Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som jag precis skrev i tablet-tråden är det nu officiellt att Apple börjat bjuda in pressen till ett event den 27 januari (precis som ryktena förutspått), titeln på eventet är:

Come see our latest creation

Detta är förstås Apples omtalade tablet, eller iSlate som den kanske heter. Jag vet inte om det gagnar att ha en egen tråd om detta event, ifall någon tvivlar på att det handlar om en tablet eller vill diskutera andra möjliga nyheter under eventet?

Annars låser jag denna tråd och hänvisar till tablet-tråden. Men det kanske är bra med en färsk ny tråd nu när macvärlden börjar gå på överväxlar inför nästa veckas stora händelse...

Uppdatering: MacRumors har skrivit om detta nu och även postat en bild på inbjudan:

Senast redigerat 2010-01-18 18:59

Så mycket som det har diskuterats och spekulerats om denna tablet så kommer ju (nästan) allt annat att kännas som avslagen pilsner.

Jo, visst är det så. Ändå är jag nyfiken på om Apple också väljer att prata om nästa iPhone, eller iPhone OS 4. Det ligger ju nära till hands.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-18 18:59

Då är frågan om man skall hitta info som uppdateras on the fly under eventet, eller vänta tills dagen efter då man kan få se en stream av allt ihop. Eller så gör man både och

Det känns docks som att iPhone OS 4.0 kommer nämnas på något sätt, gärna då det inte varit några uppdateringar sedan 3.1.2 samt att 10.6.3 verkar "dra ut på tiden" så att säga. Frågan är om allt kommer att sammanträffa?

Ursprungligen av Drakfot:

Då är frågan om man skall hitta info som uppdateras on the fly under eventet, eller vänta tills dagen efter då man kan få se en stream av allt ihop. Eller så gör man både och

Jag tycker det är en väldigt speciell känsla att vänta och se det som om det vore live. Vi hade en vaka här i Umeå inför iPhone-eventet för tre år sedan och den var på väg att floppa totalt och folk skulle gå hem när vi till slut fick tag i en länk till videoströmmen närmare midnatt. Och vilken keynoten det var sen... helt klart värt väntan. (Sedan dess har vi dock haft flera misslyckade vakor i takt med att Apple tagit allt mer tid på sig att lägga ut videon.)

Vill man se eventet i bästa kvalité så brukar Apple till slut lägga ut det på iTunes Store som en podcast. Riktigt bra kvalité.

Ursprungligen av Drakfot:

Det känns docks som att iPhone OS 4.0 kommer nämnas på något sätt, gärna då det inte varit några uppdateringar sedan 3.1.2 samt att 10.6.3 verkar "dra ut på tiden" så att säga. Frågan är om allt kommer att sammanträffa?

Det finns rykten som påstått att skälet till att ingen nytt kommit är att iPhone OS kommer att köras på både iPhone och "iSlate" och att det finns för mycket referenser till den nya produkten inbäddat i systemet. Jag är inte hundra på att jag tror på detta, verkar inte rimligt att exakt samma iPhone OS ska kunna fungera för så olika produkter, men helt uteslutet är det inte...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-18 19:16

Det kanske är för att kombinera App store utan att behöva göra 2 versioner av varje app, dvs det som skiljer i slutändan är upplösningen för resp. enhet?
Frågan är om det är samma OS, eller om de kommer släppa en stor klump tillsammans som har inbyggt intergrerat stöd för / mellan alla enheterna (Mac, iPhone, "iSlate"). Dvs "iSlate" släpps, iPhone uppdateras till 4.0 och att 10.6.3 kommer och iom detta så fungerar alla enheter tillsammans seamless så att säga
Exciting I say! ;D

Ursprungligen av Adrian B:

Det finns rykten som påstått att skälet till att ingen nytt kommit är att iPhone OS kommer att köras på både iPhone och "iSlate" och att det finns för mycket referenser till den nya produkten inbäddat i systemet. Jag är inte hundra på att jag tror på detta, verkar inte rimligt att exakt samma iPhone OS ska kunna fungera för så olika produkter, men helt uteslutet är det inte...

Ursprungligen av Drakfot:

Det kanske är för att kombinera App store utan att behöva göra 2 versioner av varje app, dvs det som skiljer i slutändan är upplösningen för resp. enhet?

Men borde inte skillnaderna i skärmupplösning och gränssnitt vara så pass stora att det ändå blir två helt olika saker? Många rykten har ju pratat om att det är avancerad användning multitouch osv, på en hel annan nivå än i iPhone. De kan förstås vara så att allt detta kommer till iPhone också, men det borde finnas en gräns när det inte är vettigt på en liten skärm.

