Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikoner radas upp till vänster vid start

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-06 12:25

Jag kör Snow Leopard och sedan en tid så ställs ibland alla ikoner om till att rada upp sig i vänsterkanten efter datorn startas. Detta händer bara ibland och inte i samband med övergången till Snow Leopard men det hände aldrig tidigare i och för sig.
Nu händer det kanske en gång per 10 ggr jag startar datorn. Någon med liknande problem?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-06 14:51

Jag skrev i vänsterkanten men jag menade högerkanten av skärmen där dom radas upp i bokstavsordning. Jag kanske håller på att jobba med en del saker som jag sparat på skrivbordet i grupper och det är irriterande att behöva leta upp dom och flytta dom på nytt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-20 04:12

Låter konstigt att det bara händer i snitt var tionde gång. Har du provat att ändra dock-inställningarna?
Jag hade börjat med att ändra utseendet till nåt man inte brukar ha, starta om datorn, och sedan ändra tillbaka till de inställningar man vill ha.
Återkommer problemet gissar jag att det har med något casheminne att göra, lekman som jag är.

Senast redigerat 2010-01-21 01:38
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-20 21:54

Nej något fel på grafiken är det definitivt inte. Och som sagt det händer inte varje vecka heller. Kanske var fjortonde dag möjligen. Men lika förvånande då det händer. Det hände aldrig under första året jag hade datorn. Alltså aldrig med Leopard. Det är som att minnet gör en reset på något sätt. Och vad som orsakar detta är mig okänt. Måste ju vara någon orsak.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-01-20 22:17

Menar du

ikonerna på skrivbordet så är det väl bara att ställa in ordningen med högerklick?

Nej vad dum jag är: ställ dig i Finder, tryck cmd+j så får du upp en dialogruta som heter Skrivbord som du kan välja i, längst ner något som heter "Ordna efter:" Alternativen som du får börjar med något som heter "Inget" som du troligtvis är ute efter, då står ikonerna kvar där du ställer dom, sedan finns dom alternativen som du ser på bilden.

Senast redigerat 2010-01-20 23:27
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-21 01:52

Gör en skivkontroll så kanske du får reda på vad som är fel.
Verktygsprogram/Skivverktyg/[välj enhet]/Skivkontroll/Kontrollera skiva.
Ett varningens finger! Kontrollera att knappen Skivkontroll är blå, och inte knappen Radera. Förvisso kommer ett annat fönster visas men är man oförsiktig kan det sluta olyckligt.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-21 15:28

Inget fel på skivan och inställningarna vad gäller skrivbordet ordning är och har hela tiden varit "Inget"
Som sagt, det verkar ändå som om datorn någon enstaka gång glömmer att inte ordna utan sorterar om allt mot min vilja och helt slumpartat när det sker.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-21 18:40

Du låter tvetydig när du säger att det inte har med installationen av 10.6 att göra. Men det är inte ovanligt att det händer saker om man installerat nytt OS enligt Apples rekommendationer. Läs här vad Thomas Ytterberg på MacWorld tycker: Frisk disk - några smarta tips - MacWorld
Nånting borde väl visas i systemmeddelanden när det händer?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-24 10:07

Om det har med SnowLeopard att göra eller inte vet jag inte. Jag vet bara att det aldrig inträffade innan uppgraderingen till SnowLeopard. Men det var nu flera månader sedan och det gick som en dans. detta med ikonerna har börjat hända långt efter det. Jag har inte speciellt mycket på mitt skrivbord. Egentligen bara en del länkar och så några mappar med bilder jag jobbar med. Och som sagt, det händer inte varje gång jag startar datorn, nu var det minst två veckor sedan det hände. Men likafullt irriterande att det händer saker utom min kontroll och förstående. Jag är van att Mac fungerar som ett urverk. Hade det varit min gamla Windows dator så reagerar man inte, där händer ständigt saker.

1
Bevaka tråden