Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker hjälp till min undervisning, Plug in t Firefox?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar i en skola och jag har tre ämnen. Jag har tre olika mappar med undermappar i Firefox där jag sparar bokmärken på intressanta nyheter/webbsidor i respektive ämnen. Egentligen var tanken att jag skulle hitta något enkelt sätt som mina elever skulle kunna följa dessa bokmärken. Jag skulle vilja ha något typ add on till Firefox som automatiskt gick in i just dessa mappar och la upp de nytillagda på en blogg. Har letat då och då men blir frustrerad för det verkar inte finnas något sådant eller liknande. Det måste ju finnas andra personer som har liknande behov. Någon som har något tips?

Kolla om Xmarks | Bookmark Sync and Search kan vara något.

Du får nog sätta upp en enkelt konto (korta namn, lösen) och sedan får dina elever koppla upp sig här och komma åt dem. Kör det inte själv men det kan ju va värt kolla upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 13:43
Ursprungligen av mediavetare:

Jag skulle vilja ha något typ add on till Firefox som automatiskt gick in i just dessa mappar och la upp de nytillagda på en blogg.

mediavetare,

Enligt denna sida på Xmarks kan man få till en lösning snarlik den du är ute efter:

"See shared bookmarks on a web page or via RSS

Once you've turned on sharing for a folder, your friends can see your bookmarks in an RSS feed, or a web page of bookmarks. Any new bookmarks you add will automatically show up.

…å vad jag förstår, utan att de man delar/publicerar bokmärken till behöver logga in!

Lycka till,

- Torkel

Wow, tack för båda tipsen. Ditt tips Torkel var precis vad jag sökte efter. Ibland går man över ån efter vatten. Har använt Xmarks ett tag nu men hade ingen aning om den funktionen. Men har sökt på nätet till och från i snart två år och Xmarks har haft det hela tiden.:)

Blev verkligen jätte glad. Nästa grej är ju att få eleverna att anväda rss strömmarna.

ed

1
Bevaka tråden