Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död G5'a ...igen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För exakt ett år sedan fick jag strömaggregatet i min G5'a (late 2005) utbytt på förlängd garanti, idag är den död igen o Apple kan inte göra något undantag-har frågat.

Allt jag gjorde idag var att surfa lite för att sedan stänga av den innan jag pluggade ur allt, ställde datorn vid sidan om skrivbordet o kröp omkring därundrr i några timmar för att dra om alla kablar o ersätta två av tre dosor med en tio-uttags som hängts under kabelkorgen.

När jag kopplat in allt igen ville datorn inte starta (inte ett pip, klick, eller surr). Jag har testat att trycka in knappen ovan minnena o jag har testat med en annan strömsladd samt olika uttag men datorn förblir ostartbar.

Sist detta hände (2008-12), var jag helt hysterisk men nu är jag ganska lugn. Det blir att skaffa ny Mac så småningom. Funderingarna rör sig kring Mini, Macbook eller iMac. Frågan är om jag kan få ut något för min ostartbara G5'a (utan hårddiskar)...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-20 16:48

Vad är det för modell.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Vad är det för modell.

B.D

Dual-core 2.3, 4GB ram, Nvidia 6600(256Mb)

Tråkigt, det är aldrig kul när ens maskin lägger av - oavsett vilken typ7årsmodell det är...

Det är väl det gamla vanliga felet på den, ett ställe blir varmt-kallt hela tiden i dem och leder till spänningar, till slut brister ledningsbanorna på kortet.
Hört det skall vara brevid minneskretsarna och ibland får man igång dem genom att trycka ner minneskretsarna - man flexar då lite lite på kortet och det blir kontakt.
Det kan bli så att den startar EN gång, eller flera, den kan gå tills den blir varm och då lägga av...
Får du upp den i spinn, spar undan till en extern disk.

Om du köper ny maskin beror det ju på vad du skall göra med den, men iMac 27" är grymt fina burkar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 17:26

va är felet med en iMac 21.5 tums då är den inte oxå fin ?

Jag tar mig friheten att avrunda den uppåt till 22 tums

Ursprungligen av CUBEIS:

va är felet med en iMac 21.5 tums då är den inte oxå fin ?

KLart den är fin den med. Men själv hade jag sträckt mig till 27" om jag skulle köpa nytt och haft råd.

Sitter i dagsläget på en schiggig lösning med en 24" - jag vill ju inte ha mindre...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 17:31
Ursprungligen av Goflorp:

KLart den är fin den med. Men själv hade jag sträckt mig till 27" om jag skulle köpa nytt och haft råd.

Sitter i dagsläget på en schiggig lösning med en 24" - jag vill ju inte ha mindre...

hehehe brukar vara så men man får ta vad man hager.... och sukta efter större doningar

En dag när synen blivit sämre då ska jag sitta upp vid en 27: a och bara smila hela dagen .. hehehehe...

Ursprungligen av Goflorp:

Tråkigt, det är aldrig kul när ens maskin lägger av - oavsett vilken typ7årsmodell det är...

Det är väl det gamla vanliga felet på den, ett ställe blir varmt-kallt hela tiden i dem och leder till spänningar, till slut brister ledningsbanorna på kortet.
Hört det skall vara brevid minneskretsarna och ibland får man igång dem genom att trycka ner minneskretsarna - man flexar då lite lite på kortet och det blir kontakt.
Det kan bli så att den startar EN gång, eller flera, den kan gå tills den blir varm och då lägga av...
Får du upp den i spinn, spar undan till en extern disk.

Om du köper ny maskin beror det ju på vad du skall göra med den, men iMac 27" är grymt fina burkar...

Jag har backup på extern HD men eftersom det inte är fel på diskarna så tänkte jag att jag skulle sätta in dem i externa kabinett av något slag.

Det är lite skumt att detta händer nu. Jag har ett tag tänkt att jag skulle köpa en större skärm samt en till extern hårddisk, dessa kan jag nu spara in på eftersom jag i tex en iMac kan få en disk som är större än mina två tillsammans. Jag hade en del saker på datorn som jag jobbade på men det är inget egentligen akut o förhoppningsvis kan jag fixa bankärenden antingen genom denna iPod Touch (bless it) eller genom min gamla G3'a som står vid skrivbordet.

Har inte bestämt mig ännu vad det blir för Mac men jag tvekar att hosta upp med närmare 20'000 igen för en dator som kanske även den får för sig att dö efter knappa fem år.

Frågan är också om det är lönt att köpa "nu", kanske bör man vänta till efter WWDC om jag nu kan stå ut så länge.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-20 19:45

Det är ju detta man betalar lite extra för. När mac'en går sönder har man fortfarande världen snyggaste, bäst designade, mest miljövänliga... datorskrot. Visst känner du dig lite tacksam över detta?

Ursprungligen av planB:

Det är ju detta man betalar lite extra för. När mac'en går sönder har man fortfarande världen snyggaste, bäst designade, mest miljövänliga... datorskrot. Visst känner du dig lite tacksam över detta?

Kan man inte göra ...ett barskåp av den eller ngt liknande ?

Ursprungligen av Goflorp:

Kan man inte göra ...ett barskåp av den eller ngt liknande ?

Whisky-hylla kanske...

jag har beslutat att jag ska lämna den på felsökning(kostar 500kr) för att få lite sinnesro o för att enklare kunna fatta ett beslut om vad som ska göras. iMac har jag börjat titta på o som vanligt får jag beslutsvånda.

Ursprungligen av planB:

Det är ju detta man betalar lite extra för. När mac'en går sönder har man fortfarande världen snyggaste, bäst designade, mest miljövänliga... datorskrot. Visst känner du dig lite tacksam över detta?

Nix. Jag har vuxit upp med tron att macar håller i evighetet. Jag har fortfarande kvar min första Mac (SE/30) och min andra Mac (PM 7600 uppgraderad o klockad), båda är still going strong. Det känns väldigt verklighetsfrämmande för mig att skeppa iväg G5'an till tippen så jag hoppas jag på något vis kan hitta en köpare av antingen fungerande delar (superdrive, grafikkort, minnen o kanske moderkort) eller hela låddan med dessa delar i, vilket vore enklast.

Får väl se

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-26 13:56

Var någonstans får du en felsökning för 500:-?

Ursprungligen av planB:

Var någonstans får du en felsökning för 500:-?

Grafit i Sundsvall

1
Bevaka tråden