Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra Windows 7 från Mac, program?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag skall hjälpa en vän med hans nya Windows 7 dator. Det händer dock ofta att han får problem. Tänkte det kunde vara en god idé att nu när jag har hans dator här installera eller ställa in datorn så att jag lätt skall kunna fjärrstyra den om han senare skulle stöta på problem med något. Jag vet att det finns Remote Desktop for Mac 2 men det står inget om att den skulle ha stöd för Windows 7? Har ni annars några bra tips på smarta program att använda? Skall gärna vara så lätt som möjligt och inget krångel att sätta upp.

Tacksam för svar!

// Tacksam macanvändare

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-19 08:37

kolla in www.logmein.com

använder det för att fjärrstyra min pc och mac samt min pc på jobbet för hemma användare så är det gratis det är iaf för minst 3 klient installationer.

Du behöver inte installera nått på den dator du sitter vid när du ska fjärrstyra då går du bara in via en websida utan endast den dator du ska fjärrstyra behöver ett program installerat.

Saknar vissa saker i gratis versionen men för elementär fjärrstyrning funkar det utmärkt.

Vill man så kan man köpa en applikation till iphone så kan du styra en dator från iphonen.
Men det kostar en slant men det fina är att den funkar mot gratis licensen.

Börja med att testa Remote Desktop, det är ju gratis att plocka hem, och jag skulle tro att det fungerar. Även om kanske Win7 har nya funktioner i remote desktop borde den falla tillbax på gamla protokollet, annars hade det inte gått att koppla upp från t ex XP till Win7, det låter konstigt om det skulle vara så.

Remote Desktion är verkligen ljusår snabbare än VNC-baserade lösningar. Rekommenderar det starkt Mac-klient finns att ladda hem här.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-19 09:34

Nackdelen med remote desktop är väl att du inte kan visa användaren hur dom ska göra ex.?
Där är logmein bättre tycker jag men visst ska du bara in o grotta och inte behöver visa personen på andra sidan nånting så funkar remote desktop bättre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-19 09:55

TeamViewer (TeamViewer - Free Remote Access and Remote Desktop Sharing over the Internet) är föredömligt enkelt att arbeta med. Programmet är dessutom gratis för hemanvändare. Windows-motparten behöver bara TeamViewer QuickSupport - ett program som bara behöver köras - inte installeras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 10:44

Remote desktop funkar både för Windows XP, Vista och Windows Server 2008 (har provat samtliga själv) Så jag ser ingen anledning att det inte ska funka i Win7. Dock som det står skrivet ovan, så kommer det inte synas på datorn som du fjärrstyr till vad du gör.

Microsoft Remote Desktop Connection kan nog få problem med brandväggar.
TeamViewer som jahve nämner ovan kringgår det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 15:14

Bara att forwarda port 3389 i brandväggen för RDP, eller byta standardporten till nåt annat och forwarda den.

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\TerminalServer\WinStations\RDP-Tcp\PortNumber

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-19 20:52

Mmm. Men om man behöver hjälp av någon annan med hjälp av fjärrskrivbordsfunktioner finns det väl stor chans att personen i fråga nog inte är så haj på brandväggar än mindre på att pilla i registret.

Logmein och TeamViewer tar den problematiken ur världen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-19 20:54

Teamviewer är den bästa lösningen. Kostar inget och fungerar utmärkt.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-20 12:23

Jag kör "Microsoft Remote Desktop Connection Client For Mac" på min Macbook Pro på jobbet för att ansluta till XP/Server 2003/Win7.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-20 13:11

Har kört med CoRD lite och det har fungerat väl hitils: CoRD: Remote Desktop for Mac OS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-29 19:28

Lånar tråden lite!

Har precis bytt ut min pc mot en iMac och är toknöjd, än så länge!
Tidigare har jag fjärrstyrt min HTPC som har Win7 med Remote Administrator(Radmin 3)
Funkar jättebra, ett litet program som ligger i bakgrunden på HTPC'n och ett litet program man startar på PC'n för att få upp HTPC'n skärm.

Använder det främst till att starta/stänga musik, film osv.

Nu verkar inte Radmin finnas till Mac,
Har hittills testat Teamviewer som jahve tipsar om,
Tycker både det var segt och dålig kvalité på bilden! och så kommer det upp en störande ruta varje gång på HTPC'n

Ska detta bli stunden jag ångrar mitt mac-köp?:(
/Henke
(Första inlägget - WOHO!)

  • Oregistrerad
  • 2010-08-29 20:13

Varför inte köra RDC mot Windows 7-burken?
Connect Across Platforms with Remote Desktop Connection | Mactopia

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-29 21:26

TeamViewer är supersmidigt om man inte vill böka runt med inställningar och sådant - fjärrsupport alltså. Men visst, det är segt.

Nu har jag inte provat RDC men jag antar att det kommer att fungera alldeles utmärkt och förmodligen den lösning jag skulle använda om jag hade en Windows-dator.

Flyttade tråden till korrekt underforum.

/Mod

1
Bevaka tråden