Nåja, spännande helt klart!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-18 19:45

Kanske är lite som Symbian är idag (och även Windows Mobile mm), dvs OS i botten och olika "skal" (i detta fallet olika anpassningar av den grafiska delen av iPhone OS) för repspektive enhet? Sedan kan det vara så att hårdvaran i iSlate klarar av att hantera mer avancerat input (möjligen fler kext / mer utvecklade och avancerade sådana jämnfört med iPhone?) än just iPhone pga hårdvara mm. Som du säger så finns det gränser för vad som är görbart och passande beroende på storlek på skärm och kapacitet i själva enheten.
Kommer att bli en spännande vecka

Ursprungligen av Adrian B:

Men borde inte skillnaderna i skärmupplösning och gränssnitt vara så pass stora att det ändå blir två helt olika saker? Många rykten har ju pratat om att det är avancerad användning multitouch osv, på en hel annan nivå än i iPhone. De kan förstås vara så att allt detta kommer till iPhone också, men det borde finnas en gräns när det inte är vettigt på en liten skärm.

Nåja, spännande helt klart!

Ursprungligen av Drakfot:

Kanske är lite som Symbian är idag (och även Windows Mobile mm), dvs OS i botten och olika "skal" (i detta fallet olika anpassningar av den grafiska delen av iPhone OS) för repspektive enhet?

Ja, det är något sådant jag tänker mig, att de delar kärnan men är två separata OS rent utseendemässigt. Men som jag fattade det där ryktet - som var ett tveksamt rykte - så skulle det vara i princip exakt samma på båda och det tvivlar jag på.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-18 19:46

Undras om bilden kan ge någon ledtråd - flytande färger - Hmm, vad kan det betyda?
Jag fattar inte hur vi ska stå ut med att vänta. För att inte tala om hur vi sedan ska få vänta tills vi får den i handen. Vad nu "den" är för något. Säkert något som egentligen inte går att leva utan!

Förlåt om jag sabbar stämningen här. I vanliga fall trippar jag på tå av upphetsning i förväntan över vad som komma skall.

Men vad sjutton ska man med en tablet till? Jag har försökt fantisera, men jag hittar inget vettigt användningsområde för den.

För stor för att ta med sig som en mobiltelefon. För liten och klen (återstår väl att se) för att ersätta en "riktig" notebook.

Snälla, övertyga mig. Jag vill putsa kontokortet som vanligt.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-18 20:02
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Förlåt om jag sabbar stämningen här. I vanliga fall trippar jag på tå av upphetsning i förväntan över vad som komma skall.

Men vad sjutton ska man med en tablet till? Jag har försökt fantisera, men jag hittar inget vettigt användningsområde för den.

För stor för att ta med sig som en mobiltelefon. För liten och klen (återstår väl att se) för att ersätta en "riktig" notebook.

Snälla, övertyga mig. Jag vill putsa kontokortet som vanligt.

Jag har samma inställning. Det jag tycker är mest spännande är hur de kommer presentera den här mojängen och vad de har tänkt att folk ska använda den till. Tror inte jag tillhör rätt målgrupp (och hoppas inte det kommer bli så heller, för plånbokens skull).

Jag är väldigt återhållsam i min förväntan den här gången.

// Partypooper?

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Förlåt om jag sabbar stämningen här. I vanliga fall trippar jag på tå av upphetsning i förväntan över vad som komma skall.

Men vad sjutton ska man med en tablet till? Jag har försökt fantisera, men jag hittar inget vettigt användningsområde för den.

För stor för att ta med sig som en mobiltelefon. För liten och klen (återstår väl att se) för att ersätta en "riktig" notebook.

Snälla, övertyga mig. Jag vill putsa kontokortet som vanligt.

Helt i sin ordning att vara kritisk över detta. De Tablet´s som har visats än så länge har gett mig samma fråga, -Varför ska jag bära med mig en sådan.

De användningsområden som man kan tänka sig är att exempelvis kunna läsa magasin, tidningar osv. Du vaknar på morgonen och vill läsa tidningen, som om det vore en papperstidning. Detsamma gäller olika magasin osv. Problemet är här att det bör vara någon form av e-ink fast i färg. Det är nämligen stor skillnad mot vanlig skärm.

Däremot vill man samtidigt kunna läsa sina mail, se film, redigera dokument. Spara bilder eller text från tidningarna. Ringa in, eller markera och kanske göra markeringar.

Man vill även kunna göra allt det man idag kan göra på en iPhone. Det bör finnas ett Appstore. Jag är här rätt övertygad att Apple kommer utnyttja någon form av Appstore och den mängd program som redan finns. Det vore onekligen dumt att inte utnyttja alla befintliga program.

Jag tror inte den är tänkt att konkurrera med "vanliga" bärbara, utan enbart vara ett komplement.

Jag skulle exempelvis aldrig sitta och skriva en bok, eller ett manus på över 100 sidor på en iPhone eller sådan.

Det jag själv saknat är en sådan som är enkel att plocka upp framför tv'n.

Jag har pratat om detta länge på detta forum ända sedan tiden då det ryktades om en iPal. Önskade exempelvis att slippa den eländiga pennan. Vilket jag hoppas Steve Jobs inte plockar igen, med denna Tablet. Om det inte görs på något smartare sätt.

http://www.99.se/aktuella-rykten/39762-apple-pda-2.html

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Snälla, övertyga mig.

