Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera språk i Wordpress (Plugin vs multisite?)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vad jag förstår finns det två vägar att gå:

  • Plugin

  • Flera wordpress-sajter

Jag har hittat qTranslate som är en plugin och som verkar väldigt bra.

Vad jag förstår så är fördelarna med en plugin att det är ganska enkelt och straight forward. Man loggar in som vanligt, man skriver poster som vanligt, men undantaget att det finns flera fält överallt för de olika språken.

Nackdelen med detta är förstås att sajten ser identisk ut för alla språk. Dvs har man en post som heter "Skatteverket bla bla" så finns den posten även om man ser sajten på engelska.

Fördelen med flera wordpress-sajter, dvs en sajt för varje språk, är att man kan göra varje sajt mer "skräddarsydd" för ett språk och en geografisk plats. T.ex. kanske inte folk som läser sajten på engelska är intresserade av svenska skatteverket.

Ja, så någon som har något erfarenhet med sådant här? Hur har ni gjort? Finns det någon plugin som tillåter att man gör sajten mer "olika" för varje språk?

ciao!
/soul

Ingen egen erfarenhet.

Sett alternativ ett ovan på tex Wenderfalck och kanske fungerar det sådär, som du säger får man ju allt content på två språk och kanske är inte allt intressant? Men vet inte hur just de tänkt. Det finns en hel del "Sorry, this entry is only available in Svenska." på Wenderfalck

Ahh, precis! Sådär vill man ju gärna inte att det ska bli. Tack för länken. Klart man skulle ju kunna välja att inte visa artikeln, istället för att skriva "sorry only available in swedish" hela tiden. Fast få kanske det blir väldigt tomt : )

Jag tror att det lutar åt att ha två helt olika WP-installationer. Multispråk känns ganska mycket som ett administrativt problem, snarare än tekniskt. Någon måste ju översätta allt.

1
Bevaka tråden