Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usb-hubb, tips?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-18 18:06

Hej!

Hittar egentligen bara ett fel på min nya iMac 27"; det borde sitta en usb-port på sidan nedanför dvd-sloten och kortläsaren. Det är lite knöligt att peta in ett usb-minne bakom datorn varje gång jag behöver det.

Men jag har i vilket fall funderat på en usb-hub. Då kan jag ställa mina iPod-dockor i skrivbordsskåpet istället där jag har mina externa hårddiskar. Rent och snyggt på skrivbordet!

Det finns ju ett gäng olika; både med och utan extern strömförsörjning. När behöver man strömförsörjning i en usb-hub? Och kan det bli för stor belastning att koppla två iPodar och ett usb-minne till en usb-port via hubben?

Den här har sju portar vilket är overkill, räcker kanske med tre fyra.
DELTACO USB-HUB 7-PORTAR USB 2.0 VIT

Tack på förhand!
Calle S

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-18 18:11

En USB-hubb behöver strömförsörjning så fort den ska göra något mer än koppla in lite möss och minnesstickor. Ska den kunna ladda mer än en iPod så ska den definitivt ha egen strömförsörjning (en del hubbar fungerar både med och utan egen ström, men de hör nog till undantagen).

Själv har jag en ytterst liten USB-hubb från Deltaco med fyra portar och egen strömförsörjning via en klumpnätadapter. Titta in på närmaste datoraffär så finns det massor att välja mellan för en billig penning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-18 18:22
Ursprungligen av kjnoren:

Titta in på närmaste datoraffär så finns det massor att välja mellan för en billig penning.

Will do, tack!

Du kan antagligen inte ladda två iPods på en USB-kontakt utan extra ström. Min touch + iPhone går inte att ladda på det sättet utan att iphonen säger ifrån.

iMacen ger mer ström än vanliga USB-portar, nämligen 1.0 Ampere istället för 500 mA vilket är det vanliga.

Så ska du ladda något bör du ha en hub med egen AC-adapter.

För allt annat är exempelvis Deltacos bläckfiskkabel rätt intressant. Jag har en sån, och det är skönt att slippa en extra låda. Hubben är liksom bara en kabel som delar sig i fyra. Tror tyvärr att den har utgått.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-18 18:21
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du kan antagligen inte ladda två iPods på en USB-kontakt utan extra ström. Min touch + iPhone går inte att ladda på det sättet utan att iphonen säger ifrån.

iMacen ger mer ström än vanliga USB-portar, nämligen 1.0 Ampere istället för 500 mA vilket är det vanliga.

Så ska du ladda något bör du ha en hub med egen AC-adapter.

Ok, då borde kanske den jag länkade till fungera?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

För allt annat är exempelvis Deltacos bläckfiskkabel rätt intressant. Jag har en sån, och det är skönt att slippa en extra låda. Hubben är liksom bara en kabel som delar sig i fyra. Tror tyvärr att den har utgått.

Du menar den här? DELTACO 4-PORTAR USB 2.0 KABEL-HUB (BLÄCKFISKKABEL)

Ursprungligen av Calle s:

Precis den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-19 19:14

Det bidde en Deltaco med sju portar. Funkar fiffigt, ska bara samla alla sladdar på något snyggt sätt.

Tack för hjälpen!
Calle S

1
Bevaka tråden