Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadligt att köra med stängt lock?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-01-21 05:10

Jag har just upptäckt att det går alldeles utmärkt att köra min MBP 15 med stängt lock. Jag har alltså en separat skärm ansluten.

Kan det vara skadligt på något sätt - tänker att normalt vill ju datorn gå ner i vila när man stänger locket, men om man väcker den med stängt lock, kommer den t.ex. att kunna hitta viloläget igen?

Fungerar detta på alla bärbara macar?

Nej inget skadligt, det ska vara så. Det finns många trådar om detta.

Det har funkar så här på alla bärbara (utom iBook) sedan 1990-talet.

Om du vill vila den när locket redan är stängt får du göra det via Finder. Äpplemeny > Sleep. Eller tryck ctrl+eject på ett externt tangentbord.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-21 08:24

@Stig R
Det du syftar på kallas för closed clamshell mode, lite mer info från Apple finns här: Apple Portables: How to use your computer in closed clamshell (display closed) mode with an external display

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-21 08:57

Jag har kört så några år utan problem på kontoret. En grej som jag kan rekommendera om du sitter och arbeterar sådär är dock en kylplatta att ha under (kostar nån hundralapp hos valfri datoråterförsäljare) och kör den med låg fläkthastighet. På så sätt får MB/MBPn aldrig upp någon direkt värme och sätter igång sina fläktar osv.

1
Bevaka tråden