Det är Apples jobb

Som Gruber var inne på i sin text om "The Tablet" så borde inte Jobs lämna ifrån sig en produkt som inte är användbar, han har ju själv sågat sådana tidigare i rätt vassa ordalag. Så jag är trygg i förvissningen om att det finns en vision bakom produkten, att åtminstone Jobs tror att den har ett berättigande.

Sen om det också blir en hit återstår ju att se, men det går inte att bortse från att killen har ett ganska bra "track record"

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-18 19:53

Tror inte du skall se den som en ersättare för iPhone eller MacBook, den blir en helt egen nisch.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tror inte du skall se den som en ersättare för iPhone eller MacBook, den blir en helt egen nisch.

Jo, jag försöker bara hitta den nischen. Tidigare har man redan på förhand kunnat se nyttan med nya produkter, typ iPhone eller nya häftiga bärbara. Dom har liksom fyllt tomrum som man på förhand kunnat definiera.

I det här fallet vet jag inte vilket tomrum som ska fyllas.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tror inte du skall se den som en ersättare för iPhone eller MacBook, den blir en helt egen nisch.

Den går kanske under kategorin : digitala fotoramar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 22:43
Ursprungligen av _pojke:

Den går kanske under kategorin : digitala fotoramar?

rofl!

Ursprungligen av MatsOlov:

Tror inte du skall se den som en ersättare för iPhone eller MacBook, den blir en helt egen nisch.

Ursprungligen av _pojke:

Den går kanske under kategorin : digitala fotoramar?

Det där är fan det bästa jag läst på 99.se nånsin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 16:59

så här kommer det att bli:

- Den kommer heta Digital fotoram/klocka.
- Den är en kreativ fotoram för digitala foton för moderna människor on-the-go.
- 9" skärm.
- Den kan visa tiden i am/pm format OCH 24 h format (dock ej på samma gång).
- Har plats för 500 foton.
- Den kommer att finnas tillgänglig omedelbart (den har funnits på Åhléns sedan oktober förra året).

Ursprungligen av _pojke:

Den går kanske under kategorin : digitala fotoramar?

(det där var så klockrent att jag bara inte kunde släppa det)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 20:05

tomrummet kommer att finnas

Som jag skrivit någon annanstans så vore en tablet en perfekt ersättare till min snart tre år gamla MacBook. Jag gör några få saker med laptopen idag: Surfar, mailar, lyssnar lite på musik, ser någon film och fjärrstyr en Mac mini. Om jag kan göra de sakerna med Apples nya tablet så tvekar jag inte länge. Vore oerhört mycket smidigare med en platta (så länge det är hyfsad upplösning) istället för att sitta med laptopen i sängen/soffan.

Ursprungligen av Capeman:

Som jag skrivit någon annanstans så vore en tablet en perfekt ersättare till min snart tre år gamla MacBook. Jag gör några få saker med laptopen idag: Surfar, mailar, lyssnar lite på musik, ser någon film och fjärrstyr en Mac mini. Om jag kan göra de sakerna med Apples nya tablet så tvekar jag inte länge. Vore oerhört mycket smidigare med en platta (så länge det är hyfsad upplösning) istället för att sitta med laptopen i sängen/soffan.

Inte helt fel. Även om jag redan idag gör allt det där med min iPhone. Så i den behovsanalysen blir en tablet en förvuxen iPhone.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Inte helt fel. Även om jag redan idag gör allt det där med min iPhone. Så i den behovsanalysen blir en tablet en förvuxen iPhone.

Jag har också en iPhone, men att sitta och surfa ett par timmar, eller se en hel film i iPhone, det gör jag inte. Skärmen är för liten, man får scrolla för mycket i websidor o s v. "On the go" funkar det, men inte sitter jag och gör det hemma.

Självklart är det ett tecken på att man kommer gå tillbaka till gamla färgloggan.

Ska bli kul att se, men någon tablet blir det inte för min del, räcker så bra med min iPhone och Macbook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 21:04

Ja, vad kan det där motivet på inbjudan betyda? Motivet har traditionellt alltid haft någon anknytning till vad som komma skall.

Färger ...
Definitivt nånting med färger ...
Färger är ... något som inte Kindle har?

Jag kommer att tänka på den gamla reklamfilmen för iMac rev. B då alla de olika färgerna introducerades. "She comes in colors everywhere ..."
Kanske har JoT rätt? The Joy of Tech comic... What if Apple doesn't release a tablet!

Jag blir lite orolig ... Bilden känns för lekfull. Inte alls som om den symboliserar nästa stora steg i datorvärlden.

Ursprungligen av Rajje:

Ja, vad kan det där motivet på inbjudan betyda? Motivet har traditionellt alltid haft någon anknytning till vad som komma skall.

Färger ...
Definitivt nånting med färger ...

Ja, vad tusan menas? Jag såg en bra kommentar på Twitter av John Siracusa angående inbjudan:

If this weren't already confirmed to be real, who would have believed Apple would produce something like this?

Han har en poäng, om inbjudan hade läckt ut i förväg så hade nog de flesta ropat "Fejk!".

Det ska bli intressant att se hur "trending topics" på twitter kommer se ut den kvällen.

Bevaka tråden