Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt eller indiskt webbhotell?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-01-20 13:39

Jag ska bygga en webbsajt för en liten indisk organisation. Den kommer framför allt att vända sig till indisk publik, men i viss mån också till internationell. Nu undrar jag om det är en stor fördel att lägga sajten på ett indiskt webbhotell, eller om jag lika gärna kan lägga den på ett svenskt? Jag tror att jag har lättare med support etc. om jag håller mig till svenska hotell, men det kanske blir trögare för en indisk publik.

En följdfråga: om det nu visar sig vara bättre att lägga sidorna i Indien, var kan jag då hitta pålitliga rekommendationer på indiska webbhotell?

Om jag förstått det rätt så gäller generellt att ju närmare ju snabbare
Men det är mer som spelar roll - snabb host i Sverige kan säkert slå en slö i Indien

Frågan är hur tung webbplats du ska göra?
Jag har gjort några enklare i html som ligger i USA (manufrog.se) och det är inga som helst problem med hastigheten i Sverige.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-01-20 15:32

Tack macwitty för att du bryr dig. I mitt fall handlar det inte om särskilt tunga saker, information och presentation av organisationen. Hur kan man avläsa på ett webbhotell hur snabb deras host är? Finns det något mått på det, som ett seriöst webbhotell informerar om?

Alla säger att de är snabba ...

En första test kan vara att lägga upp sidorna - eller utkast som är ungefär lika tungt under en dold adress på en "gratisplats"". Du kanske har utrymme hos din internetleverantör eller likande - annars får du gärna hör av dig så kan jag låna ut lite utrymme.

Låt dem kolla i Indien om det fungerar bra. Är det Ok så tror jag att du kan använda i stort sett vilken svensk leverantörer som helst.

Kom just på att vi kör ett forum från Finland mot hela världen och indierna har inte klagat.

Börja definitivt med att leta efter alternativ i Indien. Generellt kommer det att vara ett bättre alternativ om majoriteten av användarna finns i Indien. Support är nog inget större problem så länge du inte väljer el cheapo, Indier är kända för att vara bra på engelska.

Angående USA finns det ett par skillnader. Dels finns det för det första ganska ordentliga fibertåtar över pölen, inte sagt att de mot Indien är dåliga men de är definitivt inte lika högt prioriterade. Dels kan det vara markant skillnad på östra och västra sidan. Jämför med att du tar dig över Atlanten och gör en eller två snabba hopp innan du är framme med att dessutom routas kors och tvärs över hela landet, i värsta fall över länkar med mycket congestion.

Tänk vad man lär sig om världen
Tack Marcus!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-01-20 17:12

Tack Marcus K. Jag ska börja leta i Indien. Det låter ju troligt att det borde vara smidigast. Problemet är att jag inte känner någon som har kunskaper om den indiska webb-världen. Jag vill ju inte gärna använda en host som är billig och dålig eller dyr och halvtaskig. Kanske någon känner till något indiskt community där jag kan fråga. 99.in?

Men macwittys idé att lägga ut några dolda testsidor på en svensk host, som jag redan har tillgång till, är inte heller så dumt. Ska testa.

T.o.m. Europa-USA är ibland segt som kola...så det är klart att sajten ska ligga på server i Indien.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-01-27 09:34

Någon som kan rekommendera indiskt webb-hotell?

Rubriken säger väl vad det handlar om. När det gäller webb-sajten så rör det sig om ganska enkla html-sidor för en indisk organisation med små medel.

(Det är en heroisk organisation i Delhi, som arbetar med att befria barnslavar som sitter kedjade vid vävstolar och andra maskiner. De tvingas ofta arbeta från tidig morgon till sen kväll. Barnen befrias vid raider och man försöker sedan ta reda på varifrån i Indien de kommer. Efter fysisk och psykisk rehabilitering återförenas de med föräldrarna. Barnen har kidnappats eller föräldrarna har lurats att lämna ifrån sig barnen mot löfte om utbildning.)

Kompetensen på 99.se är stor när det gäller datorer, men det kanske är mycket begärt att det ska finna medlemmar som också vet något om indiska webb-hotell. Men man kan ju alltid ställa frågan.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-27 17:23

Om du vill ta draghjälp av google och du lanserar en sajt inom ett område med konkurrans så ska du lägga den i Indien då google kommer anse att en sajt i Indien kommer vara mer relevant en en sajt i Sverige.

1
Bevaka tråden