Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Makerbot - 3D-skrivare

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här kanske är gammalt, men jag hittade ingen tråd om det och tänkte att det kanske kunde intressera nördarna på detta forum.
Ett företag tillverkar en 3D-skrivare, som visserligen inte skriver ut med fantastisk upplösning, men kolla priset. 950 dollar för en komplett byggsats och plasten kommer inte i små 150 dollars-patroner utan i nystan för cirka 50 dollar för 2,5 kilo ungefär. Det får man mycket piratkopierat lego, egendesignade leksaker eller små reservdelar till sina apparater för.
Jag överväger på allvar att köpa en själv då det är överkomligt efter lite sparande, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till än

Hemsidan

Kanske vore nåt för Apple att investera i…

Den är väl dessutom gjord för att kunna tillverka många av delarna den själv är konstruerad av. Bra för reservdelar eller varför inte bygga en extra

Sjukt häftig grej i alla fall. Snöade in på den för några månader sedan

Man blir lite sugen...

Makerbot är egentligen bara en RepRap i snyggare förpackning men med ett högre pris.

En annan fördel med RepRap framför Makerbot är ju dessutom att den är designad så att den kan tillverka de flesta av sina delar själv - har man en så kan man med andra ord tillverka hur många som helst till ett relativt lågt pris! Hur häftigt är inte det!?

Jag har varit sugen på att bygga en sådan ett tag nu, i första hand för att tillverka gjutformar med, men även annat smått och gått. Jag tror dock inte att detaljrikedomen är tillräcklig för det jag vill göra än.

Om du köper/bygger en så vill jag gärna höra hur bra de fungerar i praktiken!

Senast redigerat 2010-01-19 03:21
Ursprungligen av Papperskatt:

Makerbot är egentligen bara en RepRap i snyggare förpackning men med ett högre pris.

Ja, när du säger det så var det nog RepRap jag snöade in på framförallt.

Ursprungligen av Papperskatt:

Makerbot är egentligen bara en RepRap i snyggare förpackning men med ett högre pris.

Vill påstå att Makerbot är ett komplett kit som man monterar ihop på helg, "originalet" må vara billigare i kronor räknat men man får inte ihop den på en helg..."

Kommer införskaffa en under våren för att prova på lite.

Ursprungligen av hummel:

Vill påstå att Makerbot är ett komplett kit som man monterar ihop på helg, "originalet" må vara billigare i kronor räknat men man får inte ihop den på en helg..."

Kommer införskaffa en under våren för att prova på lite.

Riktigt coolt! Då vill vi se lite bilder och höra lite utsagor om hur det funkar
Vad ska du ha den till?

Men jag tror den nya reprap, Mendel är lite lättare att snickra ihop, men fortfarande knepig att hitta alla bitar till och tyvärr, när nördar säljer nåt, kan de nog vara lite dåliga på att förklara hur man gör. Det verkar som om både reprap och makerbot är väldigt insnöade på att vara till för tekniskt intresserade människor som mest vill göra komponenter till elektroniska apparater (och nya repraps) och inte så mycket för exempelvis konstnärer och designers, dit jag skulle räkna mig. Helst skulle jag vilja köpa en färdigbyggd eller få ihopbyggandet som en tilläggstjänst
Det jag tycker verkar krångligast med en reprap är dock att tanken verkar vara att jag ska försöka få tag på alla delar separat från olika ställen, vilket säkert är bra om man är intresserad av sladdar och teknik, men för mig som har svårt att bilda mig en översikt över sånt vore det riktigt skönt att få köpa ett färdigt kit med en ikea-beskrivning.

Men är inte en Makerbot något mer användarvänlig och lättare att snickra ihop?

Ursprungligen av Laseranders:

Men är inte en Makerbot något mer användarvänlig och lättare att snickra ihop?

Mer användarvänlig har jag ingen insikt i huruvida den är eller inte, jag tror faktiskt att de kör samma mjukvara. Men att Makerbot skulle vara enklare att bygga stämmer nog, eftersom det ju till skillnad från RepRap kommer färdig att monteras med alla delar som du behöver.

Makerbot är helt klart intressant, inte minst eftersom RepRap är så fruktansvärt ful! Men det som tilltalar mig med RepRap är dels det faktum att man med en RepRap enkelt kan tillverka en till, och dels priset.

