Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriver in fel adress i safari/FF kommer till konstig sida?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 22:39

Om jag skriver in en adress till en sida som inte finns hamnar jag på en ful rosa sida med olika kategorier. Länkarna leder ingenstans utan länkar bara tillbaka till fulsidan med en annan URI och då dyker länkar upp till andra sidor inom varje kategori.

Vad är det för skit, någon som vet? Safari och Firefox är båda drabbade.
Sitter på en intel iMac med 10.5.8.

det är ngn som köper upp "missarna", det brukar vara ngn openDNS elelr ngt sånt.
De betalar för när du skriver fel, istf att du får en "404 not found"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 22:48
Ursprungligen av Goflorp:

det är ngn som köper upp "missarna", det brukar vara ngn openDNS elelr ngt sånt.
De betalar för när du skriver fel, istf att du får en "404 not found"

Okej. Sitter på ComHems internet, borde jag inte få någon DNS från dem som inte innehåller sådant skräp?
Eller är det någon inställning hos mig som har blivit tokig?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-21 23:29
Ursprungligen av boinnk:

Okej. Sitter på ComHems internet, borde jag inte få någon DNS från dem som inte innehåller sådant skräp?

Tyvärr fungerar inte namnuppslagningen på Internet på det sättet. Det är en distribuerad lösning där alla namnservrar är "hopkopplade" i en hierarkisk struktur med ett fåtal i toppen. Och så ansvarar varje namnserver för en explicit och finit mängd med domäner. Resten frågar den bara vidare uppåt i hierarkin.

Ursprungligen av boinnk:

Eller är det någon inställning hos mig som har blivit tokig?

Inte det minsta...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-21 23:18
Ursprungligen av Goflorp:

det är ngn som köper upp "missarna", det brukar vara ngn openDNS elelr ngt sånt.

Nej, OpenDNS har ingen koppling till detta. Du kan ha vilken namnserverinställning som helst - du hamnar där i allafall (för dom är klassiska felstavningar av tex Google, Altavista, Adobe etc).

Ursprungligen av Goflorp:

De betalar för när du skriver fel, istf att du får en "404 not found"

Nja, det är ju heller inte helt sant. För 404 får du ju från en existerande webserver men när just sidan inte finns. Om själva domänen inte används (till skillnad från _finns_), men någon har furegistrerat den, så kommer du till länksamlingar.

Ursprungligen av frazze:

Nej, OpenDNS har ingen koppling till detta. Du kan ha vilken namnserverinställning som helst - du hamnar där i allafall (för dom är klassiska felstavningar av tex Google, Altavista, Adobe etc).
Nja, det är ju heller inte helt sant. För 404 får du ju från en existerande webserver men när just sidan inte finns. Om själva domänen inte används (till skillnad från _finns_), men någon har furegistrerat den, så kommer du till länksamlingar.

rätt där om 404...

Det skulle väl kanske i bästa fall bli "Domain is unknown"

Så här ser det ut för min del.

Apropå felstavningar.

kolla in www,aftonhoran.se rätt roligt .... (kommat är medvetet fel för att 99 inte skall lägga in sin taggning, skriv med punkt i din webbläsare.

1
Bevaka tråden