Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taskig bild när man kopplar MB till TV

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-01-18 23:21

När jag kopplar min MB till TVn via MDP -> HDMI och kör i 1080p på min 40" Samsung LCD så blir det svarta kanter på sidan av skrivbordet. Kör jag på 720p så blir det acceptabelt, men inte bra. (dålig upplösning)
Sen undrar jag hur man får menyraden att följa med till TVn? Nu ser jag bara en vit rand högst upp men ingen text eller inga ikoner. Klickar jag däremot på en meny så "rullar meny ner" och jag kan läsa den på TVn. Detta oavsett om jag kör 480- 720- eller 1080p.
Vad kan detta bero på? Har även testat med SwitchResX utan framgång.

Tacksam för svar.

Overscan i tv:n gör det. Ställ in tv att visa "pixel för pixel". Ställ in datorn på samma upplösning som din tv har.

  • Medlem
  • 2010-01-19 14:49

Tack hummel.

Stänger man av overscan så funkar det fint i 720p, men i 1080p blir det åter igen svarta kanter.
Pratade med Samsungs support, men de satt mest suckande och sprang och frågade sina kamrater. Så de hade ingen aning om varför det inte funkar i 1080p. De menar att eftersom den får en in-signal på 1920 x 1080 så ska TVn också visa bilden i den upplösningen.
720p känns alldeles för stort när man sitter vid TVn. Någon som har mer förslag?

Tack på förhand.

EDIT: Supporten ville att jag skulle uppgradera firmwaren i TVn. Då påtalade jag att det var en gammal firmware som låg på deras hemsida. Men supporten hävdade att den var från 2009-07-29.
Så nu kollade jag upp det, och visst stämmer det. Om man vill installera PDF-filen istället för firmwaren. (se bilden)

Senast redigerat 2010-01-19 15:28

Vad klarar din tv för upplösning? Identifierar din tv sig rätt (dvs talar om för macen vilken upplösning osv genom kabeln).
Att support inte har koll var ovanligt, haha.

  • Medlem
  • 2010-01-19 20:06
Ursprungligen av hummel:

Vad klarar din tv för upplösning? Identifierar din tv sig rätt (dvs talar om för macen vilken upplösning osv genom kabeln).
Att support inte har koll var ovanligt, haha.

TVn stödjer 1080p. Och det finns också att välja i SwitchResX. Ska klura vidare på det här...

1
Bevaka tråden