft en version av Skype som fungerar över 3G-nätet klar i flera månader.

I Apples regler för vad man får göra och inte göra på en iPhone finns det ju som bekant en regel som säger att en applikation inte får kopiera en redan inbyggd funktion i telefonen, och Apple anser tydligen att Skype-samtal över 3G-nätet är just det.

Ska man vidare spekulera i varför Apple gör på det här sättet så finns givetvis också misstanken om att det är AT&T som har ett finger med i spelet. Det amerikanska telefonbolaget har ett 3G-nät vars kvalitet inte står ett U-land långt efter och skulle folk börja köra en massa Skypesamtal över 3G-nätet skulle det redan hårt ansatta dito helt sonika lägga ner. Att AT&T och givetvis alla andra mobiloperatörer skulle förlora stora pengar på att folk ringde via Skype istället för via det vanliga GSM/3G-nätet är heller ingen svårare gissning.

Trist är det hur som helst. Såna här saker spelar ju Apples konkurrenter rakt i händerna, tyvärr.

Jag skiter fullständigt i VOIP över 3G och jag förstår varför en telefonoperatör inte vill att andra telefonoperatörer ska fritt använda deras nät. Vad som är värre är att Skype inte - till skillnad från så många andra - har fixat push. Utan push är Skype i en iPhone fullständigt värdelös. Ett skämt. En ploj. Skype har uppenbarliga problem. Detta är tydligt och klart.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag skiter fullständigt i VOIP över 3G och jag förstår varför en telefonoperatör inte vill att andra telefonoperatörer ska fritt använda deras nät. Vad som är värre är att Skype inte - till skillnad från så många andra - har fixat push. Utan push är Skype i en iPhone fullständigt värdelös. Ett skämt. En ploj. Skype har uppenbarliga problem. Detta är tydligt och klart.

Jag håller med dig när det gäller push. Useless. Men att hindra skype över 3g för att det konurrerar är helt sinnessjukt. En nätleverantör ska skita i vad man använder nätet till (inom rimliga gränser). Tänk om telia skulle blocka mig från att använda/besöka konkurrenters tjänster ex skype i hemmanätet. Eller blocka köp från vissa webbutiker för att styra mig till andra telia-godkända butiker/tjänster.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-20 09:26

Det har väl aldrigt gått att ringa över 3G med Skype. Och det är ju självklart att operatörerna vill inte att Skype ska fungera över 3G.

//Rob

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-01-20 15:05
Ursprungligen av Robo-X:

Det har väl aldrigt gått att ringa över 3G med Skype. Och det är ju självklart att operatörerna vill inte att Skype ska fungera över 3G.

Jo det går utmärkt med telefoner från andra tillverkare än Apple. Fungerar hos alla (dom flesta) operatörer.

Ursprungligen av Mija:

Jo det går utmärkt med telefoner från andra tillverkare än Apple. Fungerar hos alla (dom flesta) operatörer.

Går även med iPhone, om man jailbreakar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 10:27

AT&T har väl sagt att det är OK nu?

Har för mig att jag läste det, så om bollen ligger hos apple är det trist.

Låt oss använda vår datatrafik till vad vi vill!

Skype använder sig väl av klienterna för att slussa information mer än servrar vad jag förstått så det är väl bara bra att det är så, annars hade man väl fått tidernas telefonräkning?

Värdelöst...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-20 13:51

Jag bryr mig inte så mycket om att det är synd för apple på något sätt. Snarare att det är synd för oss!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-20 15:23

Men vänta. Vad förstår jag inte nu? Jag har 1.3.nånting sedan ett bra tag. Varför kommer detta nu? Och den finns inte i App Store som uppdatering.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-01-20 15:32
Ursprungligen av frazze:

Men vänta. Vad förstår jag inte nu? Jag har 1.3.nånting sedan ett bra tag. Varför kommer detta nu? Och den finns inte i App Store som uppdatering.

1.3 kom den 15:e januari i år.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-20 21:31
Ursprungligen av Mija:

1.3 kom den 15:e januari i år.

Oj... Jag är alltså en uppdateringsnörd...

ja det är helt värdelöst.. de samma gäller ju alla SIP/VOIP program... apple har blockat så man bara kan ringa över wifi... jag hade gärna ringt med min egen telefonväxel hemma istället för över mobilnätet... blir nog snart en nexus one istället.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-20 21:59

Vad är det här skum nyhet? INGEN version av Skype har funnits på Apple Store som supportar 3G samtal utan möjligtvis FÖRSTA versionen som drogs tillbaka efter 11ms av Apple då AT&T ringde Steve och skrek i örat att han kan fetglömma sin härliga revenue share.

Det är dock möjligt att simulera wi-fi över 3G om du jailbreakar din telefon, då fungerar istället ALLA program över 3G om du vill det.

1
Bevaka tråden