Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skidkläder - lager på lager eller ej?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2010-01-18 19:15

Ska köpa nya skidkläder (Slalom) och polan förespråkar lager på lager principen. Exempelvis närmast kroppen underställ, mellanlager fleace och yttest tunn jacka och byxa som skyddar mot vind och väta.

Någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig? Har bara själv haft fodrade jackor och byxor tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 19:55

skal är bra, kanske tom bäst - det beror på om det kommer att vara hård åkning (varmt) eller lugnt och trevligt (kan bli kallt)

hård åkning, naket - bomull - fleece - skaljacka
lugnt, naket - bomull - fleece - fodrat (dun)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 19:57

Det beror alltid på hur kallt det är, hur man skall åka och om man själv lätt fryser.

Och skall man gå på lager på lager så kostar det tyvärr mer då man gärna skall köpa saker som fungerar med varandra och även bra.

Åker man hårt så svettas du. Och kommer inte den fukten ut så kommer du att börja frysa. Så enkelt är det. Och billiga underställ och fleace fungerar inte så bra. Skulle jag vara dig så använd din fodrade jacka som du trivs i men lägg gärna drygt 1000kr på ett riktigt bra underställ så kommer du att vara nöjd. Och glöm inte handskarna.

Nu köper jag mest märkessaker så som Houndini, norröna, helly och TNF och då springer det ju på. Men det är bara för att jag gillar att gå upp för och åka ner. Då krävs det betydligt mer utav kläderna. Men ett riktigt underställ än något jag tycker att var man bör äga!

Bomull är dumt att ha närmast kroppen när man svettas. Det binder vätskan och det blir rätt jobbigt i liften. Underställ i vettigt funktionsmaterial är givet - ull är inte så dumt om du har råd, annars får du rätt bra grejer från exempelvis Craft eller HH för en överkomlig peng som duger fint för en vecka i Sälen. Har du behov av att vistas i kalla miljöer annat än under en vecka varje år så går jag på atomlabs linje, lägg lite mer pengar på understället och fleecetröjan (fast se upp med märken som kostar mycket utan att ge något mervärde).

Tänk också på att benen i princip bara är muskler, som du dessutom använder hela tiden när du åker skidor, så är det inte vansinnigt kallt kan du oftast skippa mellanlagret där.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2010-01-18 20:56

Tack för svaren så här långt, lite komletteringar efter era svar.

Skulle nog kalla min åkning för hård.

Ny jacka tänkte jag köpa i vilket fall som helst, så det lutar nog mot ett underställ från HH eller Craft och någon typ av fleace och skalplagg.

Bomull närmast kroppen har jag också hört att det inte är så bra.

Får åka till Stadium eller Intersport och höra lite och kolla vad som finns i veckan.

Kläderna lär nog användas typ en vecka på år som ohenning var inne på. I år blir det minst ett veckoslut torsdag till söndag i Sälen, samt några gånger i någon backe i Stockholmstraken och eventuell lite längdåkning.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-19 01:13

Jag kör lager på lager med bland annat "Icebreaker M Oasis Crew" underställ och en "Norröna" skaljacka från naturkompaniet.

Det handlar också om pengar, har du inte råd med lager på lager av bra kvalité så får du anpassa därefter.

Jag vet inte vart du ska åka slalom någonstans, men efter min resa i Chamonix så föreslår jag att du investerar i en bra slalomhjälm, jag vurpade dagen efter köpet och slog i bakhuvudet, hade inte varit nådigt utan hjälmen.

Ha en trevlig skidsemester.

1
Bevaka tråden