Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex alltid på extern TV

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kopplat min iMac till Plasman via HDMI. Funkar utmärkt. Men nu vill jag ju att Plex alltid ska starta i fullskärmsläge för Plasman. Jag vill inte gå in i Bildskrmar<Uppställning och ändra den lilla menygrejen för saken är den att jag vill fortfarande sitta och jobba med datorn när exempelvis en film går på Plasman. Vill liksom inte behöva flytta Plexprogrammet manuellt varje gång jag ska använda det.
I VLC så funkar det att ställa in att man ska starta VLCn i fullskärmsläge för skärm#2 men inte för Plexen. Finns det någon lösning?!...

marcus

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-02 00:17

Om jag förstår dig rätt så vill du att Plex, vid uppstart alltid ska öppnas upp på din externa skärm! Använder gör också på Plex och gillar just att man kan ha det uppe på en extern skärm eller TV och samtidigt använda dator om man tex skulle vilja googla något!

Ditt problem har alltid fungerat som någon form av standard för mig, varje gång jag starta Plex öppnas det upp i helskärm format på min LCD TV. Testa att alltid avsluta Plex i helskärm på din externa TV och sedan starta upp Plex igen och se vad som händer!

Starta det inte upp i helskärm på din externa TV så har jag tyvärr ingen lösningen på ditt problem...

Märkligt nog så funkar det som du sa men, när jag har det alternativet som är skärm två i inställningarna i Plexen (1280x720(Full screen #2) så klipper den databilden i höger och vänsterkant. Men när jag väljer alternativet 720p 16:9 (Windowed) så är allt med utan att den klipper. Men när jag väljer sistnämnda och startar om programmet så startar inte Plexen i TVn utan på datorn. Men om jag sedan flyttar plexfönstret till Plasman så blir det automatiskt alternativ 1.
Så antingen kör man på att det klipper eller...?!

VLC klarar ju att spela 1280x720 men det kanske är samma ipplösning som 720p 16:9 windowed?...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-02 10:27

Trevligt att man kunde hjälpa till! ;D

Men din uppföljnings fråga har jag inget bra svar på, upplösning är inte min starka sida! Utan jag gör på det som gör att hela skärmens täcks. Fast om du bara ha en HD-Ready TV så pallar inte den mer än 720p så isf ska du vara nöjd med den inställningen.

Annars får du hoppas att upplösning är någon annans starka sida och kommer med en skön input!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-18 20:34

Märkligt att detta inte funkar för mig. När jag avslutat och startat upp igen så startar plex på primär med samma inställningar som tidigare, dvs före jag sparade.

Ursprungligen av elbis:

Märkligt att detta inte funkar för mig. När jag avslutat och startat upp igen så startar plex på primär med samma inställningar som tidigare, dvs före jag sparade.

Du får välja 1024x768(det har jag valt) i Bildskärmsinställningar i macen för just din TV. Det var när jag valde det som den startade upp på den externa(tvn) enheten för mig.

marcus

1
Bevaka tråden