Ursprungligen av Papperskatt:

Mer användarvänlig har jag ingen insikt i huruvida den är eller inte, jag tror faktiskt att de kör samma mjukvara. Men att Makerbot skulle vara enklare att bygga stämmer nog, eftersom det ju till skillnad från RepRap kommer färdig att monteras med alla delar som du behöver.

Makerbot är helt klart intressant, inte minst eftersom RepRap är så fruktansvärt ful! Men det som tilltalar mig med RepRap är dels det faktum att man med en RepRap enkelt kan tillverka en till, och dels priset.

Det är förstås sant. Om nån av oss skaffar en kunde vi ju hjälpa den andra att göra en till
Men är det så stor skillnad i priset verkligen? Vad kostar en RepRap?
Det som skulle oroa mig är att man blir dumsnål och sen sitter man där med en miljon smådelar som man aldrig orkar bygga ihop, men som ändå har kostat ett par tusenlappar.
Sen är ju Makerbot bra mycket snyggare faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-03 22:58
Ursprungligen av Papperskatt:

Mer användarvänlig har jag ingen insikt i huruvida den är eller inte, jag tror faktiskt att de kör samma mjukvara. Men att Makerbot skulle vara enklare att bygga stämmer nog, eftersom det ju till skillnad från RepRap kommer färdig att monteras med alla delar som du behöver.

Makerbot är helt klart intressant, inte minst eftersom RepRap är så fruktansvärt ful! Men det som tilltalar mig med RepRap är dels det faktum att man med en RepRap enkelt kan tillverka en till, och dels priset.

Du kan bygga en RepRap som gör en Makerbot, eller tvärtom

den här sidan så har de uppskattat kostnaden till 350 euro.

Inte alls fasligt dyrt. Konstigt att inte fler har såna, men de är väl bara för nördar än så länge (men det var väl typ så Apple startade?).
Mendel verkar ju faktiskt ganska mycket bättre. Fortfarande inte särskilt snygg, men mer överskådlig och mindre.
Ska bli spännande att se nästa steg

Det ska verkligen bli spännande att följa utvecklingen av dessa och liknande produkter.

Jag minns inte var det var som jag läste det, men jag har för mig att gänget bakom Makerbot jobbar på att utveckla en 3D-skanner också.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-19 23:14
Ursprungligen av Papperskatt:

Det ska verkligen bli spännande att följa utvecklingen av dessa och liknande produkter.

Jag minns inte var det var som jag läste det, men jag har för mig att gänget bakom Makerbot jobbar på att utveckla en 3D-skanner också.

En 3D skanner är lätt att bygga, allt du behöver är en laser och en webcam. Okej, och en glasstav och en roterande platta. Och en tant. YouTube - Make a 3D Laser Scanner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 01:05

"To increase that 50%, the next version of RepRap will be able to make its own electric circuitry - a technology we have already proved experimentally - though not its electronic chips. After that we'll look to doing transistors with it, and so on..."

När det blir färdigt har de åtminstone en till köpare kan jag säga!

Någon som köpt en här på 99?
Är i startgroparna för ett köp av den nyare varianten Thing-o-matic.
Vore intressant att höra lite användaråsikter.

Ursprungligen av kitesurf:

Någon som köpt en här på 99?
Är i startgroparna för ett köp av den nyare varianten Thing-o-matic.
Vore intressant att höra lite användaråsikter.

Japp, har en Makerbot, funkar riktigt bra.

Ursprungligen av hummel:

Japp, har en Makerbot, funkar riktigt bra.

Vad har du den till?

Ursprungligen av hummel:

Japp, har en Makerbot, funkar riktigt bra.

Najs!

Har tidigare använt bl.a. Stratasys med brytbart/upplösningsbart stödmaterial.
Gissar att man måste undvika för stora "överhäng" på modellerna med denna då den inte skriver ut stödmaterial/supportmaterial(?). Upplever du det som en begränsning, om det nu är så?

Blev det tull på paketet?

Hur "precis" är den? (i brist på andra ord)
hur små detaljer kan den göra?

Såg nyligen en Makerbot på Youtube som var gjord i Lego och byggde ett litet hus, också det i lego. Tydligen var det denna: MindBlown: A Lego Printing MakerBot? Meet MakerLegoBot! - MakerBot Industries

I avdelning billigare 3D-skrivare finns fn (Maj 2011) en färdigbyggd och fungerande till salu på Blocket:
3D-skrivare Rapman 3.1 | Stockholm | Blocket

1
Bevaka tråden