Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Marble gränssnittet – en titt på framtiden

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En tanke som slog mig baserat på följande rykten:
- iTablet/iSlate
- Nästa generation iMac med tryckkänslig skärm
- Marble (nästa generations gränssnitt som evtl skulle ersätta Aqua)

Jag vet att man skall ta rykte med näve salt… men ofta finns det en smula substans i vissa rykten.

Jag börjar fundera på om Marble är en HELT omarbetat gränssnitt som påminner lite om en hybrid av iPhone OS 4 och Mac OS X 10.6. Tanken med Marble är att det blir lättare att jobba med tryckkänsliga skärmar/men har fortfarande stöd för mus och tangentbord. Dvs Marble blir optimerad för att hantera båda input varianterna, medan iPhone OS och Mac OS X hanterar bara det ena av dessa två.

Samtidigt passar man på att göra om gränssnittet till en helt ny nivå som bara Apple innersta krets känner till. Skillnaden i gränssnittet kanske är så enorm att man för in ett mellan operativsystem (den som kommer att levereras med iTablet/iSlate) som mjukar övergången.

Då blir det logiskt med iMac med tryckkänslig skärm. iTablet/iSlate kan vara ett försmak av vad som kommer iframtiden. iTablet/iSlate skulle kunna ha Marble gränssnittet, men det tror jag inte riktigt på… tidigast för Marble gissar är 10.7 eller 10.8 eller rent av 11.0.

Bara en tanke/gissning jag har…

Intressant gissning.
Kan ju hoppas att det blir så, låter som ett logiskt steg innan vi kommer fram till LCARS

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-05 11:41

Intressant, och det låter ju logiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 11:45

Jag som är så nöjd med gränssnittet i Mac OS X 10.6. Putsa till G:et i GUI bara, dvs ta bort det sista resterna av Aqua.
En fråga, vad vill man ha en iMac med tryckskärm till? Är inte det en ergonomisk katastrof?

Ursprungligen av acke:

En fråga, vad vill man ha en iMac med tryckskärm till? Är inte det en ergonomisk katastrof?

Jo om datorerna ser ut som idag - ja.

Men jag överlåter det ansvaret till de som kan.

Ursprungligen av acke:

En fråga, vad vill man ha en iMac med tryckskärm till? Är inte det en ergonomisk katastrof?

Jo, det tror jag också. Precis som draags säger, så får ergonomi experter skissa först hur det skall utnyttjas på bästa sätt så att det är behagligt att jobba med innan Jonethan Ive designar datorn. Framtida dator borde nog bli lite mer flexibel där man kan välja liggande eller stående som Wacom Cintiq?

@Poseidon84: Inte så tokigt med LCARS, men det känns 90-tal. Gränssnittet är mest textbaserat ändå. Modern enkel Touchgränssnitt med röstigenkänning och AI klår LCARS!!! Fast det lär dröja länge…:confused:

Ursprungligen av The Real Viking:

Hur nice hade det inte varit om det där hade fungerat med iPaden...

teoretiskt borde det inte vara något problem.

Uppenbarligen hade vi alla fel…

Marble var inte ersättare till Aqua utan version 4 av XCode… där ser man, man skall inte tro på rykten…

'Marble' Project Actually Xcode 4? - Mac Rumors

Jag hoppas ändå att Apple har några finna Ess i rockarmen när det gäller framtidens gränssnitt. Kanske något där iOS och Mac OS X integreras… Eventuellt i Mac OS X 10.7.

"Nästa iMac kan köra iOS" - MacWorld

Att Mac OS X ersätts av iOS tror jag inte alls på… snarare en hybrid, där man ta vara på det bästa av båda två ur arbets- och ergonomisk synpunkt.

1
Bevaka tråden